۱۴۰۲.۰۳.۰۶

مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان سومین رویداد داستان حماسی با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و هنرمندان عصر پنجشنبه در آرامگاه فردوسی در مشهد برگزار شد. دبیر علمی این رویداد معتقد است که جایزه داستان حماسی، در واقع جایزه ای چند وجهی است و نمی خواهد فقط تعدادی اثر را قضاوت کند، بلکه زمینه را برای نوشته شدن و پدید آمدن اثر نیز فراهم می‌کند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، «محمدرضا شرفی خبوشان» دبیر علمی سومین جایزه ملی داستان حماسی گفت: مزیت سومین دوره جایزه داستان حماسی نسبت به ۲ دوره قبل، تجمیع تجربیات دوره های قبل و اضافه شدن پیشنهادات و نگاه‌های جدیدی بود که در روند جایزه مقرر کرده بودیم. از جمله اینکه جایزه به صورت توامان، به آثار نوشته شده و آثاری که انگیزه ای برای نوشتن آنها در طول برگزاری جایزه ایجاد شده بپردازد و در کنار آن، بخش داستان کوتاه را به صورت جدی و با برگزاری نشست ها و کارگاه ها تعمیق کند و نیز در بخش ویژه، برای ارائه طرح هایی که توسط نویسندگان که در حال نگارش رمان هستند یا نیازمند این هستند که تجربیات آموزشی جدیدتری با اساتید داشته باشد فراخوان بدهد. از این جهت، جایزه پویا، زنده و فعال را داشتیم.

وی افزود: در طول این دوره، در ۱۸ استان مختلف نیز کارگاه های تبیینی و آموزشی در مورد موضوع حماسه برگزار شد و به ظرفیت‌های بومی استان های متعددی که می توانند در شاخه حماسه بومی فعالیت کنند نیز توجه شد تا در نهایت، شناسایی ظرفیت های بومی و به کار بردن آنها، به تولید اثر منجر شود.

آثار قابل انتشار و قابل تامل

شرفی خبوشان خاطرنشان کرد: در جلسات متعدد داوری، مشخص شد که اکثریت قریب به اتفاق آثار از نظر فنی و دانش داستان نویسی در سطح قابل قبولی هستند و این نشان می‌دهد شرکت‌کنندگان، آگاه به اصول داستان‌نویسی هستند. نویسندگان حرفه ای که صاحب تالیف بودند و به خاطر اهمیت موضوع، علاقمندی شخصی، نگاه عمیق به موضوع حماسه و نیز اعتبار جایزه، ترجیح دادند آثار خود را برای شرکت در این جایزه آماده کنند و در کنار آنها، سایر علاقمندان به داستان نویسی و کسانی که تصمیم داشتند به صورت حرفه ای وارد جهان داستان بشوند هم در این جایزه شرکت کردند.

وی افزود: همه آثار راه یافته به دوره نهایی داوری، آثاری قابل انتشار و قابل تامل بودند. ضمن این که بر اساس اعلام داوران، از میان آثار رسیده به دبیرخانه، حدود ۶۰ رمان با مقداری دقت نظر و ارتباط با نویسندگان و مولفان، منتشر کرد و مخاطبان از آنها استقبال خواهند کرد.

یک رخداد ادبی ترغیبی و تشویقی

دبیر علمی سومین جایزه ملی داستان حماسی در ادامه گفت: این جایزه به مدد برنامه ها و فعالیت هایی که در طول برگزاری انجام داده، این موفقیت را به دست آورده و زمینه هایی فراهم آورده که علاقمندان و صاحب‌نظران و صاحب قلمان در حوزه داستان، به این موضوع وارد شوند. علاوه بر این که بسیاری از موضوعات مغفول مانده در حوزه حماسه هم به موضوعات برجسته ای مبدل شد که می‌توان در مورد آنها رمان یا داستان کوتاه نوشت و مورد توجه نویسندگان مناطق مختلف قرار گرفت.

وی افزود: جایزه داستان حماسی، در واقع جایزه ای چند وجهی است. یعنی فقط نمی خواهد تعدادی اثر را قضاوت کند. بعضی از جوایز، فقط آثاری که چاپ شده‌اند را قضاوت می کنند. اما جایزه ملی داستان حماسی، زمینه را برای نوشته شدن و پدید آمدن اثر فراهم می‌کند. این تفاوت عمده جایزه حماسی با سایر جوایز جشنواره هاست. این جایزه، یک رخداد ادبی ترغیبی و تشویقی است که برای رونق ادبیات، خصوصا در ذیل هویت ایرانی تلاش می کند. از سوی دیگر، شرایطی فراهم میکند که نویسندگان جوان در کنار مربیان و اساتید کسب تجربه جدید داشته باشند. از نگاه دیگر، این جایزه به نشر اثر هم کمک می کند و آثار برگزیده آن منتشر می‌شود. به گونه ای که در هر دوره، آثار برگزیده دوره قبل رونمایی می شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha