• احیای نمایش عروسکی عاشورایی پس از یک دهه

    احیای نمایش عروسکی عاشورایی پس از یک دهه

    کوروش زارعی با اشاره به آغاز اجراهای نمایش عروسکی «قهرمان کوچک» از شب گذشته در تماشاخانه مهر، بر لزوم احیای نمایش عروسکی عاشورایی از سوی حوزه هنری کودک و نوجوان و نقش مهم آن در پویایی آینده فرهنگ عاشورایی تاکید کرد.

  • برنامه‌های مرکز معماری اسلامی در سوگواره عاشورایی «رستخیز عام»

    برنامه‌های مرکز معماری اسلامی در سوگواره عاشورایی «رستخیز عام»

    برنامه‌های مرکز معماری اسلامی در سوگواره عاشورایی «رستخیز عام» تشریح شد.

  • جشنواره نمایش عروسکی عاشورایی با «قهرمان کوچک» احیا شود

    جشنواره نمایش عروسکی عاشورایی با «قهرمان کوچک» احیا شود

    یک هنرمند تئاتر عروسکی در پیشنهادی گفت: با توجه به اینکه حوزه هنری سال‌هاست در رشته تئاتر و تربیت نسل هنرمندان آن فعال بوده و ظرفیت خوبی که در هنرمندان نسل حاضر وجود دارد، نسبت به برگزاری جشنواره‌ نمایش عروسکی با محوریت مضامین دینی و عاشورایی اقدام کند.

  • هشت خواننده هشت اجرای موسیقی آیینی برگزار می‌کنند

    هشت خواننده هشت اجرای موسیقی آیینی برگزار می‌کنند

    همزمان با آغاز ویژه‌برنامه‌های سوگواره عاشورایی «رستخیز عام» در حوزه هنری، هشت خواننده، هشت اجرای موسیقی آیینی برگزار می‌کنند.

  • گزارش صبحگاهی شبکه سه درباره نمایشگاه «جدال نار با نور»

    گزارش صبحگاهی شبکه سه درباره نمایشگاه «جدال نار با نور»

    «جدال نار با نور» که عنوان نمایشگاه گروهی هنرمندان تجسمی حوزه‌های کارتون، کاریکاتور و پوستر از سوم تا چهاردهم مرداد در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری میزبان علاقه‌مندان است. این نمایشگاه به تولیدات هنرمندان در محکوم کردن توهین به ساحت مقدس قرآن کریم، اختصاص دارد.

  • هنر، بهترین زبان پاسخ به هتک حرمت قرآن

    هنر، بهترین زبان پاسخ به هتک حرمت قرآن

    در روزهایی که جوامع اسلامی متأثر از هتک حرمت رذیلانه نسبت به قرآن کریم است، بسیاری از هنرمندان واندیشمندان این حرکت را محکوم کرده‌اند. دکتر علی‌اصغر فهیمی‌فر، چهره سال 1401 بخش پژوهش در هفتۀ هنر انقلاب معتقد است در مقابل این حرکت شنیع اساساً بهترین پاسخ به زبان هنر است. زبان هنر زبان خشن نیست و یک زبان عاطفی است که روح و وجدان آدم‌ها را مورد خطاب قرار می‌دهد. بخش‌های مهم گفت وگو با او را در ادامه می‌خوانید.

  • اقدام موهن قرآن سوزی سابقه زیادی در غرب دارد

    اقدام موهن قرآن سوزی سابقه زیادی در غرب دارد

    زهرا بخشی، خبرنگار- اهانت به ساحت قرآن کریم درسوئد، نه تنها توهین به ارزش‌های مذهبی دو میلیارد مسلمان، که ترویج نفرت و خشونت مذهبی، به خطرانداختن صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان الهی و سوء استفاده عیان از آزادی بیان است، این اقدام نفرت انگیز، موجی از خشم مسلمانان در سراسر جهان را به دنبال داشت و در پاسخ به این اهانت بود که هنرمندان و شاعران متعهد کشورمان با خلق آثار هنری این اقدام را محکوم کردند. به همین بهانه در حاشیه افتتاح نمایشگاه «جدال نار با نور» در حوزه هنری، با مازیا بیژنی هنرمند برجسته و کاریکاتوریست مطرح کشورمان به گفت وگو نشسته‌ایم.

  • این نمایشگاه بهترین محل برای نشان دادن انسجام دینی است

    این نمایشگاه بهترین محل برای نشان دادن انسجام دینی است

    «جدال نار با نور» که عنوان نمایشگاه گروهی هنرمندان تجسمی حوزه‌های کارتون، کاریکاتور و پوستر است، امروز 3 مردادماه در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد.

  • پاسخ به توهین به ساحت قرآن با «زبان هنر»

    پاسخ به توهین به ساحت قرآن با «زبان هنر»

    علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، معتقد است که پاسخ به زبان هنر می‌تواند پاسخی نیکو و زیبا به اتفاقات زشت و قبیحی چون اهانت به ساحت قرآن کریم باشد چرا که اسلام، دین منطق است و وقتی می‌خواهد به عمل زشتی پاسخ دهد از زبان هنر و منطق استفاده می‌کند.

  • تبیین معارف قرآن، مهمترین واکنش هنرمندان به اهانت به قرآن

    تبیین معارف قرآن، مهمترین واکنش هنرمندان به اهانت به قرآن

    هتاکی به ساحت مقدس قرآن کریم در کشور سوئد آنهم به بهانه آزادی بیان، موجی از خشم را در جهان اسلام برانگیخته است. این اقدام شنیع، موج شدید محکومیت از سوی مسلمانان در سراسر جهان را به دنبال داشته است و در این میان بسیاری از هنرمندان و شاعران کشورمان هم با خلق آثار هنری این اقدام را محکوم کردند. به همین بهانه به گفت و گو با «هادی جانفدا» شاعر و عضو هیأت رییسه مجمع شاعران اهل بیت پرداخته‌ایم.

  • جایزه داستان حماسی الگویی برای جشنواره‌های تخصصی ادبی است

    جایزه داستان حماسی الگویی برای جشنواره‌های تخصصی ادبی است

    جایزه داستان حماسی تلاش کرده در جامعه ادبی و بخش ادبیات داستانی جریان‌ساز شود. جریان به این معنی که موضوعی را محور کار خود قرار داده است.

  • داستان حماسی را نمی‌توان شاخه‌بندی کرد

    داستان حماسی را نمی‌توان شاخه‌بندی کرد

    محمد رودگر از برگزیدگان بخش رمان سومین رویداد داستان حماسی معتقد است هنوز درباره داستان حماسی از منظر نظری و تئوری کار جدی‌ای انجام نشده که بتوان آن را به انواع و اقسام داستان شاخه‌بندی و رده‌بندی کرد.

  • اشتراک عمومی مهمترین بخش داستان است

    اشتراک عمومی مهمترین بخش داستان است

    «داستان باید یک اشتراک عمومی داشته باشد که بتوان از آن به عنوان داستان یاد کرد و آن اشتراکات تکنیک‌ها و قواعد داستان‌نویسی است. اینکه یک داستان و یا ماجرایی در مضامینی همچون جنگ، ایثار و فداکاری نوشته شود نمی‌توان گفت که داستان حماسی خلق شده است.» این بخشی از گفته‌های مهدی زارع از برگزیدگان سومین رویداد داستان حماسی در بخش رمان است.

  • این رویداد جریانی تاثیرگذار در ادبیات معاصر است

    این رویداد جریانی تاثیرگذار در ادبیات معاصر است

    «علیرضا محمودی ایران مهر» با رمان «بی چهرگان» از برگزیدگان رمان حماسی در سومین جایزه ملی داستان حماسی است. او در گفت وگویی درباره سومین جایزه ملی داستان حماسی می گوید.

  • ویدئو/ گزارش صدا و سیما از اختتامیه سومین جایزه داستان حماسی

    ویدئو/ گزارش صدا و سیما از اختتامیه سومین جایزه داستان حماسی

    مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان سومین رویداد ملی داستان حماسی عصر پنجشنبه ۴ خرداد با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و هنرمندان در آرامگاه فردوسی برگزار شد.

  • «ده تن» روایتی بین تاریخ و رمان است

    «ده تن» روایتی بین تاریخ و رمان است

    نویسنده رمان شایسته تقدیر «ده تن» گفت: این اثر روایتی بین تاریخ و رمان است که به برهه زمانی یکسال بعد از واقعه عاشورا می‌پردازد.

  • رمان‌های برگزیده سومین جایزه داستان حماسی جای تحسین دارند

    رمان‌های برگزیده سومین جایزه داستان حماسی جای تحسین دارند

    تیمور آقامحمدی گفت: رمان‌های برگزیده سومین جایزه ملی ادبیات حماسی آثاری هستند که به لحاظ پرداختن به حماسه و برخورداری از ویژگی‌هایی که یک رمان را رمان می‌کند، جای تحسین دارند.

  • داستان‌های حماسی با زبان مدرن برای خواننده جذاب است

    داستان‌های حماسی با زبان مدرن برای خواننده جذاب است

    داور بخش داستان کوتاه سومین جایزه ملی ادبیات حماسی گفت: داستان‌های حماسی که مربوط به تاریخ گذشته است باید به زبان مدرن و با ادبیات مدرن باشند تا خواننده جوان آن را پس نزند و جذب داستان شود.

  • انتقال حس خوب زندگی مهمترین ویژگی داستان حماسی است

    انتقال حس خوب زندگی مهمترین ویژگی داستان حماسی است

    نویسنده و پژوهشگر ادبیات حماسی گفت: مهمترین نکته در موضوع داستان حماسی این است که فضایی از هیجان، امید و حس خوب زندگی را به مخاطب منتقل می‌کند.

  • موضوع مهم در داستان حماسی، مسئله شناخت حق و باطل است

    موضوع مهم در داستان حماسی، مسئله شناخت حق و باطل است

    مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: موضوع مهم در داستان حماسی، مسئله شناخت حق و باطل است و قطعا بعد اخلاقی و این که چه کسی بر چه کسی می آشوبد، مهم است. هر شجاعت به معنی حماسه نیست.

  • در اختتامیه سومین جایزه داستان حماسی چه گذشت؟ 

    در اختتامیه سومین جایزه داستان حماسی چه گذشت؟ 

    با حضور جمعی از مسئولان و چهره‌های فرهنگی و هنری کشور، سومین جایزه داستان حماسی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. 

  • جایزه داستان حماسی، جایزه ای چند وجهی است

    جایزه داستان حماسی، جایزه ای چند وجهی است

    مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان سومین رویداد داستان حماسی با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و هنرمندان عصر پنجشنبه در آرامگاه فردوسی در مشهد برگزار شد. دبیر علمی این رویداد معتقد است که جایزه داستان حماسی، در واقع جایزه ای چند وجهی است و نمی خواهد فقط تعدادی اثر را قضاوت کند، بلکه زمینه را برای نوشته شدن و پدید آمدن اثر نیز فراهم می‌کند.

  • این جایزه، «نهضت داستان‌نویسی حماسی» را ایجاد کرده است

    این جایزه، «نهضت داستان‌نویسی حماسی» را ایجاد کرده است

    محمد رضا شرفی خبوشان، دبیر علمی سومین داستان حماسی، در نشست رسانه‌ای این رویداد ادبی، اهدای جایزه داستان حماسی را یک رخداد فرهنگی - آموزشی دانست که نهضت نوشتن داستان حماسی را ایجاد کرده است.

  • احیای ادبیات حماسی، افتخار بزرگ جایزه داستان حماسی

    احیای ادبیات حماسی، افتخار بزرگ جایزه داستان حماسی

    محمداسماعیل حاجی علیان از جمله نویسندگان پرکار و پرتلاش کشور و متتخب نخستین دوره جایزه ملی ادبیات حماسی، معتقد است که احیای ادبیات حماسی، افتخار بزرگی برای جایزه ملی داستان حماسی بوده است و ابزار امیدواری می‌کند که این مسیر ادامه داشته باشد.

  • با گونه‌ای متفاوت از تلاقی «عرفان» و «حماسه» مواجه هستیم

    با گونه‌ای متفاوت از تلاقی «عرفان» و «حماسه» مواجه هستیم

    سید علیرضا مهرداد، نویسنده پیشکسوت حوزه دفاع مقدس، معتقد است در ادبیات معاصر و خصوصا پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ما با گونه‌ای از تلاقی عرفان و حماسه مواجه هستیم که هم حماسه و هم عرفان در آن، با حماسه و عرفان در سبک‌های خراسانی و عراقی متفاوت است.

  • همه نقاط ایران حماسه‌های بومی دارند

    همه نقاط ایران حماسه‌های بومی دارند

    «محمد مهدوی» نفر اول بخش رمان در دومین دوره جایزه ملی داستان حماسی معتقد است همه نقاط ایران حماسه‌های بومی دارند و حتی در مورد سوژه هم لازم نیست نویسنده زیاد به ذهن خود فشار بیاورد. «محمد مهدوی» نویسنده اردبیلی و نفر اول بخش رمان در دومین دوره جایزه ملی داستان حماسی است که توانست با ارائه رمان «چاه سرخ» این عنوان را به خود اختصاص دهد. آنطور که خودش می‌گوید، در سال ۱۳۵۱ در شهرستان اردبیل متولد شده و از سال ۱۳۷۳ نیز به صورت جدی به نوشتن داستان اشتغال دارد. از سال ۱۳۷۶ کارگاه نگارش داستان را در شهرستان اردبیل راه اندازی کرده و تا کنون موفق به پرورش شاگردان زیادی شده است. وی بیش از ۱۵ سال است که به عنوان مدرس داستان‌نویسی با حوزه هنری انقلاب اسلامی اردبیل ارتباط دارد و تا کنون موفق به چاپ برخی از رمان‌های خود شده که از جمله آن می‌توان به «برادرخوانده» منتخب جشنواره داستان مرحوم امیرحسین فردی اشاره کرد. بخش‌هایی از گفت وگو با او را می‌خوانید.

  • نتوانسته‌ایم اهمیت شاهنامه را به امروز منتقل کنیم

    نتوانسته‌ایم اهمیت شاهنامه را به امروز منتقل کنیم

    «علیرضا محمودی ایران مهر» نویسنده مشهدی ساکن گیلان و منتخب دومین دوره جایزه ملی ادبیات حماسی، معتقد است که یک گسست فرهنگی بین مردم به وجود آمده که معلول کم کاری فعالان حوزه ادبیات است و آن‌ها نتوانسته‌اند اهمیت و ارزش شاهنامه و دیگر آثار ادبی را به روزگار امروز منتقل کنند.

  • دوست دارم از نام آوران ایران بنویسم

    دوست دارم از نام آوران ایران بنویسم

    «محمدرضا آریان فر» یکی از برگزیدگان جایزه ملی داستان حماسی است. شاعر و نویسنده متولد خرمشهر که در دومین دوره این جایزه در بخش رمان توانست عنوان جایزه سوم مشترک را با ارائه اثر «موندو» کسب کند. نکته قابل توجه این که از جمع آثار برگزیده دومین دوره جایزه ملی داستان حماسی، تا کنون فقط همین اثر منتشر شده که نشر آن نیز توسط انتشارات سوره مهر صورت گرفته است.

  • جایزه داستان حماسی از ابتدا تا کنون

    جایزه داستان حماسی از ابتدا تا کنون

    رئیس سومین دوره جایزه ملی داستان حماسی اعتقاد دارد که برگزاری این رویداد ملی، رویکردی جدید در حوزه ادبیات داستانی کشور به وجود آورده و مورد استقبال جمع زیادی از نویسندگان نیز قرار گرفته است.

  • افزایش استقبال نویسندگان از سومین جایزه داستان حماسی

    افزایش استقبال نویسندگان از سومین جایزه داستان حماسی

    دبیر علمی سومین جایزه ملی ادبیات حماسی با اشاره به افزایش استقبال مخاطبان در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته گفت: ۷۷۶ اثر به دبیرخانه سومین جایزه ملی داستان حماسی ارسال شده است.