۱۴۰۲.۰۷.۲۹

ناهید منصوری- خبرنگار، رمضانعلی کاوسی بعد از کتاب «سهم من از عاشقی» آثار متعددی را به نگارش در آورده که «سیراب از عطش» از جمله آن‌هاست. این کتاب به خاطرات رزمنده و جانباز ۷۰ درصد به نام احمد شیروانی اشاره دارد که در سن ۱۵ سالگی به جبهه رفته و در چندین عملیات شرکت داشته است. وی با اینکه پای خود را در عملیات از دست داده با عصا مجددا عازم جبهه می‌شود و از مبارزه باز نمی‌ایستد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، کاوسی درباره جذابیت‌های خاطرات احمد شیروانی برای انتشار در قالب کتابی به نام «سیراب از عطش» گفت: معمولا جانبازان پس از نقص عضو در خانه می‌مانند، ولی شخصیت اصلی این کتاب به قدری ایثارگر بوده که با یک پا مجددا عازم جبهه می‌شود. یکی دیگر از نکات جالب و حائز اهمیت در این کتاب اینکه شخصیت اصلی این اثر به صورت کامل به زبان عربی مسلط بوده و مدت‌ها در واحد استراق سمع، بی‌سیم عراقی‌ها را شنود می‌کرده و اطلاعات بسیار مهمی را به شهید خرازی ارائه می‌داد.
او با اشاره به اهمیت فعالیت احمد شیروانی در جنگ تحمیلی افزود: بیشتر مردم وقتی صحبت از جبهه و جنگ می‌شود، در ذهنشان آرپی‌جی و سلاح‌ تداعی می‌شود اما در واقع جنگ لایه زیرینی به نام استراق سمع دارد که بچه‌های واحد اطلاعات عملیات عهده‌دار آن بودند. این کار نیاز به مطالعه و کسب اطلاعات زیادی داشت و لازم بود تا رزمندگان اطلاعات عملیات، هم بی‌سیم‌ها را شنود کنند و هم بسیاری از مکان‌های عراقی‌ها را شناسایی کنند تا بر اساس یافته‌ها و داده‌هایی که ارائه می‌کردند پایه یک عملیات موفقیت‌آمیز ریخته شود.
این نویسنده خاطرات شفاهی دفاع مقدس اظهار کرد: حاج احمد شیروانی که راوی این اثر است این خصوصیات را داشته و این زحمات را در دوره جنگ متحمل شده است و اکنون هم یکی از بهترین راویان دفاع مقدس است.
جنبه آموزشی آثار دفاع مقدس
وی درباره ویژگی‌های راوی این اثر برای نسل امروز بیان کرد: کتاب‌های دفاع مقدس علاوه بر اینکه مردم را با تاریخ معاصر آشنا می‌کند، می‌تواند جنبه تربیتی داشته باشد؛ برای مثال در عملیاتی حاج احمد شیروانی مشغول پیش‌روی بوده که فرمانده گردان به رزمندگان می‌گوید حین حرکت کردن فقط دستانتان را به زمین بزنید و تیمم کنید. همین امر برای نوجوانی که نسبت به نماز کاهلی و سستی می‌کند جنبه آموزشی دارد و به او به صورت غیرمستقیم می‌گوید که اهمیت نماز برای جوانان گذشته چقدر بوده است.
کاوسی ادامه داد: موضوعاتی از این دست، جوان نسل امروز را به فکر وا می‌دارد. معتقدم آثار با مضامین آموزشی تاثیر بسیار بیشتری نسبت به سخنرانی‌ها و دیگر محافل بر نسل جدید دارند.
این نویسنده درباره عنوان این کتاب گفت: راوی «سیراب از عطش» در عملیات رمضان حضور داشته و در آنجا رزمندگان تشنگی بسیار زیادی کشیدند. در این عملیات عراقی‌ها به دنبال رزمندگان ایرانی بودند و در این مسیر آبی وجود نداشت. به گفته راوی، در این عملیات رزمندگان حس مرگ از شدت تشنگی داشتند و من از این شرایط برای عنوان کتاب استفاده کردم.
کتاب «سیراب از عطش» در ۳۳۲ صفحه از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده و در دسترس علاقه‌مندان است.
انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha