• صدای لالایی‌ها در گوش حوزه هنری

    صدای لالایی‌ها در گوش حوزه هنری

    ریحانه جنتی، یکی از شرکت‌کنندگان اولین دوره‌ی تخصصی آموزش سرایش لالایی، از روز سوم این دوره‌ی آموزشی سرایش لالایی، روایتی تنظیم کرده است. این روایت را بخوانید.

  • گهواره‌ای که ما را به دنیای لالایی برد

    گهواره‌ای که ما را به دنیای لالایی برد

    یکی از شرکت‌کنندگان اولین دوره‌ی تخصصی آموزش سرایش لالایی، از روز اول این دوره‌ی مذکور روایتی تنظیم کرده است. این روایت را بخوانید.

  • نمایشگاهی به وسعت امریکای‌لاتین

    نمایشگاهی به وسعت امریکای‌لاتین

    آثار «آرس» در نخستین گالری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور امریکای‌لاتین به نمایش گذاشته شده، البته آثارش آنقدر جذاب است که مدیران موزه، یکی از آن‌ها را در ابعاد بزرگ‌تر از اصل آن روی برخی دیوارهای نمایشگاه چاپ کرده‌اند.

  • تلاشی مفید در ارتقای یک قالب ادبی مهجور

    تلاشی مفید در ارتقای یک قالب ادبی مهجور

    رویداد ادبی و ملی «گهواره» گامی به جلو در راستای هویت‌بخشی و آکادمیک کردن لالایی است.

  • ردپای چمران روی «تکه‌های سنگین سرب»

    ردپای چمران روی «تکه‌های سنگین سرب»

    «تکه‌های سنگین سرب» روایت عاشقانه‌ها و شاعرانگی‌های یک تکاور بسیجی دانشمند است که خانواده خود را فدای آرمان‌هایی می‌کند که سروصدایش این روزها گوش گردنکشانی مثل رژیم جعلی صهیونیستی و حامیانش را کر کرده‌ است.

  • با «نقش سعید: شناختنامه سعید کشن فلاح» تئاتر انقلاب را بشناسیم

    با «نقش سعید: شناختنامه سعید کشن فلاح» تئاتر انقلاب را بشناسیم

    امین سلیمانی فارسانی، خبرنگار؛ سعید کشن‌فلاح را باید درشمار مؤسسین حوزه هنری دانست. خودش بر این نظر است که:«طی سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ از بنیانگذاران آن و مسئول تئاتر» بوده و بعد از وقفه‌ای دوباره در ۱۳۶۱ بدانجا پیوسته است.

  • جایی برای خلوت کردن با امام حسین (ع)

    جایی برای خلوت کردن با امام حسین (ع)

    نمایشگاه عکس «روضه شهیدان» روایتی از آئین عزاداری محرم هیأت رایت العباس در محله چیذر تهران است که توسط علی‌اصغر داودآبادی فراهانی به مدت ۶ سال عکاسی شده است. این نمایشگاه که شامل 30 عکس با روایت های متفاوت است در «گالری خانه عکاسان ایران» حوزه هنری میزبان علاقه‌مندان است. علی‌اصغر داودآبادی فراهانی، خالق این عکس‌ها می گوید:

  • ما به این جشنواره ها برای «بیداری» نیاز داریم

    ما به این جشنواره ها برای «بیداری» نیاز داریم

    گیلمار ماچادو باربسا، داور جشنواره کارتون جشنواره بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «دوستی ایران و برزیل» در یادداشتی درباره این جشنواره نوشت...

  • ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر در برگزاری رویدادهای مخاطب محور

    ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر در برگزاری رویدادهای مخاطب محور

    محمد زنگنه، کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی در یادداشتی درباره سوگوراه عاشورایی رستخیز عام که در حوزه هنری برپاست نوشت:

  • «تبیین صحیح» واکنش هنرمندانه به اهانت به ساحت قرآن

    «تبیین صحیح» واکنش هنرمندانه به اهانت به ساحت قرآن

    استاد عبدالحمید قدیریان در یادداشتی درباره واکنش هنرمندان نسبت توهین به ساحت قرآن کریم در سوئد نوشت:‌

  • «مارش میرا»، روایت نجات در جاده مرگ

    «مارش میرا»، روایت نجات در جاده مرگ

    تابستان ۱۹۹۵، ارتش صرب اندکی پیش از پایان جنگ بوسنی، شهر سربرنیستا را محاصره کرده بود. مردمی که از ترس به مقر نیروهای سازمان ملل پناه بردند خبر نداشتند که چه فاجعه‌ای انتظارشان را می‌کشد. آن‌هایی هم که به نیروهای سازمان ملل اعتماد نداشتند، به دنبال راهی برای فرار از شهر بودند. آفتاب ۱۱ جولای (۲۰ تیر) طلوع کرده بود که فاجعه شروع شد. صرب‌ها درست مقابل چشم ۴۰۰ سرباز حافظ صلح هلندی، هزاران مرد و پسر نوجوان مسلمان را با اتوبوس از محدوده تحت حفاظت سازمان ملل متحد خارج کردند و همه آن‌ها را در اطراف شهر به قتل رساندند. در آن زمان تعدادی از جوانان که به مقر سازمان ملل نرفته بودند، تلاش کردند از یک مسیر جنگلی و کوهستانی بسیار صعب‌العبور فرار کنند. مسیری که آن‌ها برای نجات جانشان انتخاب کرده بودند حدود ۱۱۰ کیلومتر بود. مسیری که از آن تاریخ به بعد به جاده مرگ معروف شد، زیرا بسیاری از آن‌ها در این مسیر بر اثر حوادث مختلف جان خود را از دست دادند و فقط تعداد محدودی از آن‌ها زنده ماندند. حالا با گذشت سال‌ها از این حادثه، هرساله عده زیادی از مردم بوسنی و سایر نقاط جهان برای یادبود کشته شدن نسل کشی سربرنیستا قدم در این مسیر می‌گذارند تا با پیاده روی ۱۱۰ کیلومتر صدای مظلومیت قربانیان سربرنیستا را به گوش جهانیان برسانند.

  • این رنگ‌ها صدا دارد

    این رنگ‌ها صدا دارد

    استاد مرتضی سرهنگی در یادداشتی به مناسب افتتاح نمایشگاه آثار هنرمند اسیر عراقی در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری نوشت:

  • عکس‌هایی که تاریخ را روایت می‌کنند

    عکس‌هایی که تاریخ را روایت می‌کنند

    علی رضا عابدی، با درجه هنری یک کشور در رشته عکاسی، از عکاسان هشت سال جنگ تحمیلی و جنگ بوسنی و هرزگوین است. او که عضو انجمن عکاسان مطبوعات و همچنین عضو انجمن پیشکسوتان عکاسان انقلاب و دفاع مقدس نیز می‌باشد، در یادداشتی درباره نمایشگاه عکس با عنوان «آن پنج نفر» که در «گالری خانه عکاسان ایران» برپاست نوشت:

  • «صالی» شکارچی تانک‌های عراقی

    «صالی» شکارچی تانک‌های عراقی

    فاطمه شعبانی، خبرنگار- یکی از مشهورترین عکس‌های دفاع مقدس تصویر جوانی ۱۷-۱۸ساله است که بی‌پیراهن با آرپی جی بر دوش و یک تفنگ در دست عزم رزم کرده است. شاید برای خیلی‌ها در نگاه اول عکس ساختگی به نظر برسد؛ اینکه جوان حس آرنولد و رمبو بودن برداشته و تصمیم گرفته چنین صحنه‌ای را ثبت کند. اما صاحب آن عکس کسی نیست جز «صالی» یا همان «سید صالح موسوی»، یکی از ده‌ها مدافع خرمشهر. بچه بازار صفا، کوچه پشت دادگستری؛ کسی که در آن روزهای دفاع جانانه از خرمشهر، مردانه و آرپی جی به دوش در کوچه‌های خرمشهر می‌گشت و تانک عراقی شکار می‌کرد. حالا اما چند سالی است که سید صالح بر تخت سنجاق شده است. به خاطر بیماری اش. امسال در پویش «خانه‌ام خرمشهر» که به مناسبت سالروز آزادی خرمشهر برگزار می‌شود قرار است از این مدافع خرمشهر تقدیر شود و به این بهانه با همسر سید صالح، خانم «بتول‌کازرونی» که به نوعی همرزم او در دفاع از خرمشهر بوده، گفتگو کردیم.

  • «پژواک خیال» در دریای مواج رنگ‌ها

    «پژواک خیال» در دریای مواج رنگ‌ها

    نرگس صاحب‌اختیاری، کارشناس هنرهای تجسمی، در یادداشتی درباره نمایشگاه آثار نقاشی منصوره عالیخانی که با عنوان«پژواک خیال» از دوشنبه یازدهم اردیبهشت ماه، در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برپاست، نوشت:

  • آثار نمایشگاه «پژواک خیال» خیال انگیز است

    آثار نمایشگاه «پژواک خیال» خیال انگیز است

    حسین عصمتی، مجسمه سازو نگارگر در یادداشتی درباره نمایشگاه آثار نقاشی منصوره عالیخانی که با عنوان«پژواک خیال» از دوشنبه یازدهم اردیبهشت ماه، در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برپاست، نوشت:

  • تلفیق چند سبک،‌ «پژواک خیال» را متمایز کرده است

    تلفیق چند سبک،‌ «پژواک خیال» را متمایز کرده است

    امیرحسین آقامیری، هنرمند نگارگر در یادداشتی درباره نمایشگاه آثار نقاشی منصوره عالیخانی که با عنوان«پژواک خیال» از دوشنبه یازدهم اردیبهشت ماه، در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برپاست، نوشت:

  • چرا «پژواک خیال» متفاوت است؟

    چرا «پژواک خیال» متفاوت است؟

    از روز دوشنبه یازدهم اردیبهشت ماه، در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری، نمایشگاهی از ۳۰ اثر از خانم منصوره عالیخانی با عنوان «پژواک خیال» برپا شده است.

  • هنر انقلاب تاریخ مصرف ندارد

    هنر انقلاب تاریخ مصرف ندارد

    سید مرتضی دارابی در یادداشتی به بهانه هفته هنر انقلاب و سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی نوشت:

  • دل ما بیشتر تنگ شده بود...

    دل ما بیشتر تنگ شده بود...

    مرضیه کیان، روزنامه‌نگاری که چهارشنبه شب گذشته در دیدار رهبر انقلاب و شاعران حضور داشت، در یادداشتی درباره این دیدار نوشت:

  • بچه زرنگ؛ از رؤیا تا واقعیت
  • روایتی «هیس‌طوری» از انفجار پاکستان
  • روایتی از یک دیدار صمیمی