ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر در برگزاری رویدادهای مخاطب محور

به بهانه برگزاری رویداد هنری رستخیز عام

ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر در برگزاری رویدادهای مخاطب محور

حوزه هنری انقلاب اسلامی با بهره‌مندی از هنرمندان متعهد و متبحر همواره به عنوان مرکزی جریان‌ساز و مولد آثار هنری معیار و شاخص شناخته شده و ...
۱۴۰۲.۰۵.۲۳

محمد زنگنه، کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی در یادداشتی درباره سوگوراه عاشورایی رستخیز عام که در حوزه هنری برپاست نوشت:

حوزه هنری انقلاب اسلامی با بهره‌مندی از هنرمندان متعهد و متبحر، به عنوان یک نهاد فرهنگی و هنری برخاسته از بطن انقلاب، همواره به عنوان مرکزی جریان‌ساز و مولد آثار هنری معیار و شاخص شناخته شده و بسیاری از آثار هنری تولید شده توسط هنرمندان منتسب به حوزه هنری، در طول چهار دهه اخیر مورد استقبال هنردوستان و مخاطبان قرار گرفته است.

در سال‌های اخیر که بازیگران مهم دیگری در عرصه فرهنگ و هنر، مسئولیت تولید و انتشار آثار هنری با معیارها و ارزش‌های انقلابی را به عهده گرفته‌اند، بار سنگین تامین محتوای فرهنگی و هنری برای عموم مخاطبان از دوش حوزه هنری برداشته شده و این مرکز هنر انقلابی با تجربه‌های به دست آمده از چند دهه فعالیت در عرصه هنر انقلاب، بایستی بیش از گذشته در تولید آثار هنری واجد مولفه‌های فنی و محتوایی معیار، با لحاظ ویژگی مهم قابلیت برقرای ارتباط با مخاطب در لایه‌های مختلف، ایفای نقش کند. این شب‌ها در حوزه هنری شاهد اجرای مجموعه برنامه‌ای هستیم با عنوان رستخیز عام. معاون هنری حوزه هنری که دبیری اجرای این رویداد مناسبتی را به عهده دارد در توصیف این برنامه گفته: رستخیز عام ادای دین هنرمندانه به ساحت امام حسین (ع) و شهیدان کربلا است. همچنین مخاطب این برنامه، عموم اقشار جامعه و مشخصا خانواده‌ها در نظر گرفته شده‌اند.با نگاهی به برنامه‌های پیش‌بینی شده، با بخش‌های متنوعی از برنامه‌های هنری مواجه می‌شویم که از آن جمله‌اند: نمایشگاه‌های هنری، کارگاه‌های تجسمی، نمایش عروسکی، تعزیه، سینما محرم، بخش‌های تعاملی کودک و نوجوان و استعدادیابی هنری، کنسرت موسیقی، شب شعر و خاطره و چند برنامه هنری دیگر که اگر شرط کیفیت در تولید و ارائه این آثار و برنامه‌های هنری رعایت شده باشد، این‌گونه برداشت می‌شود که حوزه هنری بعد از تجربه برگزاری چند رویداد موفق مخاطب‌محور در دو سه سال گذشته، این‌بار حول موضوع حادثه کربلا و واقعه عاشورا، به دنبال مواجهه مستقیم با مخاطب است. با این نظرگاه و برنامه‌ریزی و هماهنگیِ اجرایی به‌عمل آمده برای چنین رویدادی با این گستره، که نیازمند توان و ظرفیت بالای محتوایی و عملیاتی است، می‌توان انتظار داشت که خانواده‌های زیادی به صورت بالقوه مخاطب این رویداد هنری باشند. اگر بخواهیم چند شاخصه مهم را برای موفقیت چنین رویدادی در نظر بگیریم، مطمئنا سه وجه: برنامه‌ریزی محتوایی و توجه ویژه به تدارک برنامه‌های هنری جذاب و اثرگذار، توجه به طراحی و فضاسازی محیطی و اطلاع‌رسانی و تبلیغات در کنار توان لازم برای پشتیبانی اجرایی و مالی از جمله ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر برای موفقیت آن خواهند بود. با این پیش‌فرض تنها زمانی می‌توانیم انتظار حضور گسترده مخاطب و رضایت ایشان را داشته باشیم که این موارد به بهترین شکل ممکن مهیا و اجرا شوند. نکته مهم و کلیدی در برگزاری چنین برنامه‌هایی این است که هر سه شاخصه مهم توضیح داده شده، باید به شکلی کامل مهیا و اجرا شوند و تنها در این حالت است که هدف برگزارکنندگان که همانا جلب نظر و اثرگذاری بر مخاطب است، تامین خواهدشد و برنامه با مواجهه حداکثری مخاطب روبرو شده و برنامه‌ها و آثار شاخص ارائه شده نیز خواسته‌ها و رضایت ایشان را برآورده می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha