• «محفل خطبه‌خوانی دمام» برگزار می‌شود

    «محفل خطبه‌خوانی دمام» برگزار می‌شود

    دبیرخانه سومین سوگواره عاشورایی داستان ده «محفل خطبه‌خوانی دمام» برگزار می‌کند.

  • ویدئو/ گزارش شبکه خبر از نشست نقد و بررسی ادبیات معاصر افغانستان

    ویدئو/ گزارش شبکه خبر از نشست نقد و بررسی ادبیات معاصر افغانستان

    هفتادویکمین نشست نقد و بررسی ادبیات معاصر افغانستان با نقد و بررسی کتاب «تنباکوی تلخ وطنی» اثر سید ابوطالب مظفری، با حضور محمد آصف‌جوادی، شاعر و منتقد، علی‌محمد مودب، شاعر و منتقد و سید ابوطالب مظفری، صاحب اثر برگزار شد.

  • بررسی «روش اغراق در کمدی» در مکتب‌خانه طنز

    بررسی «روش اغراق در کمدی» در مکتب‌خانه طنز

    صدو نهمین جلسه مکتب خانه طنز به همت دفتر طنز حوزه هنری روز شنبه 28 مردادماه برگزار می شود.

  • انتشارات سوره مهر سه مجموعه شعر جدید را وارد بازار کرد

    انتشارات سوره مهر سه مجموعه شعر جدید را وارد بازار کرد

    سه مجموعه شعر با عناوین «از کوه می‌پرسم»، «آن‌قدر تلخ که فراموش می‌کنی شکلات است» و «پیراهن دنباله‌دار» از سوی انتشارات سوره مهر منتشر و وارد بازار کتاب شدند.

  • نقد و بررسی رمان «یاماها» در «صبح تماشا»

    نقد و بررسی رمان «یاماها» در «صبح تماشا»

    رمان «یاماها» نوشته محبوبه حاجیان نژاد در قالب پنجمین نشست «صبح تماشا» نقد و بررسی می‌شود.

  • ادبیات مکمل تاریخ است

    ادبیات مکمل تاریخ است

    هادی نظری منظم، بررسی رمان‌های عراقی را عامل کشف چرایی و چگونگی شکل‌گیری تصویری از رزمندگان ایرانی دانست که باعث رفع سوتفاهم‌ ملت‌ها نسبت به هم می‌شود.

  • محفل شعر عاشورایی «رندان تشنه لب» برگزار شد

    محفل شعر عاشورایی «رندان تشنه لب» برگزار شد

    محفل شعرعاشورایی «رندان تشنه لب»، شامگاه دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ از ساعت ۱۷:۳۰ در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد. در این مجلس شاعرانه،‌ شاعران آیینی اشعار خود را در رثای اباعبدالله تقدیم آستان آن حضرت کردند.

  • قائم‌خانی: «برف گرم» را با خیال راحت به علاقه‌مندان معرفی کنید

    قائم‌خانی: «برف گرم» را با خیال راحت به علاقه‌مندان معرفی کنید

    یک منتقد ادبی معتقد است که کتاب «برف گرم» را می‌توان با خیال راحت به علاقه‌مندان به کتاب معرفی کرد چرا که اثری شسته رفته است و جذابیت‌های لازم را دارد.

  • مخاطب جهانی، هدف مهم سوگواره عاشورایی داستان «ده»

    مخاطب جهانی، هدف مهم سوگواره عاشورایی داستان «ده»

    دبیر علمی سومین سوگواره عاشورایی داستان «ده» در نشست خبری این رویداد فرهنگی گفت: «ده» به روز دهم محرم و کوتاه بودن داستان‌های کوچک اشاره دارد.

  • بایدها و نبایدهای  خودنوشت و دیگرنوشت‌های در ادبیات اسارت

    بایدها و نبایدهای خودنوشت و دیگرنوشت‌های در ادبیات اسارت

    نشست تحلیل و تبیین ادبیات اسارت با تکیه بر خاطرات خودنوشت و دیگرنوشت با حضور معصومه رامهرمزی و مرتضی انصاری زاده در سالن استاد صفارزاده برگزار شد.

  • رمان «برف گرم» نقد و بررسی می شود

    رمان «برف گرم» نقد و بررسی می شود

    نشست نقد و بررسی رمان «برف گرم» اثر معصومه خوانساری روز یکشنبه 22 مردادماه ساعت 16 الی 17:30 در فرهنگسرای خاوران برگزار می شود.

  • باید به زبان بومی و ذات زبان‌مان برگردیم

    باید به زبان بومی و ذات زبان‌مان برگردیم

    یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر، در سومین جلسه از فصل اول سلسله درس‌گفتارهای زیبائی‌شناسی زبان فارسی گفت: برگشتن به ذات زبان، داشته‌های‌مان را به یادمان می‌آورد و می‌بینیم که برخی از شاعران به زبان کودکی برمی‌گردند و در آن تصرف می‌کنند.

  • کتاب صوتی، ارزش افزوده‌ای برای محصولات فرهنگی ماست

    کتاب صوتی، ارزش افزوده‌ای برای محصولات فرهنگی ماست

    فاطمه شعبانی، خبرنگار- چند سالی است که انتشارات سوره مهر وارد فضای تولید کتاب و محصولات صوتی شده و مجموعه«سماوا» سهم قابل توجهی از بازار کتاب‌های صوتی را به دست گرفته است. این مجموعه در تعامل با هنرمندان و دوبلورهای شاخص کشور، کتاب‌های خوبِ بازار نشر را صوتی و راهی بازار کرده و از این طریق به گسترش فرهنگ کتابخوانی کمک می‌کند. « محسن نادری»، مدیر مجموعه سماوا ناشر محصولات صوتی از فعالیت این مجموعه و آثار منتشر شده می‌گوید.

  • یکی از خوشحالی‌های زندگی‌ام، بودن اسمم زیر ستون‌های ضریح امام حسین(ع) است

    یکی از خوشحالی‌های زندگی‌ام، بودن اسمم زیر ستون‌های ضریح امام حسین(ع) است

    فاطمه شعبانی- «پنجره‌های تشنه»، حاصل روایتگری «مهدی قزلی» از اتفاقی است که شاید هر صد سال یک بار رخ دهد. کتابی با ادبیات ساده و بی‌غل و غش، درست مانند تمام شخصیت‌هایی که در صفحه صفحه‌ کتاب می‌آیند و خود را به ضریح حسین علیه‌السلام می‌رسانند و تبرک می‌جویند و ‌می‌روند. داستان این گونه است که در سال ۱۳۸۴ حاج محمد از طریق دوستانش در آستان قدس حسینی مطلع شد که تولیت، به دلیل فرسودگی ضریح مطهر و تعدی متجاوزان بعثی به آن، قصد دارد ضریح جدیدی بسازد و جایگزین ضریح فعلی کند. این کتاب روزنوشت‌های انتقال ضریح در سفری است که در سال ۹۱ از قم آغاز، در شهرهای کوچک و بزرگ ایران با استقبال فراوان عشاق امام همراه و به کربلا ختم شد. گفتگوی ما با مهدی قزلی، نویسنده کتاب را بخوانید.

  • کتابی در جست و جوی حقیقت از ایران تا آلمان

    کتابی در جست و جوی حقیقت از ایران تا آلمان

    «صلیب سلمان» عنوان رمانی است که به قلم حسین قربان‌زاده خیاوی با نگاهی متفاوت به مفاهیمی چون خانواده، داعش، جنگ و معرفی پیامبر اسلام به جوانان اروپایی به رشته تحریر درآمده است.

  • شعر آیینی از مهمترین گونه های ادبی عصر ماست

    شعر آیینی از مهمترین گونه های ادبی عصر ماست

    زهرا بخشی، خبرنگار- به مناسبت ایام محرم و عزاداری سید الشهدا، موضوع سیزدهمین نشست «ساعت شعر» که با حضور جمعی از شاعران جوان و ادب دوستان در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، به «شعرهای آیینی» اختصاص یافت.

  • روایت سنگرسازان بی‌سنگر در حوزه هنری

    روایت سنگرسازان بی‌سنگر در حوزه هنری

    سیصد و چهل و هشتمین برنامه «شب خاطره» حوزه هنری، به روایت سنگرسازان بی سنگر خواهد پرداخت.

  • نگاهی به سه دوره داستان‌ کوتاه نویسی سوگواره عاشورایی «ده»

    نگاهی به سه دوره داستان‌ کوتاه نویسی سوگواره عاشورایی «ده»

    ناهید منصوری، خبرنگار- باشگاه ادبی بانوی فرهنگ از سال 1399 با برگزاری دو دوره سوگواره داستان کوتاه کوتاه عاشورایی «ده» توانسته با برگزاری کارگاه‌های متعدد نویسندگان را ترغیب به داستان‌نویسی با موضوع عاشورا کند. این رویداد فرهنگی این روزها در آستانه برگزاری سومین دوره است، به طوریکه با انتشار فراخوان از داستان‌کوتاه‌نویسان خواسته شده آثار خود را تا 15 شهریورماه به دبیرخانه سوگواره ارائه کنند. به همین بهانه در این گزارش به سیر برگزاری و برنامه‌های دو دوره گذشته پرداخته‌ایم.

  • «به جُرم خمینی»؛ داستان زنی ۳۳ ساله، که همسرش را دوست دارد

    «به جُرم خمینی»؛ داستان زنی ۳۳ ساله، که همسرش را دوست دارد

    «این داستان قرار بود داستان مردی باشد که در صفحه سیصد و بیست و هفت کتاب روی تپه‌ای در سوریه، نزدیک غروب دشتی پُر خون، در مختصات گرای مووشکی قرار گیرد؛ اما حالا تبدیل شده به داستان کسی دیگر. داستان زنی سی‌وسه ساله، که همسرش را دوست دارد، می‌نویسد، و حالا گرفتار آن مرد است و لابد نمی‌شود از اسم و فامیل این زن در داستان نامی برد، پس او را فریناز می‌نامیم…»

  • راوی« زندان موصل» آسمانی شد

    راوی« زندان موصل» آسمانی شد

    زهرا بخشی، خبرنگار- «راوی کتاب «زندان موصل» آسمانی شد.» جواد کامور بخشایش، نویسنده کتاب خاطرات و دوست مرحوم علی اصغر رباط جزی با تلخی، این خبر را بیان می کند. کتاب خاطرات «علی‌اصغر رباط‌ جزی» با عنوان «زندان موصل» در 8 فصل ، یا در 8 دروازه، به قلم جواد کامور بخشایش گردآوری و تدوین شده و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. این کتاب به نوعی تاریخ اسارت را بیان می کند و اطلاعات کامل و جامعی را از زندان‌، اردوگاه‌های موصل یک ، دو ، سه و چهار موصل و شخصیت‌های دوران اسارت این آزاده سرافراز بیان می‌کند. به بهانه درگذشت راوی کتاب، با نویسنده کتاب خاطراتش به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه، این گفت وگو را می‌خوانید.

  • روایتی زنانه از عزاداری محرم مسجد ارک در دوره کرونا

    روایتی زنانه از عزاداری محرم مسجد ارک در دوره کرونا

    ناهید منصوری، خبرنگار- وقتی صحبت از کتاب‌هایی با حال و هوای محرم می شود، یکی از آنها که به تازگی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده، جلب توجه می کند. «پرچم در اهتزار» عنوان کتابی از سمیه جمالی است که مراسم عزاداری مردم در مسجد ارک را در دوره کرونا روایت کرده است. خودش می‌گوید: «این اثر روایتی زنانه از عزاداری محرم بانوان در مسجد ارک تهران است که با نگاه مستند و بی‌واسطه به چگونگی ده شب سوگواری در دوره کرونا می‌پردازد.» او در این کتاب 11 فصلی، به عزاداری مردمی که با وجود همه محدودیت‌ها، پرچم سیدالشهدا (علیه‌السلام) را برافراشته نگه‌داشتند و به شیوه‌نامه‌های بهداشتی هم پای‌بند بودند، پرداخته است. جمالی در فصل اول کتاب به ارتباط خود با مسجد ارک تهران و سپس در هر فصل به یکی از شب‌های دهه اول محرم ۱۳۹۹ اشاره داشته است. گفت و گوی ما با این نویسنده را درباره کتاب «پرچم در اهتزاز» می‌خوانید.

  • برنده جایزه سفر به سرزمین آفتاب مشخص شد

    برنده جایزه سفر به سرزمین آفتاب مشخص شد

    آئین اختتامیه و قرعه‌کشی نهایی برای مشخص شدن برندگان پویش کتابخوانی «مهاجر سرزمین آفتاب» برگزار شد.

  • «نوزده نود و نه»؛ نمایشنامه‌ای با محوریت هراس ناخوانده است

    «نوزده نود و نه»؛ نمایشنامه‌ای با محوریت هراس ناخوانده است

    ایوب آقاخانی در جلسه رونمایی از نمایشنامه «نوزده نود و نه» گفت: در این نمایشنامه بجای نمایش ایثارگری کادر درمان با محوریت هراس ناخوانده زاده در زندگی‌مان طراحی شد که خود به خود به مرزهای جدیدی از نظر ژانر رسید یعنی نمایش گروتسک خاصی شد که خیلی محور داستان‌گویی عمیقا رئالیستی را تعقیب نمیکند اما از نظر خط روایی وام‌دار رئالیسم جدی است.

  • گزارش تصویری/ آیین معارفه مدیران جدید حوزه هنری

    گزارش تصویری/ آیین معارفه مدیران جدید حوزه هنری

    آیین تکریم و معارفه مدیرعامل موسسه سپهر سوره هنر، مسئول روابط عمومی حوزه هنری، مدیر دفتر ادبیات داستانی و مدیر دفترهنر و ادبیات اسارت با حضور محمد مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، علی فروزانفر، معاون هنری و جمعی از مدیران حوزه هنری برگزار شد.

  • گزارش تصویری/ صد و هشتمین جلسه مکتب‌خانه طنز

    گزارش تصویری/ صد و هشتمین جلسه مکتب‌خانه طنز

    صد و هشتمین جلسه مکتب‌خانه طنز با موضوع «نفت، آب و برق در طنز معاصر» با مدیریت رضا ساکی در حوزه هنری برگزار شد.

  • «حلقه رندان» به ایستگاه صد و هفتاد و هشتم رسید

    «حلقه رندان» به ایستگاه صد و هفتاد و هشتم رسید

    صد و هفتاد و هشتمین شب شعر طنز «در حلقه رندان» یکشنبه 25 تیرماه برگزار می‌شود.

  • صد و هشتمین جلسه مکتب‌خانه طنز برگزار می‌شود

    صد و هشتمین جلسه مکتب‌خانه طنز برگزار می‌شود

    صد و هشتمین جلسه مکتب‌خانه طنز به همت دفتر طنز حوزه هنری روز شنبه 24 تیرماه برگزار می‌شود.

  • پای خاطرات رزمندگان ایرانی در جنگ بوسنی

    پای خاطرات رزمندگان ایرانی در جنگ بوسنی

    به همت هیات هنر و حوزه هنری انقلاب اسلامی؛ محفل شب خاطره با عنوان «مارش نامیرا» که مراسم پیاده‌روی در یادبود قربانیان نسل‌کشی «سربرنیتسا» در بوسنی و هرزگوین است، در حوزه هنری برگزار شد.

  • «سرانجام» به ساعت نقد رسید

    «سرانجام» به ساعت نقد رسید

    مجموعه شعر «سرانجام» در پنجمین ویژه‌برنامه «ساعت نقد» نقد و بررسی می‌شود.

  • «پایان روز» زیر ذره‌بین منتقدان می‌رود

    «پایان روز» زیر ذره‌بین منتقدان می‌رود

    مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با همکاری خانه ادبیات افغانستان، هفتادمین نشست نقد و بررسی ادبیات معاصر افغانستان را ۲۲ تیرماه برگزار می‌کند.