۱۴۰۲.۰۲.۱۹

نرگس صاحب‌اختیاری، کارشناس هنرهای تجسمی، در یادداشتی درباره نمایشگاه آثار نقاشی منصوره عالیخانی که با عنوان«پژواک خیال» از دوشنبه یازدهم اردیبهشت ماه، در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برپاست، نوشت:

"پژواک خیال" نام نمایشگاهی است از آثار نقاشی منصوره عالیخانی که به تازگی در نگارخانه ابوالفضل عالی به نمایش درآمده‌اند. سی و یک اثر در اندازه‌های مختلف که اکثرا با تکنیک آکریلیک خلق شده‌اند و فقط یک تابلو با تکنیک رنگ و روغن ترسیم شده است.
عالیخانی در آثارش، در پی کشف و شناخت ضمیر ناخودآگاه، از رنگ‌ها و ترکیب بندی‌های متفاوتی بهره برده است. طبیعت و در جاهایی نیز زندگی انسان، بخش عمده آثار را تشکیل می‌دهد.
به نظر می‌رسد هنرمند در استفاده از طیف رنگ‌های سرد و ملایم و به کارگیری تکنیک رنگ و روغن مهارت بیشتری دارد، گرچه همه نقاشی‌ها با تکنیک اکریلیک خلق شده‌اند، اما به طور خاص تابلوی رنگ و روغن شماره ۲۸ با توجه به موضوع نمایشگاه می‌تواند تجلیِ واقعیِ پژواک خیال باشد. از آن جا که هنگام کار با رنگ وروغن امکان ایجاد بافت‌های نرم‌تر و خاص‌تری وجود دارد، امکان خلق اثری شاعرانه‌تر بیشتر می‌شود.
ترکیب‌بندی‌های نسبتا متراکم با رنگ‌های فراوان و البته منسجم نشان می‌دهد نقاش در حین کار دچار هیجان زدگی بوده و در هر لحظه در پوست خودش نمی‌گنجیده و فضای درونش برای تحمل این همه ایده تنگ بوده است و شاید می‌خواسته این خلاقیت مداوم را سریع‌تر به ظهور برساند. احساس و زیبایی در کنار صراحت و سادگی، موجی از رنگ‌های خیال‌انگیز، روشن و شاد را به وجود آورده است.
تعدادی از آثار که ترکیب بندی‌های ساده و خلوت‌تری دارند، در ارتباط با مخاطب موفق‌تر عمل کرده‌اند. شاید در بعضی جاها، اگر از عناصر حیوانی یا بافت‌های غیر لازم استفاده نمی‌شد نتیجه کار بهتر می‌شد. در واقع وقتی خیال دستمایه اصلی قرار گرفته است و نقاش از ضمیر باطنش یاری جسته است، اشکالی ندارد که در ترکیب بندی‌ها ساختار آگاهانه‌ای به چشم نخورد و نقاش می‌توانست در بعضی موقعیت‌ها آزادانه‌تر با اثر برخورد کند.
اما جسارت و خلاقیت نقاش و ترک موقعیت‌های گذشته (از نظر سبک و رنگ گذاری) جای تشویق و تبریک دارد و نشان دهنده این است که منصوره عالیخانی بر خلاف اکثر مردمان این روزها که غرق در زندگی روزمره و تکراری هستند، باز هم از موقعیت‌های مختلف به وجد می‌آید و دریافت‌های تازه‌اش را از زندگی در قالب‌هایی از جنس رنگ و نور و بوم نقاشی به مخاطبان ارایه می‌دهد و این یعنی تداوم توأمان رویا و زندگی.
منصوره عالیخانی تحصیلاتش را در مقطع کارشناسی ارشد نقاشی به پایان رسانده است. در کارنامه هنری او سوابق متعددی در تدریس، برگزاری کارگاه‌های آموزشی هنری، مدیریت مرکز مهارت‌های هنری دانشگاه سوره، حضور در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی،‌ برگزیده جشنواره هنری ایران ۱۴۰۴، تصویرسازی کتاب و داوری جشنواره‌های هنری به چشم می‌خورد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha