۱۴۰۲.۰۷.۱۰

ناهید منصوری- خبرنگار، انتشارات سوره مهر به تازگی کتابی با عنوان «اشک حوا» منتشر کرده که به قلم معصومه حسینی به زندگی همسر شهید حسین شاه‌حسنی می‌پردازد؛ بانویی که عاشق همسر خود است و به واسطه زندگی در روستا با وقایعی مواجه می‌شود که هر یک استقامت این بانوی ایرانی را اثبات می‌کند. به بهانه انتشار این کتاب و ویژگی‌های منحصر به فرد ماجرای زندگی این همسر شهید به گفت‌وگو با معصومه حسینی نویسنده «اشک حوا» پرداخته‌ایم که می‌خوانید:

روند نگارش «اشک حوا» چطور پیش رفت؟

پیشنهاد نگارش این اثر به واسطه یکی از اقوام شخصیت اصلی داستان مطرح شد. در زمان مطرح شدن این سوژه، پیشنهادات دیگری هم داشتم که اکثرا تکراری بودند و توسط سایر نویسندگان روی آن موضوعات کار شده بود؛ بنابراین نگارش «اشک حوا» را که مضمونی نو داشت پذیرفتم.  نوشتن «اشک حوا» از این نظر توجهم را جلب کرد که این سوژه یکسری مسائل فرهنگی و تاریخی را با خود داشت و این امکان را فراهم می‌کرد تا در بستر روایت، هم به معرفی منطقه‌ای که ماجرا در آنجا می‌گذرد بپردازم و هم مسائل فرهنگی آن محدوده از شهر را مطرح کنم. داستان زندگی سیده کلثوم موسوی، همسر شهید حسین شاه‌حسنی، یکسری نقاط عطف و ظرفیت‌های خاص برای شنیدن دارد که توجه خودم را هم جلب کرد.

در این اثر به چه وجه از زندگی سیده کلثوم موسوی پرداخته شده؟

«اشک حوا» داستان زندگی این زن در روستا از دوره کودکی تا پیری است و یکی از ویژگی‌های مهم این داستان این بود که اتفاقات در یک روستا رخ می‌داد؛ روستایی که با وجود حضور همسر، پدر ، برادر و پسر، افراد از انجام بسیاری از کارها وا می‌مانند. شرایطی که شخصیت اصلی داستان داشت و اینکه یک زن در روستا بدون وجود پدر و پسر با چه چالش‌های عجیب و غریبی مواجه می‎شود از نکات حائز اهمیت در این اثر است. این کتاب به اتفاقاتی می‌پردازد که اگر کسی از خطه دیگر آن را بخواند، پذیرفتن اینکه چنین وقایعی در این زمانه و سرزمین رخ داده، سخت باشد. با اینکه زندگی زنِ داستان، پر از حزن است و اندوه درونی تمام وجودش را گرفته اما از هریک از موقعیت‌ها، زندگی می‌سازد. این امید و زندگی که در هربرهه و از میان هر حادثه‌ای خلق می‌کند از ویژگی‌های خاص و حائز اهمیت کتاب «اشک حوا» است. «اشک حوا» داستان یک زن؛ زنی عاشق در محیط روستا است، البته  روستایی که زن شهرنشین هیچ تصوری از آن ندارد. در زندگی این شخصیت اتفاقاتی عجیب رخ می‌دهد که چگونگی مواجهه‌اش با آن برای مخاطبان جذاب خواهد بود.

جالبترین خاطره این داستان چیست؟

نقطه اوج داستان ماجرای شهادت حسین شاه‌حسنی، همسر سیده کلثوم موسوی است. زلزله، خشکسالی، خوردن ملخ، قتل و مرگ و میرهای عجیب و ترس از آدمی ناشناس به نام جومه سفید است که به واسطه اتفاقاتی که در روستا رخ داده و در دل اهالی می‌افتد، جذابیت‌هایی به این داستان بخشیده که خواننده کتاب را ترغیب به خواندن «اشک حوا» می‌کند.

چقدر به نقل خاطرات وفادار بوده‌اید؟ آیا از توانایی‌های نویسندگی هم در نگارش «اشک حوا» بهره گرفته‌اید؟

این کتاب صد در صد مستند است یعنی تمام اتفاقات آن واقعی است که به شکل داستانی روایت می‌شود. در مقدمه این کتاب به این نکته اشاره شده که خرده فرهنگ‌ها تنها روایت همسر شهید نیست، بلکه به زندگی یک زن از کودکی تا کهنسالی پرداخته که تاریخ و فرهنگ و فولکلور محلی منطقه را معرفی می‌کند.

در فصول این کتاب چقدر اتفاقات بسته به زمان وقوع تنظیم شده؟

«اشک حوا» در 9 فصل با رعایت بازه زمانی از کودکی تا دوره کهنسالی سیده کلثوم موسوی همسر شهید حسین شاه‌حسنی را در بر می‌گیرد.

عنوان «اشک حوا» بر چه اساسی انتخاب شد؟

در پشت جلد دلیل انتخاب عنوان این اثر را به صورت غیرمستقیم  بدین شرح تشریح شده که « در آسمان‌ها بود؛ بی‌هیایوی طوفان. به زمین که آمد، دختر شد، زن شد، مادر شد و اشک شد ... کسی از آن سوی هستی سیب به دست غم‌هایش را تماشا می‌کرد و اشک می‌ریخت. بهشت دریا شد، طوفان شد. خدا به او لبخند زد و اشک‌هایش را پاک کرد؛ اشک حوا...» این کتاب با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده و در دسترس کتابخوانان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha