۱۴۰۲.۰۷.۲۷

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مراسم خاطره‌گویی «بلوط و برنو» که سه شنبه بیست و پنجم مهرماه از سوی دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد،‌7 راوی آقا و 2 راوی خانم به روایت حوادث و حال و هوای روزهای بمباران و شرح کشته و زخمی شدن روستاییان و عشایر روستاهای امیرایوب در اردیبهشت ۱۳۴۲ پرداختند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، ساعت هشت صبح ۳۱ فروردین ۱۳۴۲ در نقطه‌ای به نام تنگ «گجستان»، عشایر غیور  بویراحمدی راه را بر قشون پهلوی سد کردند و این سرآغاز حماسه‌ای شد به نام نبرد گجستان که سند افتخاری از مبارزات عشایر در تاریخ کهگیلویه و بویراحمد است، حکومت پهلوی پس از این درگیری از اردیبهشت تا خرداد همان سال به ‌صورت روزانه و در چند نوبت به ‌وسیله هواپیماهای خود بر سر عشایر گجستان، جلیل و لوداب، بمب می‌ریخت که منجر به کشته شدن زنان و کودکان بی‌گناه زیادی شد و حالا با گذاشت نزدیک به شش دهه از آن نبرد حماسی، واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد، با دعوت از شاهدان این حماسه، مراسم یک روزه‌ای را برگزار کرد تا خاطرات این شاهدان زنده را ثبت کند.

«بلوط و برنو»

رحمت الله رسولی ، مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد در توصیف برنامه خاطره‌گویی « بلوط و برنو» گفت: غائله جنوب و نبرد موسوم به« گجستان»، مقدمه قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ و شکل‌گیری انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ است و مردم کهگیلویه و بویراحمد در شکل‌گیری این نبرد تاریخی نقش پررنگی داشتند.

روزی که عشایر به پا خاستند

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در جریان این نبرد، روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد توسط جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش پهلوی دوم بمباران شد و حکومت مرکزی وقت برای مبارزه با عشایر منطقه، تمامی امکانات خود را بسیج کرد.

رسولی مقدم گفت: اتفاقاتی که در جریان نبرد گجستان رخ داد، آن را به یکی از بزرگترین مبارزات عشایر با حکومت پهلوی تبدیل کرد، اما اطلاعات کمی درباره این رویداد مهم ثبت و ضبط شده و بازماندگان و راویان آن همگی کهنسال هستند.

وی خاطرنشان کرد: دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری استان به منظور جمع‌آوری بخشی از این خاطرات، مراسم یک روزه‌ای را با حضور ۹ نفر از راویان و شاهدان حملات وحشیانه نیروی هوایی پهلوی به روستاییان بی‌دفاع امیر ایوب برگزار کرد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha