۱۴۰۲.۰۷.۲۹

تازه‌ترین نشست نقد و بررسی ادبیات معاصر افغانستان به نقد و بررسی مجموعه شعر «چنان و چنین» اثری از شاعر جوان،« ثاقب آزاد» اختصاص یافت.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، هفتادوسومین نشست نقد و بررسی «ادبیات معاصر افغانستان» به مجموعه شعر «چنان و چنین» اثر ثاقب آزاد، از شاعران جوان افغانستان اختصاص داشت. این برنامه از سوی خانه ادبیات افغانستان با همکاری نشر آمو و مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، در سالن مهرداد اوستای حوزه هنری تهران، با حضور عارف جعفری، شوکت‌علی محمدی شاری، سید وحید سمنانی و جمعی از شاعران و علاقه‌مندان به شعر و ادبیات فارسی برگزار شد.

عارف جعفری، خواننده، آهنگ‌ساز و مسئول خانه ادبیات افغانستان که مدیریت این برنامه را بر عهده داشت، در ابتدای این نشست از شوکت‌علی محمدی شاری، شاعر و پژوهشگر حوزه تاریخ و ادب و فرهنگ افغانستان دعوت کرد تا در مورد کتاب، دیدگاه  خود را ارائه کند.

شاری در آغاز ارائه خود درباره گفت : در مجموعه شعر «چنان و چنین» شعرهای خوبی وجود دارد که هم از نظر زبانی و هم از نگاه مضمون‌آفرینی در سطح خوبی قرار دارند. این شعرها تصویرهای بکر دارند و نشان می‌دهند که ثاقب آزاد می‌تواند آینده خوبی در عرصه شعر و شاعری پیش رو داشته باشد

وی در ادامه با بیان اینکه نام یک اثر ادبی، یکی از مهم‌ترین اجزای آن است که می‌تواند خواننده یا مخاطب را جذب یا  دفع کند، گفت: «چنان و چنین» دارای ابهامی است که نمی‌تواند کنجکاوی خاصی در مخاطب ایجاد کند.

وی با بیان اینکه کتاب در طراحی جلد موفق بوده است گفت اما با این حال به لحاظ زبانی مجموعه شعر «چنان و چنین» یکدست نیست چرا که زبان شعر با راه پیدا کردن عناصر زبانی و لهجه‌ای، فخامت و استواری‌اش را از دست داده است. زبان شعر ،متفاوت از زبان کوچه و بازار است و شاعر بایستی هنگام سرودن، این نکته را در نظر داشته باشد.

شاری در پایان ارائه خود، کتاب«چنان و چنین» را مجموعه‌ای خواندنی توصیف کرد و با آرزوی موفقیت برای شاعر آن گفت: خشونت در برخی اشعار کتاب، لطافت زبان شعر را زیر سؤال می‌برد که می شد اینگونه نباشد.

* امید، عنصر گمشده «چنان و چنین» است

سید وحید سمنانی دیگر شاعر و منتقد حاضر در این نشست نیز در سخنانی گفت: از نظر زبانی، یک دست نبودن زبان شعر و راه پیدا کردن زبان و یا کاربردهای زبانی کوچه و بازار به این مجموعه ،‌دور از انتظار بود.

سمنانی در ادامه با بیان نمونه هایی از ایرادهای دستور زبانی مجموعه شعر کتاب«چنان و چنین» گفت: در مجموعه شعر «چنان و چنین»، بسامد لفظی با بسامد فکری گره خورده است. همچنین شاعر از منِ شخصی، سخن نمی‌گوید بلکه بیشتر از منِ جمعی، حرف می‌زند. از طرفی هم شاعر در این مجموعه، دردها، رنج‌ها، دغدغه‌ها و مشکلات اجتماعی را بیشتر مورد توجه قرار داده است. از این نگاه، نان یکی از دغدغه‌های این کتاب است.

وی در پایان با تاکید بر جای خالی امید در این کتاب و بیان این نکته که امید، عنصر گمشده «چنان و چنین» است، گفت: درست است که جامعه ما با مشکلاتی روبرو است اما شاعر نباید امید را فراموش کند و به مخاطبش امید ندهد.

در پایان این نشست، ثاقب آزاد ، شاعر کتاب، با حضور در جایگاه با تقدیر از برگزار کنندگان و منتقدان به شعرخوانی پرداخت.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha