۱۴۰۲.۰۵.۲۱

یک هنرمند تئاتر عروسکی در پیشنهادی گفت: با توجه به اینکه حوزه هنری سال‌هاست در رشته تئاتر و تربیت نسل هنرمندان آن فعال بوده و ظرفیت خوبی که در هنرمندان نسل حاضر وجود دارد، نسبت به برگزاری جشنواره‌ نمایش عروسکی با محوریت مضامین دینی و عاشورایی اقدام کند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری،  نمایش عروسکی عاشورایی «قهرمان کوچک» شب گذشته همزمان با آغاز مجموعه برنامه‌های «رستخیز عام» در حوزه هنری اجراهای خود را با حضور جمعی از مدیران فرهنگی و هنری، هنرمندان مهمانان ویژه آغاز کرد.

ساغر لطفی‌نژاد، طراح، کارگردان و عروسک‌ساز نمایش‌های عروسکی،یکی از مهمانان ویژه نخستین اجرای این اثر بود. وی پس از تماشای نمایش عروسکی عاشورایی «قهرمان کوچک» در خصوص چگونگی و اهمیت اجرای متناسب با گروه سنی کودک و نوجوان بامضامین عاشورایی گفت: حادثه کربلا ابعاد گسترده و حوادث بسیاری دارد که همه آنها لزوما توأم با خشونت نیست و می‌توان برای‌ مخاطبان خردسال و کودک از وجوه دیگر این واقعه مورد نظر قرار داد و از آنها در معرفی این واقعه تاریخی ارزشمند برای تولید آثار فرهنگی هنری به‌ویژه تئاتر و تئاتر عروسکی بهره برد. همچنین زاویه دید ما به عنوان هنرمند به حوادث و وقایع باید متفاوت باشد، در غیر این صورت قطعا بیان ‌مستقیم‌ حادثه برای مخاطب در ورطه تکرار خواهد افتاد.

لطفی‌نژاد درباره نیاز تئاتر کشور به اجرای نمایش‌های عاشورایی به ویژه انواع عروسکی آن با موضوعات دینی و مذهبی گفت: نمایش عروسکی با مضامین مذهبی و زندگی پیامبران و ائمه سال‌هاست در مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود. این روزها هم اثر خوبی درباره عاشورا بر صحنه دارد. با این حال تعداد آثار تولیدی در این زمینه بسیار اندک است، نمایش عروسکی عاشورایی «قهرمان کوچک» به اندازه رسالتی که برعهده دارد می‌تواند گوشه‌ای از خلأ نمایش دینی بامحوریت عاشورا را برای مخاطبان‌امروز پر کند و امیدوارم این‌حرکت مستمر و پاینده باشد.

وی در ادامه با اشاره به استفاده تکنیک سایه بازی در اجرای نمایش «قهرمان کوچک» گفت: هر گونه‌ نمایشی به نوبه خود می‌تواند دستاویز انتقال مفاهیم‌ و ارزش‌های دینی و انسانی قرار بگیرد. به شرط آنکه قالبی که انتخاب می‌شود، برایفرهنگ ایرانی مناسب‌سازی شود؛ به عنوان‌ مثال، اپرای عروسکی عاشورا به همت استاد غریب‌پور سال‌ها توانسته این را نشان دهد که هنری مثل اپرا که هنر غربی است می‌تواند در تلفیق با تئاتر عروسکی نخی و هنر تعزیه‌ ایرانی و آوازها با دستگاه‌های موسیقی ایرانی ترکیب شده و حاصل آن اجرای فاخری همچون اپرای عاشورای حسینی است که‌ مورد استقبال مخاطبان بیشماری در داخل و خارج ایران قرار بگیرد.

این هنرمند تئاتر عروسکی در ادامه با تاکید بر اینکه تولید محتوا با مضامین دینی_مذهبی به زمان کافی نیاز دارد و نباید فقط منتظر رسیدن آن‌مناسبت خاص شد، گفت: تولید آثار فاخر نمایشی برای مخاطبان کودک و نوجوان و حمایت مادی و معنوی از هنرمندان این‌حوزه برای تولید آثار نمایشی، در طول سال باید اتفاق بیفتد تا دسترسی به آثاری با موضوع مناسبت‌های ملی-مذهبی همیشه در اختیار متولیان‌امر باشد.

وی در همین راستا افزود: لذا پیشنهاد می‌شودبا توجه به اینکه حوزه هنری سال‌هاست در حوزه تئاتر و تربیت نسل هنرمندان حوزه تئاتر فعال بوده و پتانسیل خوبی که در هنرمندان نسل حاضر وجود دارد، نسبت به برگزاری جشنواره‌ نمایش عروسکی با محوریت مضامین دینی و عاشورایی اقدام کند .

لطفی‌نژاد ادامه داد: نمایش عروسکی در طول تاریخ در ایران، برای بزرگسالان نیز به عنوان یک شیوه انتقال مفاهیم به کار می‌رفت، اما رویکرد هنرمندان امروز استفاده از این قالب هنری برای کودکان است و به نوعی می‌توان گفت علی‌رغم سابقه درخشانی که هنر عروسکی در ایران داشته، این هنر به عنوان هنری صرفا کودکانه مورد توجه قرار گرفته است که پیشنهاد می‌شود حوزه هنری به امر تولید نمایش عروسکی برای بزرگسالان نیز مبادرت ورزد.

وی در پایان گفت: به کارگردان و سایر عوامل نمایش و حوزه هنری به عنوان‌تهیه‌کننده این اثر خوب خداقوت می‌گویم و ان‌شاءالله شش‌ماهه آقا امام‌حسین (ع) به تلاش‌شان نظر کند و موفق و موید باشند.

نمایش عروسکی عاشورایی «قهرمان کوچک» به نویسندگی انوش معظمی و کارگردانی افشین ناظری از 20 تا 30 مردادماه هر شب ساعت 20 در تماشاخانه مهر به نشانی تقاطع خیابان حافظ و سمیه روی صحنه خواهد رفت. این نمایش یک نذر فرهنگی است و تماشای آن رایگان است اما به منظور رفاه حال علاقه‌مندان و نظم‌بخشی در میزان ظرفیت‌های تماشاخانه، لازم است جهت هماهنگی و رزرو بلیت با شماره‌های 09351039028 و 02191088411 تماس یا به سایت‌های تیوال و گیشه7 مراجعه شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha