۱۴۰۲.۰۳.۰۷

داور بخش داستان کوتاه سومین جایزه ملی ادبیات حماسی گفت: داستان‌های حماسی که مربوط به تاریخ گذشته است باید به زبان مدرن و با ادبیات مدرن باشند تا خواننده جوان آن را پس نزند و جذب داستان شود.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، خسرو باباخانی داور بخش داستان کوتاه سومین جایزه ملی ادبیات حماسی گفت: در بررسی داستان‌های کوتاه 37 اثر را در چند مرحله مورد ارزیابی قرار دادیم که از این میان حداقل 15 داستان کوتاه فوق‌العاده بودند و 5 اثر انتخاب شده مشتی نمونه همین خلوار هستند.

جهش جایزه ادبیات حماسی در روایت، زاویه دید و تنوع مضمون

وی درباره این دوره از جایزه ادبیات حماسی اظهار کرد: فکر می‌کنم جایزه ملی ادبیات حماسی هم از نظر زاویه دید هم از نظر نوع روایت و هم در زمینه تنوع انتخاب مضمون جهشی فوق‌العاده نسبت به ادوار گذشته خود داشته و توانسته به رشد قابل توجهی دست پیدا کند.

داور بخش داستان کوتاه سومین جایزه ملی ادبیات حماسی تاکید کرد: اگر هرچیزی که در قالب داستان بیان می‌شود جذاب نباشد و از پیرنگ خوبی برخوردار نباشد، به درد نخواهد خورد و این به اینکه مضمون مقدس باشد یا غیرمقدس، حماسی باشد عشقی و تراژدی، ربطی ندارد.

داستان باید روایتی جذاب داشته باشد

وی افزود: داستان در مرحله اول باید قالب داستانی داشته باشد یعنی از روایتی جذاب با شخصیت‌پردازی، دیالوگ و تمام مشخصه‌ها برخوردار باشد و بعد مضمون در دل داستان گنجانده شود.

باباخانی تاکید کرد: برخی از مضمون‌های حماسی مربوط به تاریخ  گذشته است و به رویدادهایی چون حمله مغول یا جنگ ایران و روسیه اشاره دارد، نویسنده چنین آثاری باید توجه کنند که داستان خود را به زبان مدرن و ادبیات مدرن مطرح کنند تا خواننده جوان آن را پس نزند و جذب داستان شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha