• همسایگی حماسه و غم غزه است

    همسایگی حماسه و غم غزه است

    صد و هفتاد و نهمین شب شعر طنز در حلقه رندان در راستای طرح فراتهران دفتر طنز حوزه هنری، با حضور شاعرانی از کرمان، تهران، قم، بندر عباس و شهرکرد، با موضوع فلسطین و هجوهایی علیه اسرائیل برگزار شد.

  • نوشتن رمان برای نوجوانان ریسک بالایی را می‌طلبد

    نوشتن رمان برای نوجوانان ریسک بالایی را می‌طلبد

    ناهید منصوری، خبرنگار- تیمور آقامحمدی در نشست نقد و بررسی و رونمایی از کتاب «صلیب سلمان» اثر حسین قربان‌زاده به محدود بودن آثاری که با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند پرداخت و یادآور شد که نوشتن رمان در عصر حاضر برای نوجوانان ریسک بالایی را می‌طلبد.

  • ناگفته‌های پهلوان محله جیحون

    ناگفته‌های پهلوان محله جیحون

    جعفر پاکزاد، خبرنگار- دوقلو بودند، مثل یک روح در دو بدن اما با دو سرنوشت متفاوت. تقدیر این بود که یکی از دوقلوها برای دفاع از مرز و میهن راهی جبهه‌های جنگ شود و در این راه به شهادت برسد و دیگری، همه زندگی‌اش را بگذارد برای جمع آوری و ثبت خاطرات برادر دوقلویش هر طوری شده داستان زندگی او را ماندگار کند. حالا و پس از چند سال تلاش، حاصل این زحمات کتابی شده به نام »هنوز برادرم هست». کتابی که قرار است مراسم رونمایی از آن و زنده نگاه داشتن یاد شهید عباس رستمی، برنامه تازه‌ترین شب خاطره حوزه هنری باشد که قرار است در نخستین پنجشنبه آبان ماه برگزار شود. به همین بهانه پای صحبت‌های برادر شهید رستمی نشسته‌ایم و او از زندگی شهید می‌گوید و تلاش چندساله‌اش برای جمع آوری و ثبت خاطرات او.

  • کتاب «پاییز آمد» گامی رو به جلو در ادبیات پایداری

    کتاب «پاییز آمد» گامی رو به جلو در ادبیات پایداری

    کتاب «پاییز آمد» گلستان جعفریان، روایتگر خاطرات فخرالسادات موسوی، همسر شهید احمد یوسفی از شهدای زنجان است. این کتاب در حوزه تاریخ نگاری جنگ و زنان یک گام رو به‌جلو است.

  • هجوهایی علیه اسرائیل در برنامه در حلقه رندان»

    هجوهایی علیه اسرائیل در برنامه در حلقه رندان»

    صد و هفتاد و نهمین شب شعر طنز «در حلقه رندان» با حضور شاعران کرمانی برگزار می‌شود.

  • «حقیقت سمیر» تصویری دقیق از سرگذشت مردم فلسطین است

    «حقیقت سمیر» تصویری دقیق از سرگذشت مردم فلسطین است

    فاطمه شعبانی، خبرنگار- مظلومیت مردم فلسطین در طول سال‌های بعد از حضور نیروهای اشغالگر صهیونیستی در سرزمین آن‌ها به اندازه‌ای است که هر چقدر درباره آن نوشته شود، کم است و حق مطلب ادا نمی‌شود. در این سال‌ها نویسنده‌های زیادی دست به قلم بردند و در قالب رمان، شعر، کتاب‌های تحلیلی و سیاسی به موضوع مظلومیت مردم فلسطین و مبارزه آن‌ها با اشغالگران صهیونیست پرداختند. این روزها که مسأله فلسطین خبر داغ اغلب رسانه‌ها است و ذهن همه مردم و جهان اسلام را درگیر کرده، کتاب« حقیقت سمیر» نوشته « یعقوب توکلی» می‌تواند بسیاری از گره‌های ذهنی مخاطبان را باز کند. کتابی که حالا یعقوب توکلی، نویسنده اثر، در گفت‌وگو با روابط عمومی حوزه هنری، درباره آن می‌گوید.

  • «چنان و چنین» در بوته نقد

    «چنان و چنین» در بوته نقد

    تازه‌ترین نشست نقد و بررسی ادبیات معاصر افغانستان به نقد و بررسی مجموعه شعر «چنان و چنین» اثری از شاعر جوان،« ثاقب آزاد» اختصاص یافت.

  • روایت رزمنده‌ای که جانبازی هم او را از جبهه جدا نکرد

    روایت رزمنده‌ای که جانبازی هم او را از جبهه جدا نکرد

    ناهید منصوری- خبرنگار، رمضانعلی کاوسی بعد از کتاب «سهم من از عاشقی» آثار متعددی را به نگارش در آورده که «سیراب از عطش» از جمله آن‌هاست. این کتاب به خاطرات رزمنده و جانباز ۷۰ درصد به نام احمد شیروانی اشاره دارد که در سن ۱۵ سالگی به جبهه رفته و در چندین عملیات شرکت داشته است. وی با اینکه پای خود را در عملیات از دست داده با عصا مجددا عازم جبهه می‌شود و از مبارزه باز نمی‌ایستد.

  • «بلوط و برنو»، روایت شجاعان نبرد « گجستان»

    «بلوط و برنو»، روایت شجاعان نبرد « گجستان»

    مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مراسم خاطره‌گویی «بلوط و برنو» که سه شنبه بیست و پنجم مهرماه از سوی دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد،‌7 راوی آقا و 2 راوی خانم به روایت حوادث و حال و هوای روزهای بمباران و شرح کشته و زخمی شدن روستاییان و عشایر روستاهای امیرایوب در اردیبهشت ۱۳۴۲ پرداختند.

  • دادگاه بزرگ وجدان است...

    دادگاه بزرگ وجدان است...

    به دنبال حمله وحشیانه و ناجوانمرده رژیم صهیونیستی به بیمارستانی در غزه، میلاد عرفان‌پور، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری شعری با عنوان «غزه در خون خویش ‌غلتان است» سرود.

  • کتاب «تاریخ فلسفه غرب» منتشر شد

    کتاب «تاریخ فلسفه غرب» منتشر شد

    کتاب «تاریخ فلسفه غرب» اثر شهریار زرشناس توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار شد.

  • دو اثر از انتشارات سوره مهر در میان برگزیدگان «جشنواره سردار همدانی»

    دو اثر از انتشارات سوره مهر در میان برگزیدگان «جشنواره سردار همدانی»

    با برگزاری اختتامیه سومین دوره جشنواره دوسالانه شهید همدانی، دو کتاب «مانایی داعش» و «روزهای زخمی» از انتشارات سوره مهر حائز رتبه شدند.

  • «سپیدارهای آن سوی دوله تو» روزهای پرالتهاب کردستان را ترسیم می‌کند

    «سپیدارهای آن سوی دوله تو» روزهای پرالتهاب کردستان را ترسیم می‌کند

    ناهید منصوری- خبرنگار، اولین جلسه از سلسله نشست‌های «به وقت روایت» با هدف پرداختن به ناگفته‌های اسارت و نوآوری در روایت‌نویسی، به همت دفتر هنر و ادبیات اسارت حوزه هنری برگزار شد. این جلسه به بررسی کتاب «سپیدارهای آن سوی دوله‌تو» نوشته فاطمه بهبودی اختصاص یافت و در آن نویسنده اثر و جواد کامور بخشایش، منتقد به بحث و گفت‌وگو پیرامون کتاب پرداختند. نوع پرداخت به خاطرات دوران اسارت ناصر حیدری در زندان «دوله‌تو» در نقطه صفر مرزی ایران و عراق مهمترین بخش از این جلسه نقد و بررسی بود.

  • کتاب «سنگ، کاغذ، گلوله» نقد و بررسی می‌شود

    کتاب «سنگ، کاغذ، گلوله» نقد و بررسی می‌شود

    پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی نشست نقد و بررسی کتاب «سنگ، کاغذ، گلوله»، تألیف مجید بزرگ‌زاده را برگزار می کند.

  • «کوتاه‌ترین راه در نوازندگی پیانو» به چاپ سوم رسید

    «کوتاه‌ترین راه در نوازندگی پیانو» به چاپ سوم رسید

    کتاب «کوتاه‌ترین راه در نوازندگی پیانو» که مدتی قبل از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده بود، به چاپ سوم رسید.

  • نشست «بازنمایی تاریخ در ادبیات: ویژگی‌های رمان تاریخی» برگزار می شود

    نشست «بازنمایی تاریخ در ادبیات: ویژگی‌های رمان تاریخی» برگزار می شود

    بیست‌وسومین نشست اندیشکده ادبیات پایداری با عنوان «بازنمایی تاریخ در ادبیات: ویژگی‌های رمان تاریخی» برگزار می شود.

  • فراخوان دوره آفرینش ادبی «مطلع» تمدید شد

    فراخوان دوره آفرینش ادبی «مطلع» تمدید شد

    مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری فراخوان برگزاری دورۀ تخصصی آفرینش ادبی، با عنوان «مطلع» برای شاعران جوانی که در آستانۀ انتشار نخستین مجموعه شعر خود هستند را تمدید کرد.

  • فرصتی برای آموزش فضیلت‌های قهرمانانه به کودکان

    فرصتی برای آموزش فضیلت‌های قهرمانانه به کودکان

    فاطمه شعبانی-خبرنگار؛ همه چیز از روز شنبه تاریخی شروع شد، شنبه‌ای که صهیونیست‌ها را با حملات شجاعانه رزمندگان فلسطینی غافلگیر کرد. عملیات «طوفان الاقصی» در همان ساعات اولیه صبح شنبه، جایش را در صدر اخبار رسانه های دنیا باز کرد و هنوز هم مهمترین خبر پرمخاطب ترین رسانه‌های ایران و جهان است. اخبار این عملیات تاریخی گروه‌های مقاومت فلسطین، نه تنها از سوی بزرگ‌ترها دنبال می شود که حتی نقل محافل کودکان و نوجوانان در مدارس هم هست، همه اینها فرصت خوبی را برای خانواده ها فراهم کرده که بتوانند با توجه به این اتفاق، مفاهیمی چون شجاعت، مقاومت و شهادت را برای بچه‌ها بیان کنند. در چنین شرایطی وظیفه پدر و مادرها چیست؟ در جواب سؤالات کودکان و نوجوانان چه پاسخی باید بدهند و چطور آنها را با آنچه در فلسطین و سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد، آشنا کنند؟ و چگونه برای آنها مفاهیم حب الوطن، مقاومت، ایستادگی قهرمانانه و ... را توضیح دهند، در این باره با «منصوره مصطفی‌زاده» نویسنده و کارشناس حوزه کودک و نوجوان گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

  • «در حلقه رندان» در ایستگاه صد و هفتاد و نهم

    «در حلقه رندان» در ایستگاه صد و هفتاد و نهم

    صدو هفتاد و نهمین برنامه «در حلقه رندان»، هفته آینده برگزار می‌شود.

  • تلخیص؛ کلید رجوع جوانان و نوجوانان به متون کهن است

    تلخیص؛ کلید رجوع جوانان و نوجوانان به متون کهن است

    زهرا بخشی، خبرنگار- یکی از راه‌های علاقه‌مند ساختن جوانان و نوجوان به اشعار و متون کهن فارسی، تلخیص این متون است؛ کاری که اسدالله بقایی نائینی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبی از سال‌ها پیش آن را آغاز کرده و با تلخیص اشعار حافظ، کتاب‌هایی کوچک و جذاب برای قشر جوان و نوجوان خلق کرده است. به بهانه 20مهرماه که روز حافظ نامگذاری شده است به گفت و گو با او پرداخته‌ایم.

  • شاعری که با کلامش دنیا را مجذوب کرد

    شاعری که با کلامش دنیا را مجذوب کرد

    ناهید منصوری، خبرنگار- ۲۰ مهرماه به نام لسان الغیب، حافظ شیرازی نامگذاری شده است؛ ادیب و شاعر بزرگی که با گذشت قرن‌ها همچنان تاثیر شگرفش نه بر ایرانیان، که بر جهان ملموس و قابل مشاهده است. کلام حافظ از یک‌سو ریشه در فرهنگ کهن ایران زمین داشته و از سوی دیگر با معارف اصیل اسلامی پیوند دارد. بر همین اساس در دهه اخیر و در ۲۰مهرماه، همزمان با روز حافظ رویدادهای ادبی و فرهنگی با موضوعاتی چون «حافظ به روایت هنر و ادب امروز»، «عصر حافظ» و «شب‌های شعر حافظ» با حضور ادیبانی چون سیدعلی موسوی گرمارودی برگزار شده است و در جریان آن به تبیین و تفسیر این شخصیت هنری تاریخی ایران پرداخته شده است. به همین بهانه بخشی از صحبت‌های سیدعلی موسوی گرمارودی در این مراسم با موضوع حافظ را می‌خوانیم:

  • نقش شعر و شاعران فلسطینی در سال‌های مقاومت

    نقش شعر و شاعران فلسطینی در سال‌های مقاومت

    زهرا بخشی، خبرنگار- به بهانه پیروزی اخیر گروه‌های مقاومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی، «ساعت شعر» که با حضور جمعی از شاعران جوان و ادب دوستان در سالن صفارهرندی حوزه هنری برگزار شد، به نقش شعر و حضور پررنگ شاعران در سال‌های مقاومت پرداخته شد.

  • نمایش و نقد فیلم‌های « اژدها لازم می‌شود » و « یک تن»

    نمایش و نقد فیلم‌های « اژدها لازم می‌شود » و « یک تن»

    فیلم‌های کوتاه و کمدی « اژدها لازم می‌شود » و « یک تن» در برنامه «نور، صدا، دوربین، خنده» دفتر طنز حوزه هنری به نمایش درمی‌آیند.        

  • «مطلع»؛ محلی برای شاعران کتاب اولی

    «مطلع»؛ محلی برای شاعران کتاب اولی

    مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری فراخوان برگزاری دورۀ تخصصی آفرینش ادبی، با عنوان «مطلع» برای شاعران جوانی که در آستانۀ انتشار نخستین مجموعه شعر خود هستند را منتشر کرد.

  • سرگذشت سیده‌کلثوم؛ زنی که از هر تلخی زندگی ساخت

    سرگذشت سیده‌کلثوم؛ زنی که از هر تلخی زندگی ساخت

    ناهید منصوری- خبرنگار، انتشارات سوره مهر به تازگی کتابی با عنوان «اشک حوا» منتشر کرده که به قلم معصومه حسینی به زندگی همسر شهید حسین شاه‌حسنی می‌پردازد؛ بانویی که عاشق همسر خود است و به واسطه زندگی در روستا با وقایعی مواجه می‌شود که هر یک استقامت این بانوی ایرانی را اثبات می‌کند. به بهانه انتشار این کتاب و ویژگی‌های منحصر به فرد ماجرای زندگی این همسر شهید به گفت‌وگو با معصومه حسینی نویسنده «اشک حوا» پرداخته‌ایم که می‌خوانید:

  • روایت شهید از زبان برادر دو قلویش برایم جذاب بود

    روایت شهید از زبان برادر دو قلویش برایم جذاب بود

    زهرا بخشی - خبرنگار: کتاب «هنوز برادرم هست» به قلم منصوره قنادیان روایتگر خاطرات و زندگی شهید عباس رستمی از زبان برادر دوقلویش محمد رستمی است. کتاب، زندگی سراسر پرماجرا و پرشور و هیجان دو برادر دوقلو را به تصویر می‌کشد که یکی از آن‌ها به شهادت می‌رسد و برادر دیگر تمام این خاطرات را نقل می کند. کتاب «هنوز برادرم هست» از تازه‌ترین آثار منتشر شده در انتشارات سوره مهر است و به بهانه هفته دفاع مقدس به گفت و گو با نویسنده آن پرداخته‌ایم.

  • پای خرده روایت‌های هنرمندان از اربعین ۱۴۰۲

    پای خرده روایت‌های هنرمندان از اربعین ۱۴۰۲

    نشست خرده روایت‌های هنرمندان از اربعین ۱۴۰۲ به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می شود.

  • مولانا ؛ شاعر همه زمان‌ها و زبان‌ها

    مولانا ؛ شاعر همه زمان‌ها و زبان‌ها

    نامگذاری روزهای سال به مثابه اهمیت یک رویداد یا جایگاه یک شخصیت ادبی‌، فرهنگی و ... است. بر همین اساس نیز روز 8 مهرماه به نام مولوی نامگذاری شده تا یادآور جایگاه رفیع، آثار تاثیرگذار و معنوی این شاعر بلندآوازه ایرانی باشد. استاد محمدرضا سنگری، نویسنده، پژوهشگر و محقق در یادداشتی به مناسبت این روز نوشته است:

  • دو فصلنامه اندیشه‌نامه پایداری به ایستگاه هفتم رسید

    دو فصلنامه اندیشه‌نامه پایداری به ایستگاه هفتم رسید

    هفتمین دو فصلنامه اندیشه‌نامه پایداری از سوی اندیشکده ادبیات پایداری منتشر شد.

  • حصر اقتصادی را با خودباوری شکستیم

    حصر اقتصادی را با خودباوری شکستیم

    معاون پارلمانی رییس جمهور در مراسم رونمایی 6 کتاب دفاع مقدس گفت: با رسیدن به خودباوری توانستیم حصر اقتصادی را همانند حصر آبادان بشکنیم و دشمن را مایوس کنیم.