۱۴۰۲.۰۳.۰۹

محمد رودگر از برگزیدگان بخش رمان سومین رویداد داستان حماسی معتقد است هنوز درباره داستان حماسی از منظر نظری و تئوری کار جدی‌ای انجام نشده که بتوان آن را به انواع و اقسام داستان شاخه‌بندی و رده‌بندی کرد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، رودگر می‌گوید: در واقع به آن شکلی که انتظار می‌رفت به حقیقت داستان بومی و ایرانی پرداخته نشده که بتوان آن را رده‌بندی کرد. داستان حماسی مقوله جدیدی است که سابقه چندانی در ادبیات ما ندارد و بنابراین در مرحله اول باید یک داستان را بومی کرده و بعد آن را شاخه‌بندی کنیم که بتوانیم بگوییم داستان حماسی وجود دارد.
وی در ادامه می‌افزاید: در تعریف داستان حماسی با داشته‌های نظری و مطالعاتی‌ای که شخصا در این زمینه داشتم می‌توانم بگویم داستان حماسی داستانی است که تاکید آن در قسمت عناصر داستان بر روی شخصیت، صحنه، زمان و مکان با رویکرد خارق العاده بودن و اتفاقات شگفت‌انگیز برگرفته از اسطوره ها، افسانه‌ها و قهرمان‌پردازی‌های قدیمی است اما با رویکرد جدید.
این داستان نویس می‌گوید: نکته مهم قضیه این است که باید رویکرد بومی و ایرانی خود را نسبت به این موضوع که مرز داستان حماسی با داستان فانتزی و یا رئالیسم جادویی در چیست مشخص کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha