۱۴۰۲.۰۳.۰۶

با حضور جمعی از مسئولان و چهره‌های فرهنگی و هنری کشور، سومین جایزه داستان حماسی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. 

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، مراسم اختتامیه سومین جایزه ملی داستان حماسی، شامگاه ۴ خرداد در آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد و برگزیدگان این دوره از جایزه، معرفی شدند. 
در ابتدای این مراسم که با حضور جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر، در آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد، «مجید عسکری» رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی و رئیس سومین جایزه ملی داستان حماسی با بیان گزارشی از روند برگزاری این جایزه و فعالیت دبیرخانه هنر حماسی گفت: به همت بخشی از دوستان شما در حوزه هنری خراسان رضوی، امروز با رشد جدی و اتفاقات خوبی از جمله ۲ دوره برگزاری سینما حماسه و ۳ دوره برگزاری جایزه ملی داستان حماسی مواجه هستیم. 
وی افزود: امروز در مشهد به واسطه این رویدادها و تشکیل کارگاه ها، اتفاق دهه حماسه ایران اسلامی به عنوان یک سنت مطرح شده و هرساله برگزار می‌شود. 
عسکری خاطرنشان کرد: در سالهای فعالیت خود، توانسته‌ایم این گفتمان را در فضای ملی نیز افزایش دهیم و امروز مفهوم هنر حماسی به عنوان یکی از محورهای اصلی هنر متعهد ایران اسلامی تواسته است جای خود را باز کند. 
وی افزود: دبیرخانه هنر حماسه وارد عرصه جدیدی شده است و با اتفاقات صورت گرفته در کارگروه‌های پژوهشی و نظری درباره مفهوم هنر حماسی، وارد عرصه تولیدات هنر حماسی خواهیم شد. 
عسکری خاطرنشان کرد: امسال زندگی و اشعار شاعر بزرگ کشور مرحوم «حمید سبزواری» را در قالب پرده نقالی رونمایی خواهیم کرد. درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یک اثر هنری را با مفهوم و مضامین حماسی و با اقتباس از شاهنامه، رونمایی خواهیم کرد و در کنار آن، طرح‌های داستانی که در کنار جایزه داستان حماسی شکل می‌گیرد نیز نویدبخش تولیدات جدید خواهد بود. 
احیای جریان هنر حماسی در امتداد هنر انقلاب اسلامی 
«محمدمهدی دادمان» رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در این مراسم گفت: فرهنگ ایرانی در امتداد تاریخی خود، مملو از حماسه‌هایی است که از پرداخت هنری و ادبی به آن‌ها غفلت شده است. 
وی افزود: از ابتکاراتی که در حوزه هنری خراسان رضوی از سال ۹۷ پایه‌گذاری شد، یک نوع بازگشت و احیای جریان هنر حماسی در امتداد هنر انقلاب اسلامی بود. 
دادمان با تقدیر از کوشش‌های صورت گرفته در دبیرخانه هنر حماسی خاطرنشان کرد: باید از استاد تشکری نازنین که امروز جایش اینجا خالیست و در دوره‌های پیشین جایزه ادبیات حماسی دبیری علمی این جایزه را برعهده داشت یاد کنیم. ضمنا لازم می‌دانم از آقای شرفی خبوشان تشکر می‌کنم که نگذاشتند جای خالی مرحوم تشکری را در این حرکتی که در دوره او شروع شده، حس کنیم. 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد این حرکت فرهنگی، فکری و تمدنی که آغاز شده، آرام آرام در عرصه فرهنگ و هنر ایرانی اثرگذارتر به پیش برود و ثمرات، برکات و نشانه‌های حرکت زنده آن را بیش از پیش مشاهده کنیم. 
دادمان در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: امیدواریم هنر حماسی نقش خودش و جای خودش را در ادبیات، سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی ایرانی پیدا کند و در عین امتداد اندیشه ورزی، هر روز پر برکت‌تر باشد. 
بیانیه دبیر علمی و هیات داوران سومین جایزه ملی داستان حماسی
در ادامه این مراسم، بیانیه دبیر علمی و هیات داوران سومین جایزه ملی داستان حماسی توسط «محمدرضا شرفی خبوشان» دبیر علمی این جشنواره قرائت شد. در این بیانیه آمده است: «اگر بخواهیم از بعد فرهنگی و تاریخی برای ایران جمله اسنادی درست و شایسته‌ای ذکر کنیم، باید بگوییم ایران کشور حماسه هاست. این جمله پرشور و افتخارآمیز، البته که وظیفه‌ای بزرگ بر دوش زندگان و کوشندگان فرهنگ این سرزمین می‌گذارد. خاصه این که این زندگان، هم عصر و معاصران کسانی هستند که در میدان‌های بزرگ و هنگامه‌های بی‌مانند تاریخی، حماسه‌های شگفت آفریده‌اند. میدان مبارزه با طاغوت که از ۱۵ خرداد ۴۲ آغاز شد و به پیروزی بهمن ۵۷ انجامید و میدان دفاع از سرزمین و انقلاب اسلامی که با سلحشوری فرزندان این سرزمین، هشت سال دفاعی مقدس را رقم زد و روایت‌های حماسی بی‌نظیر خلق کرد و این پاسبانی پرارج، از مرزها گذشت و به دفاع از حرم مسلمین در شام و سوریه و عراق انجامید و اکنون بدانجا رسیده که خواب و خیال بدسگالان اشغالگر قدس شریف را آشفته داشته است. گره خوردگی حماسه‌های معاصری که ریشتر در حماسه‌های بلند آوازه و تاریخی این مرز و بوم دارد، سرزمینمان را در سرزمین خلق حماسه‌های همیشه ساخته است و ثابت کرده است که حماسه آفرینی در گذشته نمانده است. بلکه از تاریخ پربار این سرزمین، ریشه گرفته است و بزرگ و بالنده شده است و شاخسار پرثمر و سایه افکن آن در آسمان تاریخ ملت‌ها گسترده است و اینگونه است که جایزه ملی داستان حماسی، با پایمردی حوزه هنری استان خراسان رضوی به منزلگه سوم خود رسیده است و به چیدن ثمره‌های ادبی این درخت انبوه و رفیع دست یازیده است. 
دریافت ۷۷۸ اثر شامل ۵۴۴ داستان کوتاه و ۱۷۴ رمان و ۶۰ طرح برای بخش ویژه، نشان داد که ده‌ها برنامه دانشی و تبیینی و علمی دبیرخانه در سراسر کشور، در شکوفایی و چیدن این ثمره‌ها موثر افتاده است و استقبال پرشور داستان‌نویسان کشور از موضوعات مغفول مانده حماسی در گستره موضوعات حماسه تاریخی، حماسه دینی و حماسه بومی، اهداف چشم‌انداز روز نخست افتتاحیه را محقق ساخته است. 
ضمن تشکر از آقایان حسین عباس زاده دبیر اجرایی وحید حسنی هنزایی و خسرو عباسی خوردلان که در مرحله نخست به خوانش و پالایش و گزینش اولیه آثار پرداختند و تشکر از آقایان خسرو باباخانی، مجید قیصری، محمداسماعیل حاجی علیان در بخش داوری داستان کوتاه و آقایان محمدکاظم مزینانی، تیمور آقامحمدی، محمود مهدوی در بخش داوری رمان و همراهی آقایان بهزاد دانشگر، حسین عباس زاده، علیرضا ارسنجانی، مهدی کفاش، محمداسماعیل حاجی علیان و تیمور آقامحمدی مربیگری و راهبری طرح‌های برگزیده، موارد ذیل در این بیانیه شایسته بازگویی است: 
۱- اشاره به دریافت ۷۷۸ اثر در این دوره، تنها اشاره به بعد کمی است. وجود شمار زیادی اثر محکم و سخته و قابل اعتنا در هر دو بخش داستان کوتاه و رمان و گذر شمار زیادی از این آثار از مرحله نخست به مراحل بعدی، نشان دهنده بعد کمی و ارزش فنی و محتوایی اکثر آثار رسیده به این دوره است. 
۲- اخذ امتیاز بالا و نزدیک به هم یک سوم آثار، بیان‌کننده رقابت سخت و فشرده آثار و فاصله نزدیک آثار رسیده به مراحل بالاتر، بیان‌کننده پرارج بودن اکثریت آثار مراحل پایانی است. بر این اساس، هیئت داوران در هر ۲ بخش، پیشنهاد نشر نزدیک به ۶۰ اثر رسیده به جایزه را طی فرآیندی داده‌اند که این خود، نتیجه‌ای شوق برانگیز برای یک جایزه ادبی و وضعیت ادبیات داستانی کشور است. 
۳- وجود بخش ویژه در قالب ارائه طرح رمان و نگارش آن زیر نظر مربیان انتخاب شده و همچنین ارجاع و مذاکره و گفتگو با صاحبان ۶۰ اثر پیشنهادی هیئت داوران و همچنین ادامه روند نشست‌های علمی و پژوهشی در دوره چهارم، نشان می‌دهد که با رخدادی ادبی و فرهنگی روبرو هستیم که‌گر چه نام جایزه را با خود دارد، ولی در واقع ر در هیئت یک جشنواره پویا و زنده عمل کرده است که معطوف به افتتاحیه و اختتامیه نیست و در طول مدت برگزاری، مخاطبان گسترده خود را در بخش ادبیات داستانی، فعال و مرتبط نگاه داشته است. 
۴- در پایان ضمن تشکر از مساعی مشفقانه و خالصانه جناب آقای مجید عسکری رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی و رئیس سومین جایزه ملی داستان حماسی در به پا داشتن و ایجاد و دوام چنین رویداد معتبر و اثرگذار و بایسته، آرزومندیم که نشر نتایج ادبی این رخداد ملی و توجه و ارج نهادن اهالی ادبیات و عموم مردم ادب دوست و علاقمند به هویت ایرانی به آثار و دستاوردهای این جایزه، بتواند دین ما را به ایران و حماسه‌ها و حماسه سازان آن ادا کند. چرا که حفظ و بازگویی حماسه‌ها است که هویت و ماندگاری و مانایی یک ملت را را در طول تاریخ رقم می‌زند. 

معرفی برگزیدگان سومین جایزه داستان حماسی
اما مهمترین بخش برنامه به اهدای جوایز سومین جایزه داستان حماسی اختصاص یافت که بر اساس نظر هیات داوران، به شرح زیر معرفی شدند: 
الف) بخش داستان کوتاه
در این بخش ۵ اثر بدون رتبه‌بندی به عنوان رتبه‌های برتر معرفی شدند و به هر یک از برگزیدگان مبلغ ۱۰ میلیون تومان اهدا شد. این افراد عبارتند از: 
۱- «مرصع موسی الرضایی» با داستان «دستمال سرخ» 
۲- «وحید آقاکرمی» با داستان «برگ‌های درخت گردوی عزیز» 
۳- «احسان قائدی» با داستان «دلارام» 
۴- «زهرا شنبه زاده سرخابی» با داستان «روز سعد گلک» 
۵- «محبوبه حاجیان نژاد» با داستان «سایه سرخ ها» 
ب) بخش رمان: 
اسامی نفرات برتر بخش رمان به شرح زیر است: 
۱- «علیرضا محمودی ایران مهر» با رمان «بی چهرگان» 
۲- «محمد رودگر» با رمان «ابرشهر» 
۳- «مهدی زارع» با رمان «پارابان» 
در این بخش ۳ نفر نیز به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند که عبارتند از: 
۱- «میثم فرهمندیان» با رمان «وول» 
۲- «حمید بابایی» با رمان «ده تن» 
۳- «حسینعلی جعفری» با رمان «درخت سنگستان» 
گفتنی است به نفرات اول تا سوم جایزه داستان حماسی به ترتیب ۱۰۰ میلیون تومان، ۵۰ میلیون تومان و ۳۰ میلیون تومان تقدیم شد. به هر یک از افراد شایسته تقدیر در بخش رمان نیز ۱۵ میلیون تومان تقدیم شد. 
در این مراسم، از پوستر چهارمین دوره جایزه ملی داستان حماسی نیز رونمایی شد. 
همچنین همزمان با برگزاری این مراسم، نشان دستار فردوسی به «علی محمد مودب» و نشان فیروزه حوزه هنری خراسان رضوی به «هادی حاجتمند» اهدا شد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha