۱۴۰۲.۰۴.۲۵

ایوب آقاخانی در جلسه رونمایی از نمایشنامه «نوزده نود و نه» گفت: در این نمایشنامه بجای نمایش ایثارگری کادر درمان با محوریت هراس ناخوانده زاده در زندگی‌مان طراحی شد که خود به خود به مرزهای جدیدی از نظر ژانر رسید یعنی نمایش گروتسک خاصی شد که خیلی محور داستان‌گویی عمیقا رئالیستی را تعقیب نمیکند اما از نظر خط روایی وام‌دار رئالیسم جدی است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، مراسم رونمایی کتاب «نوزده نود و نه» که نمایشنامه‌ای از ایوب آقاخانی است، امروز 25 تیرماه با حضور نویسنده، فرهاد قائمیان و هلیا امامی و جمعی دیگر از هنرمندان در سالن طاهره صفارزاده برگزار شد.

افشین ناظری معاون مدیرکل هنرهای نمایشی حوزه هنری در این جلسه گفت: بحث«نوزده نود و نه» در اوج کرونا اتفاق افتاد؛ در آن زمان که مقام معظم رهبری تاکید داشتند مراکز مختلف کتاب‌هایی با مضامین متناسب با کرونا تولید کنند. در همان زمان ایوب آقاخانی پیشنهاد کوروش زارعی مدیرمرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری را اجابت کرد و مشغول نگارش این نمایشنامه شد.

وی با تاکید بر اینکه نوشتن از کرونا در دوره‌ای که درگیر این ویروس بودیم کار بسیار سختی بود اظهار کرد: در دوره کرونا آثار متعددی نوشته شده بود اما چون عجله‌ای بودند کیفیت چندان بالایی نداشتند اما «نوزده نود و نه» با سعه صدر ایوب آقاخانی کتاب خوبی شد.

وی درباره تاخیر در انتشار «نوزده نود و نه» نیز بیان کرد: از آنجا که انتشارات سوره مهر در آن زمان کتاب‌ها را دیر چاپ می‌کرد، این نمایشنامه چندی پیش منتشر شد.

کتاب ماندگارترین چیزی که بشر در هستی به جای گذارد

ایوب آقاخانی در ادامه این جلسه با اشاره به جایگاه کتاب گفت: در تمام ادوار بشری و با وجود تمام پیشرفت تکنولوژی و پیچیدگی‌هایی که تجربه می‌کنیم و آیندگان تجربه می‌کنند که فراتر از هوش مصنوعی در زمان معاصر است، کتاب ماندگارترین چیزی است که بشر می‌تواند در هستی به جای گذارد.

آقاخانی با یادآوری اینکه تاکنون 42 عنوان کتاب از وی به چاپ رسیده اظهار کرد: نشر سوره مهر برایم جایگاه والایی دارد و به عنوان یک نشر صاحب قدرت به معنای قدرتهایی که از یک ناشر انتظار داریم چه بسیار ناشرانی که در این 42 عنوان کتابی که چاپ کردم که بسیار هم نفیس چاپ شدند اما به دلیل نبود اقتدار، استراتژی در حوزه  نشر فقط در اندازه‌های چاپ شدگی باقی ماندند و آنگونه که دوست دارم هموطنانم در گوشه کنار این سرزمین آن را بخوانند، اگر خوششان آمد آن را اجرا کنند یا اگر از بخشی از آن خوششان آمد از آن وام گیرند و کتاب‌هایم را نقد کنند، متاسفانه اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: بر اساس تجربه کار با نشرهای مختلف در 42 عنوان کتاب، می‌توان گفت که شمار ناشرانی که از عهده وظایف واقعی انتشارات برآیند کمتر از انگشتان دست است. من به انتشارات سوره مهر بخاطر پخش شایسته‌اش خوش‌بین هستم  که علاقه‌مندان به تئاتر در سرتاسر کشور «نوزده نود و نه» را بخوانند.

جز هراس چیزی در یادم نبود

این نمایشنامه‌نویس درباره روند نگارش «نوزده نود و نه» تشریح کرد: فروردین نحس سال 1399 بود که کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت می‌خواهیم نمایشنامه‌ای درباره کرونا بنویسیم و من از دی ماه 1398 طرح در خانه بمانیم و رعایت پروتکل بهداشتی را پیش از اعلان عمومی دولت در منزلم آغاز کرده بودم اما از اسفندماه 1398 که به صورت رسمی خبر شیوع ویروس اعلام شد، هراس ما از این اتفاق رنگ خیلی واقعی‌تری به خود گرفت.

وی افزود: در زمان مطرح شدن این پیشنهاد تمام هراسی که تجریه کردیم از ماجرای ماسک و الکل گرفته تا ماجرای مافیای رساندن ماسک و الکل به جامعه و پانومی که مردم تجربه می‌کردند را بیشتر از هر چیز به یاد داشتم و وقتی هم که زارعی ذهن من را برای نوشتن نمایشنامه فعال کرد جز هراس چیزی در یادم نبود.

ذهن برای تولید نمی‌تواند سریع عمل کند

نویسنده «نوزده نود و نه» با بیان اینکه اعتقاد راسخم این است که هیچ چیزی را نباید زود نوشت همانطور که بدترین آثار حوزه دفاع مقدس در سالهای آغازین جنگ نوشته شده بنابراین برای نوشتن و تولید اثری ماندگار نیاز به زمان است، تاکید کرد: تجربه آثار دفاع مقدسی نشان داده ذهن برای تولید نمی‌تواند مثل مایکروفر سریع عمل کند و برای رسیدن به تحلیل درستی که پایدار بماند، حق نداریم به سرعت دست به هیچ قضاوتی بزنیم بلکه باید اجازه دهیم همه چیز با گذر زمان پخته شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: بسیاری از افراد در زمان کرونا به سرعت دست به قلم شدند و در رسانه و رادیو و... کارهایی تولید کردند. در قضاوت فردی من که می‌تواند اشتباه باشد ما در چنین آثاری به یکسری نوشته‌های سانتیمانتال رسیدیم که ته ایده آن به حضور ایثارگرانه کادر درمان در خط مقدم جنگ نابرابر با کرونا اشاره داشت و این همان اتفاقی است که در سینمای جنگ از سال 1359 تا 1363 رخ داد.

این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر تاکید کرد: عموم آثار ماندگار سینمای جنگ با نگره تحلیلی اعتقادی، کمی بعد از جنگ یا در سال‌های پایانی جنگ ساخته شدند؛ یعنی زمانی که این تفکر به بلوغ خود رسیده بود. از جمله این آثار «آژانس شیشه‌ای است» که با وجود یکسری شعارها در آن، به دلیل منظر و نگاره تحلیلی که دارد همچون شعارهای اولیه آزاردهنده نیست و به تنفس تحلیلی اثر کمک می‌کند.

«نوزده نود و نه»  وام‌دار رئالیسم جدی

وی ادامه داد: زمانی برای نوشتن «نوزده نود و نه» دست به قلم شدم که عده‌ای آمدند  از رئیس جمهور و وزیر  و... و گفتند باید با کرونا زندگی کنیم؛ گویا کرونا هم عضوی از خانواده ما شده بود؛ آن موقع بود که گفتم اکنون کرونا کمی کهنه شد. ایده اولیه که برای نگارشش تعلل کردم فقط محوریت هراس داشت. بجای نمایش ایثارگری کادر درمان که با وجود واقعی بودنش اما شکل تشریفاتی در آثار تولیدی پیدا کرده بود، این نمایشنامه را  با محوریت هراس ناخوانده زاده در زندگی‌مان طراحی کردم که خود به خود به مرزهای جدیدی از نظر ژانر رسید یعنی نمایش گروتسک خاصی شد که خیلی  محور داستان گویی عمیقا رئالیستی را تعقیب نمی‌کند اما از نظر خط روایی وام‌دار رئالیسم جدی است.

آقاخانی با اشاره به اینکه از زمان نگارش «نوزده نود و نه» تصمیم به اجرای این اثر داشتم و تصمیم دارم این اثر را امسال روی صحنه ببرم بیان کرد: «نوزده نود و نه» نمایشنامه‌ای است که از ابتدا طوری نوشته شد که حتی وقتی هم تمام شد باز بتوان به سمتش رفت و این تنها امتیاز و بردی است که باعث وجد من می‌شود.

آقاخانی خیلی جلوتر از زمان صحبت می‌کند

هلیا امامی که در سریال «داستان یک شهر» تجربه بازی با ایوب آقاخانی را ‌پیدا کرده و قرار است در اجرای صحنه‌ای نمایشنامه «نوزده نود و نه» نیز همکاری داشته باشد گفت: در شرایطی که روز به روز از آمار کتابخوانان کم می‌شود، ایوب آقاخانی 42 کتاب خود را چاپ و رونمایی کرده است.

وی ادامه داد: آقاخانی از معدود افرادی است که در سینما عمیقا، روحا و قلبا دغدغه ادبیات، هنر و نمایش دارد. او از جمله افرادی است که خیلی جلوتر از زمان صحبت می‌کند و نسل‌های بعد تاثیر فعالیت‌هایش را متوجه می‌شوند.

امامی با اشاره به ضرورت قدرشناسی هنرمندان در زمان حیاتشان گفت: رسالت آقاخانی این است که افرادی مثل خود را تعلیم و پرورش و به سینما تحویل دهد.

آقاخانی نخبه است

در بخش دیگر این نشست فرهاد قائمیان در حالی که ایوب آقاخانی را برادر خود می‌خواند صحبت کرد.

این بازیگر تلویزیون درباره آقاخانی اظهار کرد: وی نخبه است، او در مجری‌گری، گویندگی، کارگردانی، بازیگری فعال است. او با متونی که نوشته حق استادی بر گردن من دارد.

وی در اشاره به همکاری با آقاخانی یادآور شد: چندی پیش در چند سکانس با آقاخانی بازی می‌کردم، وی من را حمایت می‌کرد و برای درست بازی کردن نقش نکاتی را می‌گفت و این حس خوب و حال خوبی به من به عنوان بازیگر مقابل وی منتقل می‌کرد. او در بازی کدهایی می‌دهد که نمی‌توان از آن گذشت.

قائمیان همچنین افزود: وسعت واژگانی که در ذهن ایوب آقاخانی است بسیار زیاد است و واژه‌ها همچون آب روان از دهان او خارج می‌شوند.

در بخش پایانی این جلسه کتاب «نوزده نود و نه» توسط هلیا امامی، فرهاد قائمیان، حسین مسافرآستانه، طهماسبی، و جمعی از هنرمندان و حاضران در نشست رونمایی شد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha