۱۴۰۲.۰۳.۰۶

علی رضا عابدی، با درجه هنری یک کشور در رشته عکاسی، از عکاسان هشت سال جنگ تحمیلی و جنگ بوسنی و هرزگوین است. او که عضو انجمن عکاسان مطبوعات و همچنین عضو انجمن پیشکسوتان عکاسان انقلاب و دفاع مقدس نیز می‌باشد، در یادداشتی درباره نمایشگاه عکس با عنوان «آن پنج نفر» که در «گالری خانه عکاسان ایران» برپاست نوشت:

هر هنرمند عکاسی در یک مقطع زمانی نیاز دارد که مسئولین نکوداشت و مراسمی در قالب نمایشگاه برایش برگزار کنند و از آن طریق آثارشان را به نمایش بگذارند. این باعث می‌شود که افراد مخصوصا قشر عکاسان جوان بدانند در چهار دهه گذشته چه انقاقاتی افتاده است.
به طور مثال ما در این نمایشگاه شاهد هستیم اولین بانوی عکاسی که در خط مقدم جبهه حضور داشت، زنده‌یاد خانم مریم کاظم زاده از همکاران خوب ما در مطبوعات بود و شهادت گونه به رحلت خدا رفت. در سالگرد درگذشت این همکار گرامی هستیم و ما وقتی آثار این هنرمند عکاس را می‌بیینم به یاد فعالیت‌ها و ایثارگری‌های او می‌افتیم. بدیهی است که این امر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که یک زن در خطوط اول جبهه حضور داشته باشد و عکس‌هایی به این زیبایی ثبت کند که در دل تاریخ ما ماندگار شود.
عکس‌های زنده یاد قربان خلیلی نیز در این نمایشگاه به چشم می‌خورند که دوران شروع انقلاب را روایت می‌کند و تظاهرات خیابانی را نشان می‌دهد. این عکس‌ها به نوبه خود منحصر به فرد است. زیرا عکاسان ایرانی انگشت شماری از دوران انقلاب عکاسی کرده‌اند. اکثرا، عکاسان بنام و معروف خارجی بودند که وقایع دوران انقلاب را ثبت کردند؛ چرا که تجربه عکاسی بحران و انقلاب را داشتند. وقتی در این نمایشگاه آثار زنده یاد قربان خلیلی را می‌بینیم واقعا جای تقدیر و تشکر دارد. روحشان شاد. چه خوب است که نسل جدید بداند عکاسی همچون قربان خلیلی از دوران انقلاب متولد شد و در جنگ تحمیلی تکمیل شد.
در نمایشگاه «آن پنج نفر» مراسم رو نمایی از «کتاب عکس» دکتر بهرام محمدی فرد از همکاران خوب و ارزنده ما که به تازگی درجه یک هنری کشور در رشته عکاسی خبری را دریافت کرده است نیز برگزار شد که ضمن تبریک به او باید گفت که محمدی فرد از عکاسان بنام در حوزه عکاسی جنگ و باعث افتخار جامعه عکاسی است.
همیشه زمانی که می‌خواهید قصه و داستانی را در زندگی روایت کنید، توصیف آن یک شکل دیگری دارد. اما وقتی با مستندات تصویری همچون عکس، آن قصه و داستان را روایت می‌کنید می‌توانید با مخاطب ارتباط بیشتری برقرار کنید. این ماهیت عکس است. در نمایشگاه «آن پنج نفر» ما روایت انقلاب را از طریق عکس‌ها حس می‌کنیم. حضور مردم در خیابان‌ها را می‌بینیم. جنگ را می‌بینیم که چگونه تمام اقشار جامعه نظامی و غیر نظامی همه در یک صف بدون در نظر گرفتن مقام و رتبه قرار می‌گیرند و از آب و خاک کشورمان دفاع می‌کنند. این عکس‌ها به زیبای قصه‌ی جنگ را روایت می‌کنند. در حالی که اگر بخواهیم آن اتفاقات را با زبان و سخن بگوییم، فرم دیگری به خود می‌گیرد و به دل نمی‌نشیند. اما زبان تصویر از قدرت بیشتری برخوردار است و خاطرات با آن بهتر در ذهن نقش می‌بندد. عکس‌هایی که در نمایشگاه «آن پنج نفر» به نمایش گذاشته شده، روایت واقع گرایانه است. این روایت‌ها در قالب تصویر در ذهن‌ها تثبیت می‌شود و باید دست این هنرمندان را بوسید.
انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha