۱۴۰۲.۱۰.۰۳

 پژوهشکده‌ فرهنگ و هنر اسلامی دوره آموزشی «فهم ذوق ایرانی؛ آشنایی با زیبایی‌شناسی هنرهای ایرانی در دوره معاصر» را به صورت مجازی و حضوری از ششم دی‌ماه، به مدت سیزده جلسه برگزار می‌کند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، دوره آموزشی«فهم ذوق ایرانی؛ آشنایی با زیبایی‌شناسی هنرهای ایرانی معاصر»، با ارائه سیدحسین شهرستانی (زیبایی‌شناسی هنرهای ایرانی، چهارشنبه ششم دی‌ماه ساعت۱۵)، زهیر توکلی (شعر، چهارشنبه ششم دی‌ماه ساعت ۱۷:۳۰)، هادی بابایی (نقاشی، پنجشنبه هفتم دی‌ماه ساعت ۹:۳۰)، صادق لطفی‌زاده (گرافیک، پنجشنبه هفتم دی‌ماه ساعت ۱۵)، محمد فدایی (خوشنویسی، پنجشنبه هفتم دی‌ماه ساعت ۱۷:۳۰)، یاسر جعفری (معماری، جمعه هشتم دی‌ماه ساعت ۹:۳۰)،  امیررضا مافی (سینما، چهارشنبه سیزدهم دی‌ماه ساعت ۱۷ )، علیرضا میرعلی‌نقی (موسیقی، پنجشنبه چهاردهم دی‌ماه ساعت ۹:۳۰) و علی‌رضا سمیعی (رمان، پنجشنبه چهاردهم دی‌ماه ساعت ۱۵ ) هم‌زمان به صورت برخط (اسکای روم) و حضوری در محل پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی اجرا می‌شود.

همچنین اختتامیه این دوره آموزشی با ارائه سیدحسین شهرستانی ساعت ۱۷:۳۰ برگزار می‌شود.

چرا باید ذوق زیبایی‌شناسانه معاصر ایرانی را بدانیم؟

مطالعه و شناخت ویژگی‌های زیبایی‌شناختی هنرهای ایرانی در دوره‌های مختلف می‌تواند در شناخت ما از فرم ملی ایرانی-اسلامی و نسبت آن با تاریخ، فرهنگ و سنت ایرانی-اسلامی یاری‌رسان باشد تا در نقد و نظریه‌پردازی و همچنین ساخت آثار هنری، افقی برای اکنون ما بگشاید. این دوره در ادامه فصل سوم مدرسه هنر و علوم انسانی درنگ که به فهم ذوق ایرانی در گذشته تاریخی ایران پرداخت، بنا دارد با درنگ در هنر معاصر ایران، عناصر و ویژگی‌های زیبایی‌شناختی آن را در هر کدام از هنرهای سینما، موسیقی، معماری، شعر، رمان، نقاشی، خوشنویسی و گرافیک استخراج و مطالعه کند و امکانی فراهم آورد تا بتوانیم فرم هنر ملی خود را در نسبت با معاصرت خودمان جست‌وجو و ارزیابی کنیم.

در این فصل از مدرسه درنگ، از چه حرف می‌زنیم؟

ما در این فصل برای شناخت امکان‌های فرم ملی ایران می‌خواهیم نسبت هنر معاصر را با تاریخ هنر، سنت و فرهنگ گذشته ایرانی بسنجیم و عناصر مشترک یا متفاوت آن را کشف کنیم و در ورطه ارزیابی قرار دهیم. ما می‌خواهیم این نکته را مورد کنکاش قرار دهیم که هنر معاصر چه وجوه مشترکی با هنر گذشته ما دارد و ابداع‌های آن در کجاست و چگونه توانسته با جامعه و تاریخ معاصر خود ربط و پیوندی برقرار کند.

فصل چهارم از مدرسه هنر و علوم‌انسانی «درنگ» برگزار می‌شود

همچنین از آنجا که هنر معاصر همواره از دو جانب تهدید می‌شود، باید نسبت هنر را با دو امر خطیری که همواره آن را از دو سو تهدید می‌کند، مورد ارزیابی قرار دهیم. اولین خطر از جانب فرهنگ سرمایه‌داری است که همواره هنر را به سمت کالایی‌شدن و ابزار تبلیغاتی شدن سوق می‌دهد و دومین خطر تبدیل شدن هنر به مثابه‌ ابزاری رسانه‌ای است.

در همین راستا در فصل چهارم مدرسه هنر و علوم انسانی درنگ بنا داریم، با دعوت از اساتید، در هر کدام از هنرهای موسیقی، سینما، نقاشی، خوشنویسی، معماری، رمان، شعر و گرافیک، با نظر به مسئله اصلی خود یعنی امکان‌های فرم ملی و با در نظر داشتن نکات یادشده، زیبایی‌شناسی هنرهای معاصر را به بحث بگذاریم.

این دوره برای چه کسانی مناسب است؟

این دوره برای هنرمندان، دانشجویان هنر، فلسفه هنر، پژوهش هنر و کلیه علاقمندان به مباحث هنری و مطالعات هنر و همچنین برای اهالی علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مناسب است. تا با بررسی تغییر و تطور جهان ایرانی‌ها از دل هنر و فرهنگ‌شان به وسیله مشاهده و تحلیل آثار، فهمی هرچند مجمل از عناصر زیبایی‌شناختی هنر ایرانی به دست آوریم و خود را نسبت به پرسش امکان فرم ملی مسئله‌مند نماییم.

شهریه شرکت در این دوره آموزشی برای شرکت‌کنندگان حضوری (سیصد هزار تومان) و شرکت‌کنندگان مجازی (دویست هزار تومان) است. علاقه‌مندان می‌توانند برای  ثبت‌نام و کسب اطاعات بیشتر در پیام‌رسان‌های بله، ایتا، واتساپ و تلگرام به شماره ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲ پیام ارسال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha