«کودکان از سنین پایین رؤیا دارند. آنها این توانایی را دارند که از واقعیت فراتر روند و قدرت خود را به اندازه قهرمانهای دوستداشتنی خود بدانند. اگر حق رویا داشتن به فرزندانمان ندهیم، انسانهایی میسازیم که نمیتوانند آیندهای را متصور شوند.»
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، مطهره وکیلی، دانشجوی دکتری مشاوره و پژوهشگر کانون اندیشهپژوهی (کاپ) وابسته به حوزه هنری کودک و نوجوان در یادداشتی درباره انیمیشن بچه زرنگ نوشت:
بچه زرنگ تنها انیمیشن حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «محسن پسربچهای است که عاشق ابرقهرمانهای فیلمهاست و همیشه تلاش میکند با وسایل ابرقهرمانیاش به هرکس و هرچیزی کمک کند. اما در یک اتفاق نادر، محسن با حیوانی مواجه میشود که از گونه حیوانات منقرضشده ایران است و این رویارویی شروع یک ماجرای پیچیده برای محسن است». بچه زرنگ ابرقهرمانی است که پیامآور همکاری، دوستی، مهربانی، کمک به حیوانات، توکل به خدا است.
ابرقهرمانها به بخشی از زندگی روزمره کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان تبدیل شدهاند. زمانی که به ابرقهرمان نیاز باشد، ابرقهرمان ساخته میشود. درست در زمانی که کودکان در حال کشف خود و دنیای اطراف خود هستند به یک الگو نیاز دارند. کودکان از ابرقهرمانها (Super hero) الگو میگیرند. قدرت نامحدود و جذابیت ظاهری ابرقهرمانان برای کودکان بسیار جذاب است. الگوگیری کودکان از ابرقهرمانها جنبههای مثبت و منفی بسیاری دارد. ابرقهرمانان به عنوان الگو عمل می کنند، به ایجاد اعتماد به نفس، حل مساله و شفقت نسبت به دیگران کمک میکنند. در این مسیر تخیل و تفکر پرورش پیدا میکند و این برای رشد شناختی کودک فوقالعاده است. در کنار آن کودک ممکن است واقعیت را تحریف کند. محدودیتهای دنیای واقعی با آزادیهای دنیای ابرقهرمانی در تناقض است و کودکی که ادراک شناختیاش در حال شکلگیری و تکامل است در خیلی از مواقع این تناقض را برنمیتابد. کودک خطر میکند و از واقعیت جدا میشود و این میتواند دنیای امن کودکان را تهدید کند. تأثیر منفی احتمالی ابرقهرمانان ممکن است شامل خطر آسیب، ایجاد عقده برتری، رفتار خشونت آمیز و پرخاشگری در برخی از کودکان باشد. مرز بین قهرمان و ضدقهرمان بسیار باریک است و ممکن است یک کودک از نقش قهرمان به ضدقهرمان تبدیل شود. ضد قهرمان ها هنوز هم افراد خوبی هستند، اما رویکرد آنها برای دستیابی به آنچه می خواهند ممکن است متفاوت از آنچه اطرافیان آن را "قابل قبول" می دانند باشد.
کودکان از سنین پایین رؤیا دارند. آنها این توانایی را دارند که از واقعیت فراتر روند و قدرت خود را به اندازه قهرمانهای دوستداشتنی خود بدانند. اگر حق رویا داشتن به فرزندانمان ندهیم، انسانهایی میسازیم که نمیتوانند آیندهای را متصور شوند. بچهها دوست دارند مانند ابرقهرمانها به دیگران کمک کنند و با تکامل شناختی، در زمانی که متوجه میشوند نمیتوانند ابرقهرمانی شبیه کتابها و انیمیشنها شوند، میخواهند شغلی یاریگر مانند پزشک یا آتشنشان داشته باشند. رویاها میتوانند کمککننده برای کشف تواناییهای کودکان باشند.
با توجه به اهمیت نقش قهرمان و ابرقهرمانان در زندگی کودکان، خوب است که از خود بپرسیم در حال ساخت چه قهرمانی برای کودکان و نوجوانان هستیم؟ قهرمانها تأثیر بسیار زیادی بر شکلگیری هویت بومی کودکان و نوجوانان دارند و غفلت از ساخت قهرمانی بومی برای آنها سبب میشود کودکی که آماده الگوگیری است با قهرمانی غیربومی روبهرو شود و از آن الگو بگیرد. بچه زرنگ انیمیشنی است که ورودی مطلوب به دنیای ابرقهرمانی کودکان داشته است، انیمیشنی که مفاهیم ایرانی - اسلامی را به دنیای کودکانه پیوند زده است.
در اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی به بچه زرنگ اهدا شد.
انتهای پیام/
نظر شما