۱۴۰۲.۰۷.۱۸

زهرا بخشی، خبرنگار- به بهانه پیروزی اخیر گروه‌های مقاومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی، «ساعت شعر» که با حضور جمعی از شاعران جوان و ادب دوستان در سالن صفارهرندی حوزه هنری برگزار شد، به نقش شعر و حضور پررنگ شاعران در سال‌های مقاومت پرداخته شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری؛ درابتدای این نشست علی داودی، مدیر دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی گفت: با توجه به اتفاقات اخیر که چند روزی است در سرزمین اشغالی رخ داده است، ما دراین نشست به مقوله شعر و نسبت شاعران فلسطین و تاثیر آنها در سال های مقاومت و همچنین انعکاس آن در جهان اسلام می پردازیم.

وی ادامه داد: شعر فلسطین به اندازه تاریخ اتفاقات سیاسی و اجتماعی قدمت دارد و به همان اندازه شاعران با آن آشنا هستند. یکی از عمده دلایل آن این است که شعر در گذشته در جامعه فلسطین جایگاه مهمی داشته و همچنان این جایگاه را حفظ کرده است، علی رغم گسترش رشته های هنری، شعر در این فرهنگ و قوم جایگاه ممتازی دارد.

وی افزود: دلیل دیگر این است که از همان ابتدای درگیری و جنگ افروزی سران رژیم صهیونیستی و مهاجرت یهودیان به سرزمین اشغالی، شاعران اولین کسانی بودند که نسبت به تحولات اجتماعی و جمعیتی واکنش نشان داده و وارد میدان شدند و در این زمینه نقش مهمی داشتند.

مدیر دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی گفت: به واسطه اینکه رسانه در ابتدای آغاز درگیری‌ها در میانه سده بیستم، محدود بود و ارتباطات مستقیم نقش ویژه‌ای در انتقال پیام داشت، بزرگترین منبع اطلاع‌رسانی در جامعه عرب روزنامه‌ها و یا محافلی مانند قهوه‌خانه بود که مردم گرد هم می‌آمدند. این‌ها دست به دست دادند تا پایگاهی برای شعر و حضور شاعران بوجود آید و در مورد اتفاقات پیش آمده در جامعه خود بحث و تبادل نظر کنند. به همین دلیل شاعران اولین گروه‌هایی بودند که وارد میدان شدند. حتی مباحث و پژوهش‌هایی وجود دارد که رقابت بین شاعران فلسطینی و اسرائیلی را نشان می‌دهد. بدین ترتیب اولین درگیری‌ها در حوزه شعر خودش را نشان داد.  

داودی می افزاید: در جریانات اجتماعی و همچنین در جنگ‌ها شاعران به شعر بسنده نکردند و در خط مقدم برای دفاع از حقانیت سرزمین خود حضور داشتند. به همین دلیل در میان شهدای مقاومت فلسطین شاعران زیادی وجود دارد.

مدیر دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی درباره مقاومت و مبازرات در شعر توضیح داد: شاعران  بزرگ فلسطینی همچون «نزار قبانی» اشعار زیادی در زمینه مقاومت مردم فلسطین سروده‌اند. از جمله آن می‌توان به «مذاکرات اسلو» اشاره کرد که از اشعار مشهور این شاعر است.

وی گفت: شعر فلسطین و شعر درباره فلسطین وجهه جهانی دارد. ما نیز در کشور عزیزمان به واسطه اینکه فلسطین پاره‌ای از جهان اسلام است از شاعران و شعرهای آنها در برنامه‌های مختلف تقدیر کردیم. البته در زمینه مقاومت مردم فلسطین کتاب‌ها و فیلم‌های زیادی نوشته شد که همه این‌ها نیازمند مطالعات و پژوهش‌های زیادی است؛ اما شعر یک احساس و یک واقعیت است که در قالب حرف به میان می آید.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha