۱۴۰۲.۰۵.۰۸

ناهید منصوری، خبرنگار- باشگاه ادبی بانوی فرهنگ از سال 1399 با برگزاری دو دوره سوگواره داستان کوتاه کوتاه عاشورایی «ده» توانسته با برگزاری کارگاه‌های متعدد نویسندگان را ترغیب به داستان‌نویسی با موضوع عاشورا کند. این رویداد فرهنگی این روزها در آستانه برگزاری سومین دوره است، به طوریکه با انتشار فراخوان از داستان‌کوتاه‌نویسان خواسته شده آثار خود را تا 15 شهریورماه به دبیرخانه سوگواره ارائه کنند. به همین بهانه در این گزارش به سیر برگزاری و برنامه‌های دو دوره گذشته پرداخته‌ایم.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، باشگاه ادبی بانوی فرهنگ قبل از برگزاری اولین سوگواره ده، مسابقه داستان‌نویسی عاشورایی را با نام‌های «عطر عاشقی» و «کلمات روضه‌خوان» برگزار کرده بود که مقیاس کوچک‌تری از سوگواره ده بودند.

در سال 1399، اولین دوره سوگواره ده با هدف پرداختن به روایت عاشورا پایه‌ریزی و با همکاری انجمن کوچک‌نویسان ایران برگزار شد.‌ در آن دوره برای ارتقای سطح آثار ارسالی، کارگاهی به صورت مجازی در ۵ جلسه با تدریس استاد عباسلو برگزار شد که تعداد ۲۰۰ نفر از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف در آن شرکت کردند.

ماحصل این کارگاه ارسال ۴۳۰ اثر به دبیرخانه سوگواره بود که از میان آن‌ها ۲۴ اثر به مرحله‌ نهایی راه پیدا کرد. در مرحله‌ی نهایی با داوری سارا عرفانی، احسان عباسلو و محمدرضا شرفی خبوشان، سه اثر به عنوان متون تقدیری و سه اثر به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

در حین داوری، کار چاپ داستانک‌ها در انتشارات سوره مهر شروع شد و در نهایت ۱۱۵ اثر منتخب در کتابی تحت عنوان «مجموعه داستانک‌های عاشورایی ده» منتشر شد، تا بدین وسیله تجلیلی از برگزیدگان صورت گیرد.

ساخت موشن‌گرافی داستانک‌ها در دومین سوگواره

کانون بانوی فرهنگ با همکاری حوزه هنری تهران و سو-ایمیج دومین «سوگواره داستان‌ کوچکِ عاشوراییِ ده» را در محرم سال ۱۴۰۰ در بخش عمومی ارسال داستان‌هایی(مینیمال) حول محور واقعه‌ عاشورا و در بخش ویژه، نوشتن داستانک بر اساس عکس، برگزار کرد.

در فراخوان این دوره از سوگواره اعلام شد که این جشنواره هیچ محدودیت موضوعی  و سنی ندارد و نویسندگان می‌توانند درباره هر موضوعی که به نوعی به واقعه عاشورا ارتباط داشته باشد، بنویسند. از سوی دیگر محدودیت تعداد کلمات نیز برای نویسنده وجود نداشت و فقط داستان مورد نظر باید حداکثر در حدود یک صفحه نوشته می‌شد. به عبارتی دیگر هدف داستان کوتاه عاشورایی این بود که ذهن نویسندگان به سمتی سوق پیدا کند که به فکر خلق داستانی قوی با کمترین کلمه در زمینه عاشورا باشد و امکان حضور بیشتر نویسندگان فراهم شود.

برنامه‌های جانبی کانوی بانوی فرهنگ در این‌ دوره، برای ارتقای سطح تکنیک و محتوای داستانک‌ها، کارگاه پیشرفته تکنیک‌های داستان کوتاه و کارگاه ارائه چشم‌اندازی هنرمندانه از وقایع عاشورا بود. در این دوره ۶۶۰ اثر به دبیرخانه رسید که داوران انتخاب این بخش، فرزانه فراهانی، سودابه حمزه‌ای و مولود توکلی و داوران نهایی سارا عرفانی، نیلوفر مالک و مصطفی خدامی بودند.
در آیین اختتامیه این دوره، ضمن معرفی چهار نفر برگزیده و سه نفر تقدیری، داستانک‌های برگزیده در انتشارات سوره مهر منتشر شد و در نهایت بیشتر از صد اثر منتخب در کتابی تحت عنوان «مجموعه داستان‌های کوتاه کوتاه، دومین سوگواره‌ عاشورایی ده» به چاپ رسید، تا بدین وسیله تجلیلی از برگزیدگان صورت بگیرد.

نکته قابل توجه دیگر در این دوره از سوگواره، ساخت موشن‌گرافی داستانک‌ها و نمایش در روز اختتامیه بود که توجه افراد زیادی را جلب کرد.

سومین دوره سوگواره با سه محور داستانی

باشگاه ادبی بانوی فرهنگ با برگزاری دو دوره سوگواره عاشورایی داستان کوتاه کوتاه «ده»، گام بزرگی در راه ترغیب نویسندگان به نوشتن در این محور برداشت و توانست در مردادماه 1402 نیز فراخوان سومین سوگواره عاشورایی داستان ده را منتشر کند.

این دوره سوگواره قرار است آبان 1402 در سه محور داستانی داستان کوچک یا داستانک، داستان کودک و طرح رمان برگزار ‌شود. همچنین بخش ویژه آن با تمرکز بر بستر چند اثر عاشورایی نقاشیخط و خلق داستان بر مبنای آن خواهد بود.

مولود توکلی، نویسنده و دبیر سومین سوگواره عاشورایی «ده» می‌گوید: داستان کوچک، داستانک یا داستان کوتاه کوتاه به‌عنوان یکی از انواع شاخه‌های داستانی، از ظرفیت فراوانی برای ارائه هر نوع تفکری به مخاطب بهره‌مند است و می‌تواند بستر شایسته‌ای برای انتقال مفاهیم عمیق و اندیشه‌های مبتنی بر مؤلفه‌های دینی باشد.

از برنامه‌های جنبی این دوره بوجود آمدن امکان استفاده از دوره‌های برگزار شده در دبیرخانه داستان کوچک، کشف داستان کوتاه کوتاه، عاشورا در آینه آفرینش هنری و خلق داستان کوچک عاشورایی بر اساس ذائقه جهانی است.

بر اساس فراخوان سومین دوره سوگواره عاشورایی «ده» نویسندگان تا اربعین حسینی فرصت دارند که آثار خود را به دبیرخانه این سوگواره به نشانی info@banooyefarhang.com   ارسال کنند.

نگاهی به سه دوره داستان‌نویسی کوتاه سوگواره عاشورایی «ده»

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha