۱۴۰۲.۰۳.۰۸

«داستان باید یک اشتراک عمومی داشته باشد که بتوان از آن به عنوان داستان یاد کرد و آن اشتراکات تکنیک‌ها و قواعد داستان‌نویسی است. اینکه یک داستان و یا ماجرایی در مضامینی همچون جنگ، ایثار و فداکاری نوشته شود نمی‌توان گفت که داستان حماسی خلق شده است.» این بخشی از گفته‌های مهدی زارع از برگزیدگان سومین رویداد داستان حماسی در بخش رمان است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، مهدی زارع معتقد است یک بخشی از داستان حماسی بخش «اندیشگانی» آن است که باید دید اندیشه حماسی در کار وجود دارد یا نه، و بخش دیگر آن «روی کار» است. اینکه آیا اعتقاد داریم که گونه و یا ژانری به اسم داستان حماسی وجود دارد یا نه؟ اگر هم وجود دارد چه مشخصاتی می‌توان برای آن تعریف کرد.
وی افزود: در شکل اندیشگانی داستان حماسه که شکل باشکوه اسطوره‌هاست و اسطوره‌ها حاصل شناخت یک قوم و یا یک جامعه از جهان است، ریشه حماسه مانند اسطوره در شناخت بومی، شناخت فرهنگی و شناخت اصالتی از زیست گاه است و نوع زیست و نوع فکر کردن مردم را تعریف می‌کند. اندیشه‌های ملی و مذهبی، اندیشه‌های اجتماعی و اخلاقی و همه این موارد در حماسه نقش دارد.
این داستان‌نویس ادامه داد: از سوی دیگر در داستان حماسی با توجه به اینکه ریشه کلمه حماسی لذت بخش است، خواندن داستان‌های حماسه نیز اشتیاق آفرین و امید بخش است. در شکل اجرایی آن نیز باید مواردی همچون چیدمان کلمات، انتخاب واژگان، تاکید بر روی عواملی مانند اراده، خرد و تقدیر و امور ماورالطبیعه و تمامی این موارد را در نظر گرفت. اینها مواردی هستند که در ساختار حماسی وجود دارد و می‌تواند یک داستان حماسی را از یک داستان غیر حماسی متمایز کند که حتی همان ماجرا را با دیدگاه غیر حماسی روایت می‌کند.
زارع درباره اثر برگزیده‌اش در این رویداد نیز گفت: داستان من دوره زمانی از ابتدای شروع و به رسمیت شناخته شدن مشروطیت تا انقراض قاجار را در شهر سمنان را روایت می‌کند. ماجرای زنی که برای دفاع از قانون آب سمنان با افرادی که قانون را رعایت نمی‌کنند، می‌جنگد تا مردم همچنان بتواند سهم آب عادلانه خود را داشته باشند که خوشبختانه در این رویداد به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.
بر اساس این گزارش، سومین رویداد ملی داستان حماسی عصر پنجشنبه چهارم خردادماه با برگزاری مراسم اختتامیه در آرامگاه فردوسی در مشهد برندگان خود را شناخت.
انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha