میلاد عرفان پور مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری در نخستین جلسه از دوره آموزش تکمیلی شعر انقلاب «تماشا» که قرار است به صورت ماهانه و ویژه بانوان برگزار شود گفت: دوره آموزشی «تماشا» مبتنی بر این احساس نیاز آغاز میشود که ما در حوزه شعر بانوان انقلاب اسلامی ظرفیت عظیم و شگفتی داریم که از حیث کمی و کیفی بینظیر در طول تاریخ است و در شرایط ممتاز و بینظیری قرار دارد ولی به رغم تعداد شاعران جوانی که در حوزه شعر متعهد فعال هستند، ما در سه حوزه خلا داریم.
کاستیها از این منظر است که ما شاعر برجستهای که به قلهها نزدیک شده باشد، بسیار کم داریم. همچنین شاعر برجستهای که منتقد درجه یک و طراز شعر بانوان انقلاب اسلامی باشد و بانوی مدرس و معلم در حوزه شعر بانوان، نداریم بنابراین این نیاز وجود دارد که این ظرفیت بالقوه فعال شود و توجه ویژهای به بانوان شود.
معمولا در زندگی بانوان محدودیتهای طبیعی باعث میشود که دسترسیشان به جلسات شعر دشوارتر باشد . بر همین اساس ما تصمیم گرفتیم دوره فشرده آموزش تکمیلی برای نخبگان شعر بانوان برگزار کنیم.
مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری به این الگو رسیدیم که اگر یک روز در ماه دوره آموزش تخصصی ویژه بانوان شاعر برگزار کنیم، بانوان و فعالان حوزه شعر راحتتر میتوانند هماهنگ شوند و چند ساعت در کلاس آموزش حضور داشته باشند.
با این رویه هم ارتباط بین حوزه هنری با بدنه جدی شعر بانوان انقلاب اسلامی مستمر و پویاتر خواهد شد و هم آموزش پررنگتر میشود و ثمره این دوره در سه حوزه دارای کاستی و خلا اثرگذار خواهد شد.
دفتر شعر و ادبیات مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری همت کرد و آموزش تکمیلی شعر را از امروز ۳ دی ماه برای بانوان آغاز کرد.
وی درباره بخشهای مختلف اولین جلسه از دوره آموزشی شعر بانوان «تماشا» تشریح کرد: قرار است در این جلسه، محمد اصغری دبیر مرکز رصد فرهنگی کشور که سالها در حوزه هنر مقاومت و فلسطین مطالعه و پژوهش داشته به بحث مقاومت با تکیه بر هنر فلسطین میپردازد و علیرضا سمیعی بحث هستیشناسی شعر انقلاب اسلامی را مطرح میکند و در پایان روز هم کارگاه نقد و بررسی شعر بانوان برگزار خواهد شد.
با آغاز دوره آموزشی، محمد اصغری بحث فلسطین از منظر انسان فلسطینی را مطرح کرد.
وی فلسطین را قربانی انگاره و تصویر دانست و اظهار کرد: ما از اشغال فلسطین بیشتر روایت خطی داریم و به نظر میرسد برای فهم ریشه وقوع این امر باید چرایی اشغال را با مراجعه به تاریخ مطالعه کنیم.
اصغری تاکید کرد: فلسطین یک سرزمین میان فرهنگی است و به لحاظ تاریخی در میانه فرهنگها قرار گرفته است. فلسطین؛ سرزمینی با درجه رواداری بسیار بالا، با میزان همپیوندی و آفرینش تلفیقی بالا و با نشاط فرهنگی زیاد است و وقتی به تاریخ آن نگاه میکنیم میبینیم که بسیاری از هنرهای تلفیقی در عرصههایی چون معماری، شعر، موسیقی، سبک پوشش و غذا و وجوه مختلف حوزه فرهنگ از سرزمین فلسطین بوده است.
وی با تاکید بر اینکه بافتار فرهنگی فلسطین به شدت تلفیقی و دارای ریشههای عرفانی است گفت: مقوله دین و دینداری در فلسطین پیوند خورده با تصوف و عرفان است به طوریکه افراطگرایی مذهبی هیچگاه در آنجا پا نمیگیرد، بنابراین ما شاهد شاهد نوعی رواداری پیوند خورده با نگاه تصوفی به امر دین در فلسطین هستیم.
اصغری سپس ادوار مختلف هنر فلسطینی و مواجهه انسان فلسطینی با هنر را مرور کرد.
نظر شما