۱۴۰۲.۰۵.۰۳

علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، معتقد است که پاسخ به زبان هنر می‌تواند پاسخی نیکو و زیبا به اتفاقات زشت و قبیحی چون اهانت به ساحت قرآن کریم باشد چرا که اسلام، دین منطق است و وقتی می‌خواهد به عمل زشتی پاسخ دهد از زبان هنر و منطق استفاده می‌کند.

معاون هنری حوزه هنری گفت: در پاسخ اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم، تعدادی از هنرمندان متعهد دست به کار شده و آثاری خلق کرده‌اند که قرار است عصر سه‌شنبه 3مرداد ماه در قالب نمایشگاه گروهی «جدال نار با نور» در نگارخانه استاد عالی در معرض دید علاقه مندان قرار گیرد.

 این جریان شیطانی سخیف

فروزانفر با بیان اینکه مقدساتی در اسلام تبیین و تعریف شده است که باید مورد احترام تمامی بشر قرار گیرد، تصریح کرد: کتاب آسمانی قرآن کریم و وجود مبارک حضرت رسول(ص) از مهمترین این مقدسات است که مورد احترام همه مسلمانان در سراسر جهان و حتی پیروان سایر ادیان الهی است و به واسطه همین نورانیت و جذابیت دین مبین اسلام‌ و وجود نازنین حضرت رسول اکرم(ص) است که شاهد گسترش سریع دین اسلام در اقصی نقاط جهان هستیم، اما در نقطه مقابل، این جذابیت باعث شده جریانات پلید و شیطانی، تمام سعی خود را به کار گیرند و تلاش کنند با این جریان الهی مخالفت کرده و به زعم خود جلوی این روشنایی را بگیرند.

فروزانفر گفت: هرازگاهی شاهد هستیم به بهانه‌های مختلف چنین اقداماتی بروز پیدا می‌کند و متاسفانه در دهه‌های اخیر، چندین بار با چنین اقدامات سخیف مواجه شده‌ایم  که اهانت به‌ مقدسات دینی، ازطریق کاریکاتورهایی که به نیت اهانت به رسول‌اکرم(ص) کشیده شدند، یکی از شاخص‌ترین انواع این اهانت‌ها بود، از سوی دیگر در برهه‌های مختلف با اهانت به قرآن کریم مواجه بوده‌ایم که در این چارچوب، متاسفانه  در هفته‌های اخیر هم شاهد بودیم که یک فرد هتاک در کشور سوئد به قرآن کریم اهانت کردند.

اتفاق متفاوت

 معاون هنری حوزه هنری ادامه داد: این اتفاق زمانی اهمیت پیدا می‌کند که  به بهانه آزادی بیان، حمایت‌های دولتی هم پشت سر این اتفاق باشد و پوشش امنیتی برای فرد هتاک ایجاد کند، حتی می‌توان گفت که فاجعه وقتی بزرگتر می‌شود که این اقدام از سوی دیگران مورد تشویق قرار گرفته و نمود و بروز رسانه‌ای پیدا می‌کند. زنجیره این اتفاقات و حمایت‌هاست که این اتفاق را حتی از موارد قبلی متفاوت می‌کند، وگرنه در طول تاریخ، افراد گمراه از این طیف، اتفاقات بی ادبانه و هتاکانه مشابه فراوانی انجام داده اند، در مقابل چنین اهانتی، علمای اسلام و مقام معظم رهبری عکس العمل‌هایی مناسب نشان دادند و هنرمندان نیز که مانند بسیاری از اقشار جامعه دل در گرو مقدسات دینی دارند، تلاش کردند تا عکس‌العمل‌های شایسته و مناسبی در شاخه‌های مختلف هنری- که امکان واکنش سریع را به این اهانت داشتند- انجام دهند. شاعران بسیاری شعر گفتند و عرض ارادتشان را به قرآن کریم عرضه داشتند و هنرمندان عرصه تجسمی نیز با تمام قدرت وارد این میدان شدند.

جدال نار با نور

علی فروزانفر ضمن اشاره به تعدادی از واکنش‌های هنری،‌ اضافه کرد: تعدادی از هنرمندان حوزه تجسمی شامل کارتون  کاریکاتور و پوستر، مجموعه‌ای از آثار هنری را طراحی کرده‌اند که ساعت 17:30 ‌سوم مردادماه، در قالب یک نمایشگاه با عنوان (جدال نار با نور)  با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس حوزه هنری افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه ۴۰ اثر فاخر در حوزه کاریکاتور و ۶ پوستر از هنرمندان صاحبنام ایرانی، چند هنرمند عراقی و یک هنرمند یمنی در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد. علاوه بر این هنرمندانی از کشورهای مختلف مشغول تولید آثار هنری هستند که انشاالله به مرور دایره  کارها گسترده‌تر می‌شود.

وی در ادامه با توضیحی درباره عنوان نمایشگاه (جدال نار با نور)،‌ گفت: نام این نمایشگاه الهام گرفته از سوره صحف آیه ۸ است، این نمایشگاه، به نوعی ابراز انزجار از توهینی است که به قرآن کریم شده و از سوی دیگرعرض ارادت و احترام و پاسداشت قرآن کریم و حضرت رسول اکرم(ص) است. هنرمندان در این آثار، این عمل زشت را که با حمایت کشورهای غربی خصوصا  کشورهای سوئد، دانمارک و فرانسه رخ داده را محکوم می‌کنند و خلاصه سخنشان این است  که کشورها حق ایجاد بستر برای توهین به ادیان و عقاید دیگران به بهانه آزادی بیان را ندارند.

زبان نیکوی هنر

معاون هنری حوزه هنری در پاسخ این سوال که پاسخگویی به چنین توهینی با زبان هنر چقدر می‌تواند موثر باشد؟ اذعان داشت: ما به دلیل عقاید واعتقادات اسلامی معتقدیم که پاسخ چنین عمل سخیف و زشتی را نه با زشتی و توهین که باید با حسن خلق، عقل و منطق داد. اسلام دین منطق است و وقتی می‌خواهد به چنین عمل زشتی پاسخ دهد، زبان هنر و منطق یکی از مهمترین روش‌های پاسخگویی است.

عرض ارادت هنرمندانه

 علی فروزانفر در ادامه این گفتگو با توضیح درباره کارهایی که حوزه هنری انقلاب اسلامی به مناسبت ایام محرم و شهادت سرور و سالار شهیدان انجام داده است،‌ گفت: در ادوار گذشته، کارهای مناسبتی مختلفی در این زمینه در حوزه هنری انقلاب اسلامی انجام شده که امسال بر روی توزیع این آثارمتمرکز شده‌ایم، بعنوان مثال در بخش تجسمی «سوگواره هنرعاشورایی»، آثار فاخر و هنرمندانه‌ای تولید شده که امسال در قالب پویش «نگارخانه عاشورای تهران» - کار مشترک حوزه هنری و سازمان زیباسازی شهرداری تهران- در سطح پایتخت اکران شده است. در کنار آن (مشابه هرسال) برای راهپیمایی اربعین برنامه‌های پرمخاطب و جذاب طراحی شده که «روایت راهیان» یکی از این رویدادهای بزرگ است که امسال هم تلاش می‌شود برگزار کنندگان و خادمان حضرت به سرزمین عاشقان و کربلای معلی اعزام شوند، علاوه بر آن تلاش می‌کنیم در دهه سوم محرم یک رویداد بزرگ شهری با مخاطب عام در محوطه حوزه‌هنری برگزار کنیم وعرض ارادت هنرمندانه به ساحت سیدالشهداء را به نمایش بگذاریم.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha