۱۴۰۲.۰۸.۲۲

آثار «آرس» در نخستین گالری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور امریکای‌لاتین به نمایش گذاشته شده، البته آثارش آنقدر جذاب است که مدیران موزه، یکی از آن‌ها را در ابعاد بزرگ‌تر از اصل آن روی برخی دیوارهای نمایشگاه چاپ کرده‌اند.


امین سلیمانی‌فارسانی در یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: این روزها در موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه کارتون و کاریکاتوری برپا شده که مسافت بسیاری را برای رسیدن به آن طی کرده چراکه آثار این نمایشگاه از امریکای‌لاتین به ایران آمده است.

نمایشگاه کارتون و کاریکاتور امریکای‌لاتین در آستانه روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش‌آموز با حضور جمعی از مدیران حوزه هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آلبرتو گونزالس کاسالس، سفیر کشور کوبا در ایران افتتاح شد. آثار این نمایشگاه به لحاظ موضوعی از تنوع خوبی برخوردار است و به زبان جهانی هنر تصویر، محتوای مهمی از جمله مشکلات زیست‌محیطی، تبعیض‌های نژادی، جنگ نرم، فقر غذایی، بحران آب و تهاجم فرهنگی را بیان می‌کند که در این میان استکبار جهانی، ظلم و نابینایی رسانه‌های خبری در وقوع فجایع بشری مثل مسئله فلسطین بیشتر مورد توجه قرار دارد.

در این نمایشگاه آثار هنرمندان برجسته ۱۵کشور منطقه امریکای‌لاتین از جمله آرژانتین، کوبا، کلمبیا، برزیل، گواتمالا، پرو، ونزوئلا و نیکاراگوئه ارائه شده است. ۱۰تن از هنرمندانی که در این نمایشگاه اثر دارند، به دعوت حوزه هنری انقلاب اسلامی به ایران آمدند و در مراسم افتتاحیه آن حضور داشتند. آریستیدس استبان هرناندز گوئررو (Aristides Esteban Hernandez Guerrero)، ملقب به «آرس» یکی از این هنرمندان است.

«آرس» دوم سپتامبر۱۹۶۳ در هاوانا، پایتخت کوبا به دنیا آمد، در سال۱۹۸۷ تحصیلات پزشکی را به پایان رساند و در سال۱۹۹۳ در رشته روانپزشکی تخصص گرفت.

او یک کارتونیست، تصویرگر و نقاش خودساخته است و در هاوانا به صورت یک هنرمند آزاد فعالیت می‌کند. اولین کارتون از آرس در سال۱۹۸۴ در مجله «اُپینا» منتشر شد. هم‌اکنون کارهای وی در تمام دنیا منتشر می‌شود و او به عنوان تصویرگر کتاب (بیشتر کتاب‌های کودکان) و نقاش نیز شهرت دارد.

شرکت او در مسابقات فراوان طنز، برایش بیش از ۱۰۰جایزه معتبر بین‌المللی به ارمغان آورده است و هم‌اکنون او بیشترین تعداد جوایز بین‌المللی را در کوبا دارد. وی ۱۴کتاب کاریکاتور منتشر و چهار کتاب را نیز تصویرگری کرده است. او تاکنون همایش‌های متعددی نیز در زمینه کارتون و کمیک در دنیا و در کشورهای کوبا، ایران، مکزیک، کلمبیا، ترکیه، کانادا، اسپانیا، ونزوئلا و فنلاند برگزارکرده، همچنین داور مسابقات بین‌المللی متعددی بوده است.
در سال۱۹۹۴ مجله «ویتی ورد» در امریکا نام وی را در فهرست بهترین کارتونیست‌های دنیا ثبت کرد. او همچنین در سال۲۰۰۲ از طرف وزارت فرهنگ دولت کوبا برنده مدال فرهنگ این کشور شد و نامش به فهرست بهترین کارتونیست‌های قرن بیستم این کشور راه یافت.

آثار آرس در نخستین گالری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور امریکای‌لاتین به نمایش گذاشته شده و البته آثارش آنقدر جذاب است که مدیران موزه، یکی از آن‌ها را در ابعاد بزرگ‌تر از اصل آن روی برخی دیوارهای نمایشگاه چاپ کرده‌اند.
آرس در این نمایشگاه ۱۵اثر دارد که با موضوعاتی مثل جنگ رسانه‌ای، اقدامات ظالمانه و جنگ‌طلبانه امریکا، تروریسم، حقوق بشر و بیماری کرونا خلق شده‌اند. در یکی از این آثار نمای بسته‌ای از چهره مجسمه آزادی امریکا دیده می‌شود که چشمانش با آجرهایی سنگی دیوارچینی شده و او را برابر حقایق نابینا کرده است. آرس در این اثر اعتراض خود را به بی‌عدالتی سیاست‌های کشورهایی که دم از حق‌طلبی بشر و آزادی می‌زنند، نشان می‌دهد و امریکا را به بی‌عدالتی محکوم می‌کند.

اما مبارزه آرس با استکبار جهانی و در رأس آن‌ها امریکای جنایتکار به این اثر ختم نمی‌شود، او در اثر دیگری سربازی امریکایی را ترسیم کرده است که اسلحه به دست دارد و پرچم کشورش را در بالای کوله‌جنگی‌اش نصب کرده است. روی تن این سرباز که گویی در حال حمله است، نقشه کشورهایی کشیده شده که امریکا طی قرن اخیر آن‌ها را مورد هجوم نظامی، سیاسی، سایبری، فرهنگی، تحریم‌های اقتصادی و دارویی قرار داده است. در مرکز طراحی این سرباز، نقشه ایران خودنمایی می‌کند که شهرهای مشهد مقدس، تهران، اصفهان و شیراز نیز در این نقشه دیده می‌شود. آرس در این تصویر علاوه بر اعلام نفرت خود از امریکا، روی رفاقت، علاقه و دوستی با ایران تأکید کرده است.

آرس با زمانه خویش همراهی خوبی دارد و همانند یک هنرمند واقعی به رویدادهای روز دنیای پیرامون خود آگاه است. این آگاهی را می‌توان در دو اثر دیگر وی مشاهده کرد. در یکی از این آثار ورزشکار تنومند بوکسوری را می‌بینیم که در حال جاسازی یک گوشی تلفن همراه مجهز به تمامی نرم‌افزارهای ارتباط جمعی جهانی در دستکش بوکس انگشتی و پنجه‌ای خود است. این هنرمند در این اثر قدرتمندی رسانه را در بیان وارونه حقایق به چالش می‌کشد و نشان می‌دهد آنچه در دنیای امروز مایه قدرت است یا حداقل اینگونه تصور می‌شود، رسانه است. آرس این چالش را در تصویر دیگری بسیار هوشمندانه‌تر به چالش کشیده است؛ تصویری که در آن اسلحه‌ای طراحی‌شده که یک گوشی تلفن همراه مملو از نرم‌افزارهای رسانه‌ای برخط، جای خشاب حاوی فشنگ‌های جنگی را گرفته است. این دو اثر به خوبی مخاطب خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد تا هر چه را در رسانه‌های جمعی و نرم‌افزارهای مرتبط با آن به دستش رسید، نپذیرد.

نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور هنرمندان امریکای‌لاتین» با آثار ۴۰۰هنرمند با موضوعات استکبارستیزی، ضدصهیونیستی و طوفان‌الاقصی از ۱۱ تا ۲۸ آبان در موزه هنرهای معاصر تهران میزبان علاقه‌مندان است.

نمایشگاهی به وسعت امریکای‌لاتین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha