سمیه دهقانزاده تعداد خبر 26
-
«محله باهنر » ترجمان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ « محمدحسین پورثانی» با بیان اینکه «محله باهنر »، ترجمان سند تحول بنیادین آموزش و پررورش است، گفت: محله باهنر، یعنی منِ دانش آموز، منِ مدرسه، منِ آموزش و پرورش بتوانیم در محله موثر باشم. بعضی از دانشآموزان فقط به فکر کلاس و محله و خانه خود هستند، بعضی از دانش آموزان نیز فکرشان در پی تأثیرگذاری در شهر و کشور است، اما بعضی دانش آموزان در سطح بالاتر میگویند ما قرار است در جهان اثرگذار باشیم.
-
سیدحسن حسینی؛ شاعری چکشی با دلی نازک/ این مستند روایتگر معرفت سیدحسن حسینی است
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ یوسفعلی میرشکاک در برنامه رونمایی مستند «مشت در نمای درشت» گفت: نیاکان سیدحسن، همه شاعر بودند. او یک حالت جلال آل احمدوار داشت؛ چکشی، با دل نازک و خوشباور. آن هم بدون اینکه در دوران جلال باشد.
-
«قدس»ی که باید از نو شناخت
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ میدانید مسجدالاقصی کجاست؟ همان مسجد با گنبد سبز رنگ که سالهاست به اشتباه نامش را به مسجد «قبه صخره» نسبت دادهاند. همان قبله اول مسلمانان، نقطه اتصال آسمان و زمین در شب معراج پیامبر (ص)، مسجدی که سالهاست به نماد مقاومت تبدیل شده، نمادی که این روزها در آثار هنرمندانی از سراسر دنیا در نمایشگاه بینالمللی «همچنان طوفان» میتوان از آن به زبان هنر دید و شنید.
-
قدیریان: تصمیم گرفتم نقاش نباشم
عبدالحمید قدیریان درآیین رونمایی از تابلوی نقاشی «انصارالله» گفت: من آن اوایل فکر می کردم باید نقاش شوم، اما دیدم قواعد نقاشی که عموما یهود طراحی کرده، دست و بالم را میبندد، بنابر این تصمیم گرفتم نقاش نباشم. گفتم در یک مفهوم پژوهش میکنم و طبق آن چیزی که میبینم و با توانی که خداوند به من داده، آن را تصویر میکنم و با این نگاه در گام دوم انقلاب و در محضریت خدا قرار بگیریم که نقاشی «انصارالله» هم همین را میگوید.
-
«ققنوس قدس» در حوزه هنری به پرواز درآمد
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ نمایشگاه نقاشی و تصویرسازی «ققنوس قدس» به مناسبت چهلمین روز شهادت دبیرکل حزبالله لبنان، سید حسن نصرالله، با ۲۸ اثر از هنرمندانی چون علی بحرینی، ناصر سیفی، حسین عصمتی، عبدالحمید قدیریان و سید علی میرفتاح در نگارخانه عالی حوزه هنری افتتاح شد.
-
زنان فلسطینی، این کلیدداران امید
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ زنان فلسطینی، این کلیدداران امید ۸۰ سال است که پس از کوچ اجباری از سرزمین مقدس، کلید خانههایشان را با خود همه جا میبرند و حتی آنها را به ارث میگذارند، چراکه ایمان دارند روزی به سرزمین مقدس برمیگردند و در خانههایشان زندگی را جاری میکنند، کلیدی که از همان ابتدا به نماد مقاومت تبدیل شد و این روزها نمود آن را با آثار هنرمندانی تجسمی از سراسر دنیا در نمایشگاه بینالمللی «همچنان طوفان» به چشم میبینم و به زبان هنر از آن حکایتها میشنویم.
-
بفرمایید یک قاچ مقاومت!
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ تغییر ماهیت هندوانه به نماد مقاومت، دارای تاریخچه پرپیچ و خمی است، اما نکته مهم این است که از ابتدای جرمانگاری نمایش عمومی پرچم فلسطین، هندوانه با رنگهای قرمز و سبز و سیاه پرچمدار و نماد مقاومت شد، نمادی که اینروزها هنرمندان تجسمی از سراسر دنیا با آثارشان در نمایشگاه «همچنان طوفان» آن را به تصویر کشیدهاند، تا با زبان هنر از پرچم سرزمینی حرف بزنند که با وجود تلاش هشتاد ساله رژیم اشغالگر قدس، همچنان غیر قابل تسخیر است.
-
فرهنگهای مختلف در«همچنان طوفان» از مقاومت حرف میزنند
سمیه دهقان زاده- خبرنگار، «محمد صمدی» با اشاره به سطح کیفی بالای آثار در نمایشگاه «همچنان طوفان»، گفت: من پیشنهاد میکنم همه علاقمندان و هنرمندان هنرهای تجسمی حتی اگر خیلی دغدغه این موضوع را هم ندارند از نگاه تکنیکی و فنی به این نمایشگاه بیایند و کارها را ببینند. به ویژه اینکه ما در این نمایشگاه آثاری با گرایشهای مختلف از کشورهای سراسر دنیا میبینیم که با فرهنگهای مختلف از مقاومت حرف میزنند.
-
نمادهای مقاومت در غزه واکنشهای سریع هنری را رقم زده است
سمیه دهقان زاده- خبرنگار، «سیدمسعود شجاعی طباطبایی»با بیان اینکه ما در یک سال اخیر شاهد اتفاقات زیادی در غزه بودیم که برخی از آنها تبدیل به نماد شدهاند، گفت: هنرمندان سراسر دنیا در مواجهه با این مجموعه نمادهایی چون زنی که فرزند شهیدش را در آغوش گرفته یا پدربزرگی که چشمان نوه شهیدش را میبوسد شروع به تولید اثر کردند، حتی بعضی آثار تجسمی در فاصله یکی دو ساعت بعد از وقوع حوادث خلق شد و این فرایند واکنش سریع به زبان هنر است.
-
عکاسان فلسطینی با عکسهایشان مبارزه میکنند
«سعید فرجی» عکاس جنگ و مستندساز گفت: ما همیشه فلسطینیها را جوانانی سنگبه دست میبینیم که سنگ ها را به سمت صهیونیستها پرتاب میکنند و درواقع عکاسهای فلسطینی هم با عکسهایشان مبارز میکردند که این موضوع را نشان دهند.
-
«بدون دخترم هرگز» کتابی که بتی محمودی را یک شبه میلیونر کرد!
حسین نظری با بیان اینکه کتاب «بدون دخترم هرگز» فاقد هرگونه ارزش ادبی است و فقط محتوایی جنجالی دارد، گفت: هیچ اثری به اندازه این کتاب در رواج ایرانستیزی مؤثر نبوده است. این کتاب به بیش از ۲۰ زبان دنیا ترجمه شده و در سال ۱۹۹۲ در سه قاره دنیا، با فروش دوازده میلیون نسخه، پرفروشترین کتاب سال شد و نویسنده آن، بیتی محمودی یکشبه به یک سلبریتی و میلیونر تبدیل شد.
-
مسیری از «شیدا» تا خاکریز کرونا، با پرستاران
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ پرستار، واژه ایست که حضرت زینب (س) بعد از واقعه عاشورا به آن اعتباری و مفهومی شگرف داد، مفهومی که در پرده نقرهای و قاب تصویر نیز گاهی گوشهای از آن به نمایش درآمده و ما از «شیدا»ی کمال تبریزی تا «پاکبازان» در خاکریز کرونا شاهد آن بودهایم.
-
کودکان، این خطرناکترین موجودات دنیا!
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ احتمالا شما هم از تصور معصومیت و لطافت کودکان قند در دلتان آب میشود، اما چه نشستهاید که این بچههای به ظاهر دوستداشتنی، خطرناکترین موجودات دنیا هستند و ۳۹۳ روز است که رژیم اشغالگر قدس با قدرت هر چه تمامتر جنگ علیه آنها را شروع کرده و کمر همت بسته تا پروژه نسلکشیاش را با موفقیت به پایان برساند. همان جنگی که مدتی است در «همچنان طوفان» برشهایی از آن به تصویر کشیده شده و هنرمندانی تجسمی از سراسر دنیا برای انعکاس آن تلاش کردهاند.
-
ماجرای خوابی که دانیال نبی را از چاه نجات داد
فاطمه شعبانی- خبرنگار؛ دانیال نبی پیامبر عصر بخت النصر به فرمان او سالها در چاهی زندانی بود. بخت النصر دو بار خواب میبیند که خواب دوم را فراموش میکند. همه معبران از تعبیرش عاجز میمانند و در نهایت دانیالنبی با تعبیر و تعریف خواب از چاه آزاد میشود.
-
آثار نقادانه، پدیده پول در برابر انتشار کتاب را برمیچیدند
دکتر قدرتالله طاهری، استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگر ناشری بداند که با هر اثری که منتشر کند، ده اثر نقادانه تولید میشود مطمئن باشید خود را اسیر آثار نامناسب نمیکند و در نتیجه پدیده ضد فرهنگی و زشتی که مؤلف به ناشر پول بدهد تا اثر ادبی تولید کند، دیگر نخواهیم داشت.
-
واکنش سریع هنرمندان گاردها را پایین میآورد
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ مسعود نجابتی درباره واکنش سریع هنرمندان به جنایات در غزه گفت: جنس واکنش هنرمندان در حوزه تجسمی متفاوت است، هر چند این واکنش سریع است، ولی باعث نمیشود که مخاطب با کار ضعیفی مواجه شود اتفاقا این هنرمندان در آثارشان به زوایایی میپردازند که بسیار متفاوت است و اینطور واکنشها بهویژه از جنس غیر مستند و کمی نمادین و شاعرانه میتواند خیلی از افراد جامعه را دربرگیرد و به یک مخاطب خاص معطوف نشود، چون زبان هنر است و نسبت به آن گاردی وجود ندارد.
-
مسیر تماشایی از «آسماننگارهها» تا «تجسم یک حماسه»
«محمدعلی رجبی دوانی» اندیشمند، نویسنده، پژوهشگر حوزه فلسفه هنر، زیباییشناس و از مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است، اما بیشتر از همه، یک نگارگر است که به اندیشه پشت هر اثر هنری آگاه است و این را از منشا اثر بودن و جمعآوری آثار هنرمندان عرصه تجسمی و انعکاس آن آثار در کتابی چون «آسماننگارهها» میتوان دریافت.
-
یک دست کفن و هزار حرف
سمیه دهقانزاده- خبرنگار؛ امروز «کفن»، نه واژهای با تعریف مشخص از لباس آخرت برای آدمی که نشان روشنی است بر جنایات صهیونیست. نشانهای که این روزها هنرمندان سراسر جهان، در «همچنان طوفان»؛ نمایشگاهی بینالمللی دایر در حوزه هنری از آن به زبان هنر سخن گفتهاند و مظلومیت و حق را توأمان بر بوم تصویر کردهاند.
-
بازآفرینی از شاهنامه تا «پرواز بر فراز آشیانه فاخته»
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ مجید قیصری گفت: وظیفه اصلی متن این است که متن پیش از خود را برای مخاطب احضار کند و این یعنی بازآفرینی. اصطلاح کوچه بازاری اش این است که میگویند ما میگوییم ف طرف میرود فرحزاد.حال این متنی که قرار است صاحب هویت شود مربوط به متنهای قبل از خود است، مثلا در شاهنامه به دفعات بازآفرینی را شاهد هستیم از ماجرای گذشتن سیاوش از آتش برای اثبات بی گناهی تا بردارکشی که منجر به مرگ رستم میشود.
-
راز کلیدهای روی دیوار خانه پدری چه بود؟
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ نویسنده کتاب «عایده» گفت: روی دیوارهای خانه پدری «عایده سرور» در کفرای لبنان، پر از کلیدهایی از خانههای فلسطینی بود. یکی از این کلیدها برای خانه پدربزرگ عایده، در حیفا بود. پدربزرگ عایده بعد از ترک خانهاش در حیفا، کلید خانهاش را به لبنان میآورد به امید اینکه روزی به حیفا برگردد و در خانه فلسطینیاش زندگی کند.
-
«افخمی»، برادر نتانیاهو و شاهدی به اسم «روباه»
سمیه دهقانزاده-خبرنگار؛ وقتی از «بهروز افخمی» سؤال میشود با شنیدن نام اسرائیل چه چیزی به ذهنتان میآید، پاسخ میدهد: «اسرائیل که وجود ندارد، همان فلسطین است.» نگاهی که در فیلم سینمایی «روباه» افخمی، خود را به خوبی نشان میدهد، فیلمی درباره شهدای هستهای که داستان جاسوسی به نام یوهان نتانیاهو؛ یکی از برادران بنیامین نتانیاهو را روایت میکند.
-
📷 نود و ششمین نشست کلاس مثنویخوانی
نود و ششمین نشست از کلاس مثنویخوانی، چهارشنبه ۲ آبان به همت اندیشکده ادبیات پایداری و با حضور محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر ایرانی در حوزه هنری برگزار شد.
-
جهانگیران عالم را میشناسید؟
سمیه دهقانزاده- خبرنگار؛ محمدرضا سنگری با بیان اینکه در کل تاریخ ۴ نفر بودند که جهان را گرفتند و جهانگیر شدند، گفت: دو نفر آنها مثبت و دو تای آن ها منفی هستند. حضرت سلیمان (ع) و ذوالقرنین جهانگیران مثبت عالمند و در مقابل بُختُ النَّصر و نمرود جهانگیران منفی عالم هستند.
-
«همچنان طوفان» در گستره ۵ قاره برپا شد
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ آیین افتتاحیه نمایشگاه بینالمللی «همچنان طوفان»، با ۳۲۱ اثر متعلق به ۸۰ هنرمند از ۵ قاره جهان، عصر امروز در حوزه هنری برگزار شد.
-
حلقه شعر آیینی با تازهترین سرودهها افتتاح شد
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ برنامه افتتاحیه حلقه شعر آیینی با حضور و شعرخوانی شاعران صاحبنام عرصه شعر آیینی، عصر امروز در سالن صفارزاده برگزار شد.
-
نه دیپلماتیک، نه ژکوند، این یک لبخند واقعی است
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ درست در بزنگاهی که هنرمندانی، هر یک با فکری مستقل از دیگری شروع به خلق تصویر از یک فرد واحد میکنند و در تمام آن آثار، لبخند به انضمام ابهت، عنصری جدانشدنی از اثر محسوب میشود، دیپلماسی لبخند و شهرت ژکوند رنگ میبازد و تنها لبخند سیدحسن نصرالله است که نه تنها در این تابلوها، بلکه در واقعیت، حقیقی جلوه میکند.
-
تکنیک نقاشی عاشورایی در تابلویی برای سید مقاومت
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ «حسین عصمتی» پیشکسوت هنر نقاشی گفت: نکتهای که ما در نقاشی عاشورایی به آن میپردازیم این است که جز زیبایی چیزی را تصویر نکنیم. حتی وقتی میخواهیم امام حسین (ع) را تصویر کنیم که به شهادت رسیده، صحنهای را میکشیم که بیشتر از هر چیزی زیبایی در آن دیده و به مخاطب منتقل شود و من در تابلویی که برای سیدحسن نصرالله کشیدم هم چنین کاری کردم.
-
این عکس از مرز هنر هم عبور کرده است!
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ سعید فرجی؛ عکاس و مستندساز با اشاره به عکس «بیمارستان ناصر» از محمد سالم گفت: با وجود اهمیت نوشته و زیرنویس درباره عکسها، من معتقدم برای این عکس نباید زیرنویس نوشت، بلکه باید آن را نگاه کرد. این عکس از مرز هنر عبور کرده است، این عکس از محمد سالم هم عبور کرده دیگر متعلق به محمد سالم هم نیست، در واقع هنر او از خودش هم عبور کرده است