۱۴۰۲.۰۵.۱۸

فاطمه شعبانی، خبرنگار- چند سالی است که انتشارات سوره مهر وارد فضای تولید کتاب و محصولات صوتی شده و مجموعه«سماوا» سهم قابل توجهی از بازار کتاب‌های صوتی را به دست گرفته است. این مجموعه در تعامل با هنرمندان و دوبلورهای شاخص کشور، کتاب‌های خوبِ بازار نشر را صوتی و راهی بازار کرده و از این طریق به گسترش فرهنگ کتابخوانی کمک می‌کند. « محسن نادری»، مدیر مجموعه سماوا ناشر محصولات صوتی از فعالیت این مجموعه و آثار منتشر شده می‌گوید.

نیاز بازار

محسن نادری با اشاره به اینکه مجموعه سماوا سال۹۹ با شکل و شمایل جدید و با تمرکز بر تولید محصولات صوتی زیر مجموعه انتشارات سوره مهر شکل گرفته است، گفت: البته از سال ۹۳ انتشارات سوره مهر محتوای صوتی تولید می‌کرد اما به صورت متمرکز واحد و مرکزی وجود نداشت که این کار را انجام دهد و جسته و گریخته از طریق قراردادهای برون سپاری کتاب‌های انتشارات سوره مهر صوتی می‌شد. براساس نیازسنجی که شد و بازاری که به صورت چشمگیر رو به افزایش بود، سماوا درسوره مهر و متمرکز بر تولید محتوای صوتی شروع به کار کرد.

۵ محصول صوتی

وی دربارۀ محصولات صوتی که سماوا تولید می‌کند اینطور می‌گوید: از همان ابتدای کار قرار شد ما ۵ دسته محصول تولید کنیم. اول، کتاب صوتی که محصول اصلی ما به حساب می‌آید. دوم، پادکست است که داخل سازمان و به سفارش سازمان‌های دیگر تولید می‌کنیم. سوم، سریال‌های صوتی که موفق‌ترین آن‌ها قصه‌های شیرین ایرانی است. چهارم، رادیکو یا همان رادیو کودکان که یکی از نوآوری‌های‌های سماوا بوده و بچه‌های ۸-۱۱ ساله برای گویندگی دعوت شدند و  خودشان در حال و هوای خودشان  برای هم سن و سال‌های خودشان کتاب می‌خوانند.

بخش آخر هم خبر صوتی است که از نوآوری‌های سماوا بوده که خبرهای حوزه فرهنگ در حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی در سایت ما بصورت صوتی بارگذاری می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند گوش کنند.

به گفته نادری، تا به حال حدود ۴۰۰عنوان محصول صوتی تولید شده‌است که اگر خبر صوتی را هم در آن بگنجانیم حدود هزار خبر صوتی تولید کرده‌ایم.

معیار انتخاب کتاب‌ها

اما معیار انتخاب کتاب‌ها برای صوتی شدن از زبان مدیر سماوا از این قرار است: در مرحله اول کارشناسانی داریم که کتاب‌ها را می‌خوانند و بررسی می‌کنند که آیا کتاب مناسب صوتی شدن است یا نه؟ سپس در سماوا شورایی داریم و کتاب‌ها براساس دسته‌بندی محتوایی که برای سماوا در نظر گرفته‌ایم و ناشرانی که با آن‌ها قرارداد داریم، انتخاب می‌شوند. مدیران و ناشران هم صاحب‌نظر هستند و بعد از عقد قرارداد، کتاب به سماوا می‌آید و بعد گوینده انتخاب می‌شود.

انتخاب گوینده‌ها

سماوا برای انتخاب گوینده‌ها معیارهای خاصی را در نظر گرفته است. نادری ادامه می‌دهد: کتاب با کتاب و محصول با محصول تفاوت دارد. ما شورایی داریم وگوینده‌هایی که فکر می‌کنیم می‌شود با آن‌ها همکاری کرد. مثال بزنم، کتاب کاش برگردی را به خانم زیبا بروفه دادیم، با توجه به شناختی که ازایشان داشتیم، حال و هوای همسر شهید و خاطراتشان خیلی دور از زندگی خانم بروفه نبود. صدا و فضای زندگی شخصی خودشان به کتاب خیلی نزدیک بود. کتاب حاج جلال هم به همین صورت. کتاب «سپیدارهای آن سوی دوله‌تو» که کتاب برادر خود استاد حیدری بود. این چیزها باعث می‌شود پارامترهای مختلف را حین انتخاب گوینده بررسی کنیم. اینطور نبوده است که کتابی از همسر یا مادر شهید، به صرف صدای خوب یا سلبریتی بودن به گوینده بسپاریم. سعی کردیم اگر مادر شهید هستند، لااقل گوینده هوای مادرانه را درک کند و دور از فضای جنگ و انقلاب ما نباشند و در کتاب‌های کودک و نوجوان هم به همین صورت است. تیم انتخاب گوینده با کمک اساتید این حوزه همه پارامترها را تلاش می‌کند که رعایت ‌کند.

ارزش افزوده

وی در پاسخ این سؤال که کتاب صوتی در فروش کتاب‌های چاپی چقدر مؤثر است؟ تاکید می‌کند: قطعاً بی‌تأثیر نیست؛ چون هم تبلیغی برای کتاب چاپی است و با ابزارهای فضای مجازی که تبلیغات کتاب صوتی در آن انجام می‌شود مخاطبان با عنوان و محتوای کتاب آشنا می‌شوند. کتاب‌ها در انجمن‌ها و گروه‌ها به صورت تبلیغ دهان به دهان معرفی می‌شوند پس قطعاً در فروش کتاب چاپی بی‌تأثیر نیست. کتاب صوتی رقیب کتاب چاپی نیست و اینطور نیست که کسی که کتاب را به صورت صوتی گوش کرده سراغ کتاب چاپی نرود. این‌ها دو محصول کاملاً مجزا هستند. تا مدت‌ها بحث می‌شد این دو محصول ممکن است به همدیگر صدمه بزنند اما به نظرمن کتاب صوتی ارزش افزوده‌ای برای محصولات فرهنگی ماست. به طور مثال کسی بخواهد صدهزار تومان کتاب بخرد با قیمت‌های الان بازار شاید بتواند یک‌ یا دو عنوان کتاب بخرد اما با توجه به قیمت کتاب‌های صوتی محصولات بیشتری می‌تواند خریداری کند. همین مسأله در زمان هم صدق می‌کند، یک نفر ممکن‌است شاید در طول ماه یک کتاب چاپی بخواند اما در زمان‌های بین کار می‌تواند کتاب صوتی گوش کند. یعنی این محصول به سبد خرید اضافه شده است و قرار نیست باعث حذف محصول دیگری شود بلکه باهم جلو می‌آیند.
رپرمخاطب‌ها

نادری در ادامه از کتاب‌های موفقی می‌گوید که به صورت صوتی راهی بازار شده است و توضیح می دهد: در طول این چند سال کتاب صوتی‌های زیادی داشتیم که مورد استقبال خوب قرار گرفتند. سری کتاب‌های آب‌نبات‌ها که در حوزه طنز مخاطب خاص خودش را داشت، کتاب دختر شینا، مهاجر سرزمین آفتاب، تنها گریه کن، کاش برگردی حاج جلال و پس از بیست سال که از پر طرفدارها بودند. اولین کتابی که سماوا منتشر کرده است یک کتاب نوجوان بوده به نام خاطرات یک الاغ. همچنین کتاب خستگی ناپذیر و سرباز کوچک امام که آقای‌ امین زندگانی خواندند. آخرین کتاب صوتی که سماوا تولید کرده است کتاب ساجی است که به خاطرات همسر شهید بهمن باقری می‌پردازد.

محسن نادری درباره اتفاقات تولید این کتاب صوتی تعریف می‌کند: خانم فضه سادات حسینی با توجه به دوستی‌ای که با خانم نسرین باقرزاده، راوی کتاب داشتند و از نزدیک خیلی چیزها را لمس کرده بودند موقع خواندن کتاب احساساتی می‌شدند و با توجه به فضای احساساتی ادامه ضبط کاملاً دشوار بود و همین موضوع باعث می‌شد که ضبط حدود ۵ ماه طول بکشد.
مرقون به صرفه

در تولید کتاب صوتی طیف خاص مخاطب مدنظر نیست. سعی می شود این محصولات هر سن و سلیقه‌ای را پوشش بدهد. در این شرایط محتوا اهمیت پیدا می‌کند و به همین دلیل کتاب‌های حوزه دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، رمان ایرانی وکتاب کودک و نوجوان اهمیت پیدا می‌کند. به گفته مدیر مجموعه سماوا کتاب‌های صوتی تیراژ ندارد و نیازی هم به تجدید چاپ و انبارداری نیست. یکبار هزینه و کتاب صوتی تولید می‌شود و تاسال‌ها استفاده می‌شود. از لحاظ قیمت هم بین ۳۰-۴۰درصد و گاهی تا ۶۰-۷۰ درصد ارزان‌تر از کتاب‌های چاپی است. کلاً از لحاظ اقتصادی مرقوم به صرفه‌تر است.
نادری در پایان از خاطرات شیرین در هنگام تولید کتاب صوتی تعریف می‌کند: کتابی بود که باید در یک بازه کوتاه مدت ضبط می‌شد، از آقای میلاد عرفان پور با توجه به تجربه‌ای که داشتند دعوت کردم. پرسیدند: چقدرضبط طول می‌کشد؟ گفتم حداکثر ۴-۳ساعت. ماه رمضان بود و گفتم اول افطار و بعد کار را شروع کنیم. آقای عرفانپور از حجم غذا تعجب کردند. چون می‌دانستیم تا سحر طول می‌کشد برای سحر هم غذا گرفته بودیم. ‌ایشان می‌خواندند و می‌گفتند مطمئن هستی تا سحر طول نمی‌کشد؟ گفتم نه شما کمی کند می‌خوانی. نزدیک اذان صبح بود. رفتم صورتم را آب بزنم، وقتی برگشتم دیدم آقای عرفان پور ایستاده کتاب می‌خواند! - خب صدا در حال‌ایستاده کمی تغییر میکند - آقای عرفان پور گفت اگر بنشینم خوابم می‌برد، چکار کنم بخوابم یا بخوانم؟ بالاخره خواندن کتاب تا اذان صبح طول کشید.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha