۱۴۰۲.۰۷.۲۰

زهرا بخشی، خبرنگار- یکی از راه‌های علاقه‌مند ساختن جوانان و نوجوان به اشعار و متون کهن فارسی، تلخیص این متون است؛ کاری که اسدالله بقایی نائینی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبی از سال‌ها پیش آن را آغاز کرده و با تلخیص اشعار حافظ، کتاب‌هایی کوچک و جذاب برای قشر جوان و نوجوان خلق کرده است. به بهانه 20مهرماه که روز حافظ نامگذاری شده است به گفت و گو با او پرداخته‌ایم.

ایده اصلی

بقایی درباره ایده تلخیص اشعار کهن می‌گوید: قریب 25 سال پیش به حوزه هنری انقلاب اسلامی، انتشارات سوره مهر و سازمان تبلیغات اسلامی طرح 120 گانه از متون کهن ادب فارسی را که شامل نظم و نثر فارسی است ارائه کردم و توضیح دادم که این متون نیاز دارند تلخیص شوند تا خواندن این اشعار برای جوانان آسان‌تر باشد. با توجه به این موضوع که جوانان ما در زمان حاضر درگیر فضای مجازی هستند و قادر به مطالعه متون کهن، حجیم و سنگین ادبیات فارسی نیستند. توجیه من برای طرحی که ارائه کردم که البته مورد تایید قرار گرفت این بود که تمام این متون تلخیص شوند. نزدیک به 10 مورد از این متون توسط من تلخیص شد و بقیه به فراموشی سپرده شد. به عقیده من بقیه آثار نیز باید برای جوانان تلخیص شود که شیرینی این آثار به کام جوانان بنشیند و از این طریق جوانان خود به اصل این متون رجوع کنند.

معیار انتخاب

بقایی درباره اینکه معیارش برای انتخاب این اشعار چه بوده، می گوید: اشعار حافظ همه‌اش قطعا شاخص است؛ از این رو سعی کرده‌ام از میان نزدیک به 500 غزلی که از حافظ موجود است 20 درصد از غزلیات  را انتخاب کنم و 20 درصد دیگر را به صورت تک بیتی، مصرعی ، یک بیتی که به صورت ضرب المثل آمده است گلچین کنم و 60 درصد هم چند بیت از هر غزل انتخاب کنم. قطعا  این شیوه کمک می کند که هر یک از ابیات را که جوانان می‌خوانند شیرینی و حلاوت متناسب با بقیه ابیات حافظ به کامشان بنشیند؛ وقتی این حلاوت را درک می کنند حتما به سراغ دیوان حافظ و متن کامل می‌روند. البته آثار دیگری نیز به همین قیاس تهیه شده است که می توان به دیوان سعدی، مولانا ، عطار، نظامی ، ناصر خسرو و شاهنامه فردوسی اشاره کرد و امیدوارم بقیه هم انجام شود.

گرایش جوانان به اشعار کهن

بقایی درباره گرایش جوانان به اشعار کهن می‌گوید: با تشریح و تفهیم این آثار باید جوانان را مشتاق کنیم که به متون کهن رجوع کنند و بهترین شیوه آن تلخیص است. با توجه به این موضوع که جوانان درگیر فضای مجازی هستند ما باید بستری را فراهم کنیم که آنها به  اینگونه از کتاب‌ها گرایش پیدا کنند. وقتی کتابی در قطع جیبی و در 200 صفحه تهیه شود قطعا شیرینی این کتاب به دل جوانان خواهد نشست و آنها را به متون کهن علاقه‌مند خواهد کرد.

بر اساس این گزارش اسدالله بقایی نائینی متولد 1327 شاعر، نویسنده ، پژوهشگر ادبی است. وی همچنین مدرس دانشگاه و مشاور فرهنگی حوزه هنری بوده است. بقایی تحصیلاتش را تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت ادامه داده و  کتاب‌هایی همچون میکده در مینا، گزیده آثار ناصرخسرو  قبادیانی،گزیده دیوان حافظ، گزیده خمسه نظامی گنجوی، گزیده آثار عطار نیشابوری، حدیث عشق، آشنایی با آیین نگارش و گزارش نویسی در ادب پارسی، گزیده آثار مولانا، گزیده شاهنامه فردوسی، گزیده دیوان سعدی، کجاوه سخن و بوی جوی مولیان را به رشته تحریر درآورده است.

انتهای پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha