• 📷 دوره آموزشی تکمیلی شعر انقلاب «تماشا»

    📷 دوره آموزشی تکمیلی شعر انقلاب «تماشا»

    آموزش تکمیلی شعر انقلاب «تماشا»به عنوان رویدادی مستمر ویژه بانوان شاعر با حضور میلاد عرفان پور و علی داودی در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری آغاز شد.

  • عملکرد شهرداری تهران در ساخت فضاهای فرهنگی بررسی می‌شود

    عملکرد شهرداری تهران در ساخت فضاهای فرهنگی بررسی می‌شود

    نشست سی‌وهفتم از سلسله نشست‌های «مسأله شهر» با موضوع «فضاهای فرهنگی شهر» چهارم دی‌ماه برگزار می‌شود.

  • آموزش تکمیلی شعر انقلاب «تماشا» آغاز شد

    آموزش تکمیلی شعر انقلاب «تماشا» آغاز شد

    آموزش تکمیلی شعر انقلاب «تماشا»به عنوان رویدادی مستمر ویژه بانوان شاعر با حضور میلاد عرفان پور و علی داودی در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری آغاز شد.

  • 📷 بازدید سفیر یمن از نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آمریکای لاتین»

    📷 بازدید سفیر یمن از نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آمریکای لاتین»

    ابراهیم محمد الدیلمی سفیر یمن در ایران با حضور در موزه هنرهای معاصر تهران از نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آمریکای لاتین» بازدید کرد. این نمایشگاه که به همت حوزه هنری از ۱۱ آبان ماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شده است به دلیل استقبال علاقه‌مندان، تا پایان امروز ۳ دی ماه تمدید شد و در آخرین روز از برپایی خود میزبان مهمانانی از یمن بود. در نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آمریکای لاتین» نزدیک به ۴۰۰ اثر از هنرمندان ۱۵ کشور همچون آرژانتین، اکوادور، هندوراس، مکزیک، کوبا، شیلی، کاستاریکا، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، پرو، اروگوئه، ونزوئلا، نیکاراگوئه، برزیل و گواتمالا به نمایش درآمد بود. علاقه‌مندان می‌توانند تا ساعت ۱۸ امروز ۳ دی ماه از نمایشگاه کارتون و کاریکاتور هنرمندان «آمریکای لاتین» در موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کنند.

  • فصل چهارم از مدرسه هنر و علوم‌انسانی «درنگ» برگزار می‌شود

    فصل چهارم از مدرسه هنر و علوم‌انسانی «درنگ» برگزار می‌شود

     پژوهشکده‌ فرهنگ و هنر اسلامی دوره آموزشی «فهم ذوق ایرانی؛ آشنایی با زیبایی‌شناسی هنرهای ایرانی در دوره معاصر» را به صورت مجازی و حضوری از ششم دی‌ماه، به مدت سیزده جلسه برگزار می‌کند.

  • دو نامزدی برای حوزه‌ هنری در شانزدهمین جایزه‌ ادبی جلال

    دو نامزدی برای حوزه‌ هنری در شانزدهمین جایزه‌ ادبی جلال

    دو اثر حوزه‌ هنری انقلاب اسلامی نامزد شانزدهمین جایزه‌ ادبی جلال شدند.

  • نگاهی به ادبیات دوران صفویه با «هَزاران پارسی در سرزمین هزار ایزد»

    نگاهی به ادبیات دوران صفویه با «هَزاران پارسی در سرزمین هزار ایزد»

    «هَزاران پارسی در سرزمین هزار ایزد» کتابی از محمدرضا بیرنگ و کمال شفیعی در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید.

  • 🎥 بازدید دانشجویان و پژوهشگران روسی از حوزه هنری

    🎥 بازدید دانشجویان و پژوهشگران روسی از حوزه هنری

    گروهی از دانشگاهیان و پژوهشگران روسیه که در حوزه‌های ایران، اسلام و شرق‌شناسی فعالیت دارند؛ از حوزه هنری دیدار کردند. این گروه که چندی است به ایران سفرکرده‌اند؛ ۲۵ آذرماه مهمان پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی بودند و از بخش‌های مختلف حوزه هنری بازدید کردند.

  • فرآیند تولیدات نخبگان کارگردانی سال آینده آغاز می‌شود

    فرآیند تولیدات نخبگان کارگردانی سال آینده آغاز می‌شود

    ناهید منصوری- خبرنگار، کارگاه تخصصی کارگردانی ویژه تئاتر مردمی بچه‌های مسجد به همت دفتر بچه‌های تئاتر مردمی مسجد و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و با حضور نخبگان کارگردانی از ۲۸ آذرماه تا ۱ دی ماه در مشهد مقدس برگزار شد.

  • درخشش دو مستند حوزه هنری در جشنواره سینما حقیقت

    درخشش دو مستند حوزه هنری در جشنواره سینما حقیقت

    جایزه‌ ویژه‌ هیات داوران و جایزه‌ ویژه‌ دبیر جشنواره سینما حقیقت به دو مستند تولید شده حوزه هنری انقلاب اسلامی تعلق گرفت.

  • 🎥 کرمان میزبان رویداد ملی شهیدالقدس شد

    🎥 کرمان میزبان رویداد ملی شهیدالقدس شد

    رویداد ملی شهیدالقدس از سری ویژه برنامه‌های روایت حبیب بود که با حضور پرشور بیش از ۱۰۰نفر از هنرمندان سراسر کشور ۲۹ آذر تا ۱ دی ماه ۱۴۰۲ در حوزه هنری کرمان برگزار شد.

  • رویکرد ضداستعماری و ایران زیبا در تولیدات مرکز مستند سوره

    رویکرد ضداستعماری و ایران زیبا در تولیدات مرکز مستند سوره

    مدیر مرکز مستند سوره گفت: وجه اشتراک تولیدات مرکز مستند سوره دو رویکرد ضداستکباری و ضداستعماری و ایران زیبای ما است که قهرمانانش مردم هستند.

  • افتتاح نمایشگاهی از آثار یوزباشی، سیفی و شریفی‌آل‌هاشم

    افتتاح نمایشگاهی از آثار یوزباشی، سیفی و شریفی‌آل‌هاشم

    نمایشگاه «سه رخ» به همت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری دوشنبه ۴ دیماه در نگارخانه ابوالفضل عالی افتتاح می‌شود.

  • چاپ صد و دوم «خاطرات سفیر» به بازار کتاب رسید

    چاپ صد و دوم «خاطرات سفیر» به بازار کتاب رسید

    «خاطرات سفیر» نوشته نیلوفر شادمهری در انتشارات سوره‌مهر به چاپ صد و دوم رسید.

  • 🎥 «مشت در نمای درشت» کار حساسی برای این شاعر انقلابی بود

    🎥 «مشت در نمای درشت» کار حساسی برای این شاعر انقلابی بود

    محمدصالح حجت‌الاسلامی و عوامل مستند «مشت در نمای درشت» از حساسیت‌های کار بر روی زندگی سیدحسن حسینی می‌گویند.

  • دومین همایش آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار برگزار شد

    دومین همایش آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار برگزار شد

    دومین همایش آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار، صبح روز ۲۹ آذرماه طی مراسمی در سالن ایران فرهنگستان هنر برگزار شد.

  • فراز و فرودهای شاعر انقلابی مستند شد

    فراز و فرودهای شاعر انقلابی مستند شد

    کارگردان مستند «مشت در نمای درشت» با اشاره به اینکه این مستند فراز و فرودهای زندگی سیدحسن حسینی شاعر انقلابی را به تصویر می‌کشد درباره روند تولید این مستند گفت‌وگو محور توضیح داد.

  • تهدیدها و فرصت‌ها و جنبه‌های ناشناخته هوش مصنوعی برای صیانت از زبان و خط و فرهنگ

    تهدیدها و فرصت‌ها و جنبه‌های ناشناخته هوش مصنوعی برای صیانت از زبان و خط و فرهنگ

    سید محمد محمدزاده ضیابری، دبیر کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، در بیست و ششمین نشست از سلسله نشست‌های زبان‌شناخت که با موضوع «تقابل و تعامل هوش مصنوعی با خط و زبان فارسی» به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری برگزار شد، به طرح موضوعاتی چون لزوم مهار کردن هوش مصنوعی با هدف پیش‌گیری از آسیب‌ها و تهدیدهای در ابعاد فرهنگی و تربیتی، صیانت از واگذاری مرجعیت زبان‌فارسی به هوش مصنوعی، لزوم داشتن مدل ایرانی توسعه در زمینه هوش مصنوعی نظیر «چت‌جی‌پی‌تی» و «LLM» فارسی متناسب با فرهنگ بومی، مسخر کردن هوش مصنوعی با هدف صیانت از فرهنگ و خط و زبان مان، هشدار در خصوص اختراع زبانی جدید توسط نسل z، لزوم ایجاد زیرساخت‌های ملی در حوزه‌های پردازشی و حکمرانی داده‌ها پرداخت.

  • 📷 کارگاه تخصصی کارگردانی تئاتر بچه‌های مسجد در مشهد مقدس

    📷 کارگاه تخصصی کارگردانی تئاتر بچه‌های مسجد در مشهد مقدس

    کارگاه تخصصی کارگردانی تئاتر بچه‌های مسجد به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و با حضور نخبگان کارگردانی تئاتر بچه‌های مسجد سراسر کشور برگزار شد.

  • متناسب با ارزش‌های انقلاب، به ملی گرایی فراموش شده بپردازیم

    متناسب با ارزش‌های انقلاب، به ملی گرایی فراموش شده بپردازیم

    فاطمه شعبانی، خبرنگار- محمدتقی خان پسیان را اولین بنیانگذار سرود ملی ایران و نخستین خلبان ایرانی می‌شناسند و او را با القابی، چون کلنل، شاعر، مترجم، وطن‌پرست و قهرمان ملی خطاب می‌کنند، مانند تصنیفی که عارف قزوینی برای او به نام «کلنل» سرود و در سال ۱۳۰۱ در صحنه گراند هتل اجرا کرد. زندگی محمدتقی‌خان، زندگی بسیار پرفراز و نشیبی است که به بخش مهمی از تاریخ معاصر کشورمان گره خورده است. کنسرت نمایش «کلنل» به کارگردانی «امیر بشیری» و تهیه‌کنندگی «امین اشرفی» به همت حوزه هنری، حدود دو ماه در تالار وحدت روی صحنه رفت و موفق به جذب حدود ۳۰ هزار تماشاگر شد. این نمایش، عاشقانه‌ای از زندگی محمدتقی‌خان پسیان است؛ قهرمانی که بعد از یک قرن، هنوز نامش زنده مانده است و می‌توان برای امروز و فردای‌مان، به زیست سلحشورانه او مراجعه کرد. دکتر «حسین شهرستانی» معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در گفتگو با روابط عمومی حوزه هنری، کنسرت نمایش کلنل را مورد ارزیابی قرار داده است.

  • کارگردان فیلم سینمایی «ضد»: بیان تاریخ  وظیفه سینماگر است

    کارگردان فیلم سینمایی «ضد»: بیان تاریخ وظیفه سینماگر است

    فاطمه شعبانی، خبرنگار- فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی‌امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، محصول سازمان سینمایی سوره با شعار «زندگی بی‌عشق، مردگی‌ست ...» از ۱۵ آذرماه در سینماهای سراسر کشور اکران شده است. «ضد» برای نخستین بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و نامزد دریافت هفت‌سیمرغ و برنده دوسیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین طراحی صحنه شد. در خلاصه داستان رسمی این فیلم آمده است: «بعضی آدم‌ها می‌توانند بر «ضد» هدفی باشند که همه می‌پندارند در خدمت آن هستند. این «ضد» می‌تواند حذف یک نفر یا یک ملت باشد.» فیلم سینمایی «ضد» به نویسندگی حسین تراب‌نژاد به بحران‌ها و درگیری‌های منافقین در تابستان سال ۶۰ و بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بهشتی و یارانش می‌پردازد. در بستر این فضای ملتهب سیاسی شاهد یک قصه عاشقانه هستیم. در واقع می‌توان «ضد» را یک عاشقانه سیاسی دانست که در آن یک ضد قهرمان در دو راهی دشوار عشق و سیاست قرار می‌گیرد. از سوی دیگر این فیلم به روایت نفوذ می‌پردازد؛ روایت نفوذ یکی از اعضای گروهک منافقین که به حراست حزب جمهوری و بسترسازی ترورهای سیاسی مشغول است. گفت‌وگوی ما را با امیرعباس ربیعی، کارگردان فیلم «ضد» بخوانید.

  • دختر بچه‌ها خود و پدرشان را در پویانمایی «با بابام» می‌بینند

    دختر بچه‌ها خود و پدرشان را در پویانمایی «با بابام» می‌بینند

    فاطمه شعبانی- خبرنگار، تولید این مجموعه انیمیشن به عنوان جدیدترین اثر مرکز انیمیشن سوره به نیمه رسیده است و در ۱۰ قسمت هفت دقیقه‌ای آماده نمایش می‌شود. «با بابام» از زاویه دید یک دختر خردسال، داستان‌های روزمره از رابطه خود با پدرش را روایت می‌کند. به همین بهانه گفت‌وگوی کوتاهی با کارگردان جوان این اثر داشته‌ایم.

  • دومین جلسه طنزخوانه برگزار شد

    دومین جلسه طنزخوانه برگزار شد

    دومین جلسه محفل نثر خوانی طنزخوانه به گردانندگی محسن فراهانی و باهمت دفتر طنز حوزه هنری برگزار شد.

  • حداد عادل: «مردم‌» قهرمان ادبیات پایداری هستند

    حداد عادل: «مردم‌» قهرمان ادبیات پایداری هستند

    ناهید منصوری- خبرنگار، اختتامیه همایش «چشم‌انداز اعتلای ادبیات پایداری: موانع و راهکارها» ۲۹ آذرماه با حضور حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمدرضا سنگری رئیس اندیشکده پایداری حوزه هنری و عابدینی معاونت آموزشی وزارت علوم در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

  • سه مجموعه طنز منظوم از امید مهدی نژاد رونمایی شد

    سه مجموعه طنز منظوم از امید مهدی نژاد رونمایی شد

    مراسم رونمایی از سه مجموعه طنز منظوم، سروده امید مهدی نژاد در شهر کتاب مرکزی با همکاری دفتر طنز حوزه هنری، انتشارات سوره مهر و شهر کتاب مرکزی برگزار شد.

  • 📷 اختتامیه همایش «چشم‌انداز اعتلای ادبیات پایداری: موانع و راهکارها»

    📷 اختتامیه همایش «چشم‌انداز اعتلای ادبیات پایداری: موانع و راهکارها»

    اختتامیه همایش «چشم‌انداز اعتلای ادبیات پایداری: موانع و راهکارها» امروز ۲۹ آذرماه با حضور حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمدرضا سنگری رئیس اندیشکده پایداری حوزه هنری و عابدینی معاونت آموزشی وزارت علوم در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

  • نشست ۱۷۲ دگرخند با موضوع طنز و ترجمه برگزار شد

    نشست ۱۷۲ دگرخند با موضوع طنز و ترجمه برگزار شد

    صد و هفتاد و دومین نشست دگرخند و دومین نشست پژوهشی دانشگاه تهران با موضوع «طنز و ترجمه» با همکاری معاونت پژوهشی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران و دفتر طنز حوزه هنری در سالن خلیج‌فارس دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران برگزار شد.

  • ۳۵۳ اُمین برنامه شب خاطره با روایت سردار علی فضلی برگزار می‌شود

    ۳۵۳ اُمین برنامه شب خاطره با روایت سردار علی فضلی برگزار می‌شود

    ۳۵۳ اُمین برنامه شب خاطره با روایت سردار علی فضلی جانشین معاونت هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران و غواصان لشکر ۱۰ سیدالشهداء ۷ دی‌ماه در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.

  • پویش کتاب‌بازی «زنگ تفریح» با رویکرد کنشگری و تولید اثر

    پویش کتاب‌بازی «زنگ تفریح» با رویکرد کنشگری و تولید اثر

    کتاب‌بازی به‌تازگی پویشی با عنوان «زنگ تفریح» را برای گروه سنی نوجوان برگزار کرده که رویکرد کنشگری و تولید اثر در سه بخش نقد ادبی، داستان‌نویسی و کتاب صوتی دارد.

  • پنجاه و پنجمین محفل عصر نشینی دیدار

    پنجاه و پنجمین محفل عصر نشینی دیدار

    محفل پنجاه و پنجم عصر نشینی هنر و اندیشه‌ی «دیدار» با موضوع «وار بازی در آیندهٔ بازی‌وار» با نگاهی به فیلم «بازیکن شماره یک آماده» از اسپیلبرگ با حضور دکتر محسن دنیوی؛ مدیر گروه مطالعات راهبردی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، ارسلان عیوض‌زاده؛ متخصص نرم‌افزارهای فنی و هنری، فاطمه حاجی‌کاظم طهرانی؛ پژوهشگر سواد رسانه‌ای و خانواده و محمدرضا وحیدزاده؛ پژوهشگر هنر و دبیر نشست به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.