۱۴۰۲.۰۷.۰۱

سید اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات، در آیین رونمایی کتاب «سیطره» که به خاطرات نادر کیانی از نفوذ به گروهک کومله پرداخته است، گفت: این کتاب یکی از سرداران جهاد تبیین و خط شکن راه دفاع در مقابل استکبار و آمریکا و رژیم صهیونیستی و انگلیس است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، آیین رونمایی کتاب «سیطره» که خاطرات نادر کیانی از نفوذ به گروهک کومله است و با قلم کیانوش گلزار راغب و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده، با حضور سید اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات، محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری، علی اکبر شیروانی مدیر انتشارات سوره مهر، مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری و کیانوش گلزار راغب، نویسنده اثر در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

ضرورت به روز شدن کار امنیتی

علی اکبر شیروانی مدیر انتشارات سوره مهر که نخستین سخنران این جلسه بود گفت: دو روایت است که عمدتا در کارهای امنیتی به آن استناد می‌شود؛  یکی در جنگ‌های دوره ابتدایی اسلام بود که پیامبر از یکی از اصحاب می‌خواهد لباسش را عوض کند و به شکل اهل آن قبیله درآید و پی به برخی از مسائل دشمن ببرد. همچنین روایت مشابهی هم  وجود دارد که حضرت علی (ع) در یکی از جنگ‌ها از چند نفر می‌خواهد که تغییر چهره دهند و اطلاعاتی درباره سپاه دشمن بیاورند. این دو روایت گرچه ضرورت کار امنیتی را برای ما اثبات می‌کند ولی هیچکس منکر این نیست که باید با شیوه‌های نوین و انواع تکنولوژی‌ها، ضرورت کار امنیتی را به روز کرد. امروز نمی‌شود از کسی خواست که با لباس مبدل، اطلاعات جمع‌آوری کند.

وی در ادامه به سخن معصومین درباره روایتگری اشاره کرد و افزود: کلمه روایت با داستان و قصه هم‌پوشانی دارد و به گفته معصومان روایت دو کارکرد دارد؛ یکی آنکه دل کسانی که با ما هستند را محکم می‌کند و دوم،  قدرت ما را به دیگران نشان می‌دهد؛ لذا در ضرورت اینکه کتاب‌هایی مثل «سیطره» منتشر شود، شکی نیست.

«سیطره» کتابی با تکنیک‌های جدید و پژوهش

شیروانی تاکید کرد: نکته‌ای که «سیطره» را از کتاب‌های شبیه آن متمایز می‌کند این است که این اثر با تکنیک‌های جدید و روزآوری و البته زحمت و پژوهش آماده شده است. «سیطره» از این نظر کتاب متمایزی است که حاصل همکاری دو مرکز تخصصی است و از طرفی حوزه هنری که سال‌ها در حوزه ادبیات، قصه، رمان، داستان، ادبیات شفاهی، تاریخ شفاهی، فعالیت دارد، به کمک  کاری که یک مجموعه امنیتی زحمت آن را کشیده  آمده و آن را به شکل جذابی ارائه کرده تا کسی که حوصله کتابخوانی هم ندارد، طی دو روز مطالعه آن را به اتمام رساند.

وی در سخنانش از مرتضی سرهنگی بخاطر پایمردی و استقامت و دغدغه‌ای که برای نگارش و ماندگاری خاطرات دارد و کیانوش گلزار راغب برای تلاش‌های چندساله‌اش در نگارش کتاب «سیطره» و حوزه هنری که در شکل‌گیری این کتاب همکاری داشته تشکر کرد.

مدیر انتشارات سوره مهر همچنین گفت: مجموعه کتاب‌هایی که چند سال تحقیق، پژوهش و پیگیری‌اش طول می‌کشد، کار راحتی نیست و این روزها افراد زیادی نیستند که اینگونه پایمردی کنند؛ برای اینکه کتابی چون «سیطره» تولید شود.

وی همچنین از انتشارات سوره مهر که از بدو تولید تا به مخاطب رسیدن کتاب‌ها تلاش می‌کند نیز تشکر کرد.

خاطراتی که فراموش شدنی نیست

 کیانوش گلزار راغب نویسنده کتاب «سیطره» نیز با یادی از دوستان و برادرش که به دست گروهک کومله به شهادت رسیده‌اند، خطاب به خانواده شهدا اظهار کرد: الان تصویر شهیده ناهید فاتحی کرجو را می‌بینم که در هشمیز به دست سازمان کومله زنده به گور شد. من هم یک هفته همانجا اسیر بودم و یک ماه در روستای حلوان و 14 ماه در دست کومله بودم. برادرم به دست همین گروهک به شهادت رسید و تعدادی از دوستانم در آن دوره شهید شدند و جنازه‌شان هم برنگشته است، سال‌های سال از این ماجرا گذشته و با اینکه نوجوان 16 ساله پیر شده اما هرگز نتوانسته آن خاطرات را فراموش کند.

وی تاکید کرد: من خوشحالم که خاطرات دوستانم را نوشتم و کمی در این زمینه روشنگری کردم و خوشحالم که دوستان حوزه امنیت اجازه دادند که از زاویه هنر و ادبیات ما هم قدمی کوچک برای امنیت این کشور برداریم و گروهک‌ها را آنطور که در درونشان است معرفی کنیم. ما معمولا گروهک‌ها را از بیرون می‌بینیم و آنها هم با ظاهری بزک کرده و فریبنده و شعارهای جذاب سعی می‌کنند جوانان و نوجوانان ما را سمت خودشان بکشانند.

گلزار راغب با بیان اینکه نادر کیانی دست به جانفشانی بزرگی زد که لحظه به لحظه حالات و روحیات خود را بازگو کرد تا کتاب «سیطره» نوشته شود، اظهار کرد: وقتی خود را جای نادر کیانی می‌گذارم که در زمان پریدن از خواب و رفتن برای نگهبانی فکر می‌کرده که هویتش افشا شده و آمده‌اند دستگیرش کنند، می‌گویم شاید قلم من ناتوان بود که آن لحظات را بتواند تشریح کند.

نویسنده کتاب «سیطره» بیان کرد: حاصل تلاش‌های این دوستان و بسیاری از گمنامان این امکان را به ما داده تا امروز در آرامش و امنیت زندگی کنیم و من از تمام سازمان‌ها، حوزه هنری، انتشارات سوره مهر و کسانی که در این زمینه همکاری داشته‌اند تشکر می‌کنم.

تمرکز بر معرفی دنیایی ناشناخته

مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری نیز که دیگر سخنران آیین رونمایی  کتاب «سیطره» بود نیز گفت: به یاد دارم که 10 سال پیش یک روز متنی را ساعت 3 یا 4 ظهر برایم آوردند که من همان موقع شروع به خواندن آن کردم. وقتی سرم را بالا آوردم دیدم ساعت 11 شب است. دیدم چه دنیایی در این کتاب است که ما از آن بی خبریم. در همان ساعت شماره کیانوش گلزار راغب را پیدا کردم - این کتاب اولین اثر آقای گلزار یعنی «شنام» بود- به گلزار راغب گفتم فردا به دفتر من بیاید. در جلسه با وی گفتم دنیایی که شما از اسارت برای ما ترسیم کرده‌اید برای ما ناشناخته است. ما این دنیا را باید بشناسیم، همانطور که باید دنیای جنگ را بشناسیم. این دنیاها دست به دست هم می‌دهند تا ما بدانیم برای چراغی که امروز بالای سر ما روشن است چقدر بها داده‌ایم؛ این هنوز موضوعی است که مشخص نشده است. در صحبت با گلزار گفتم تا زمانی که من و شما هستیم روی خاطرات کومله و دموکرات متمرکز شویم.

سرهنگی در ادامه خاطره‌ای را از زبان یکی از تکاوران بازگو کرد که به فریب دختران جوان توسط گروهک ‌کومله و سوءاستفاده‌ها و دست درازی به آنها اشاره داشت.

وی در ادامه افزود: این تکان‌دهنده است که بدانیم دشمنان ما چه کسانی هستند. کیانوش گلزار راغب به قول خود وفا کرد و «عصرهای کریسکان» و «برده سور» و بعد هم کتاب «سیطره» را نوشت. ما همکاری خوبی داریم و خاطرات خوبی از این همکاری شکل گرفته و ثمره خوبی هم از این همکاری داریم اما این وقتی شیرین می‌شود که مجموعه‌های امنیتی به انتشار این وقایع کمک کنند.

فداکاری‌های اجتماعی

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری گفت: ادبیات جنگ دارایی ملی ما است و در همه جای دنیا قابل احترام است و هر نسلی بیاید یک چیزی به ادبیات جنگ اضافه می‌کند؛ چون این ادبیات انرژی می‌بخشد، یعنی فداکاری‌های نظامی، فداکاری‌هایی چون فداکاری نادر کیانی تبدیل به فداکاری‌های اجتماعی می‌شوند و ما لازم داریم که آنها را بدانیم.

سرهنگی در پایان سخنانش افزود: امیدوارم «سیطره» مقدمه‌ای باشد برای اینکه به این پرونده‌ها و فعالیت فعالان این عرصه بیشتر برسیم و کتاب‌های بیشتر و بهتری از آنها منتشر کنیم.

«سیطره» خط شکن تهاجم

سید اسماعیل خطیب وزیز اطلاعات که آخرین سخنران آیین رونمایی کتاب «سیطره» بود نیز با حضور بر روی سن تماشاخانه مهر گفت: همزمانی این رونمایی با ایامی که دشمن با یک جنگ ترکیبی تلاش در ایجاد آشوب و اغتشاش در مملکت و ناامنی در ایران قوی می‌کند را تبریک می‌گویم و همچنین ازهمزمانی آن با تاریخ 28 شهریورماه که تعیین تکلیف توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق درباره تعیین تکلیف گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در اقلیم است، سپاسگزارم.

وی با تشکر از ‌حجت الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و علی اکبر شیروانی، مدیر انتشارات سوره مهر، نادر کیانی راوی کتاب «سیطره»، کیانوش گلزار راغب نویسنده کتاب «سیطره»، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری و تمام کسانی که در تهیه، تولید و نشر «سیطره» تلاش کردند اظهار کرد: جهاد تبیینی که مقام معظم رهبری بر آن تکیه دارند سردارانی دارد، سربازانی دارد و این کتاب یکی از سرداران این راه خط شکنی دفاع در مقابل دشمن و استکبار و آمریکا و رژیم صهیونیستی و انگلیس است.

سید اسماعیل خطیب تاکید کرد: همه کسانی که برای براندازی این نظام همت گماشته‌اند و هر روز به لطف حضورمردم و نقش آنها و قدرت این ملت در محوریت رهبر عزیزمان و امام انقلابمان هر روز شاهد شکست‌های بیشتری بوده و خواهند بود.

اعلام آمادگی وزارت اطلاعات

وی ادامه داد: جهاد تبیین خط شکن این راه است و همواره می‌تواند در این جنگ ترکیبی و در این جنگ نرم و ادراکی، پیروزی‌های انقلاب، نظام و دولت و جمهوری اسلامی و این ملت عزیز را بیشتر، پررنگ‌تر و موثرتر کند و در همینجا وزارت اطلاعات اعلام آمادگی می‌کند برای اینکه پرونده‌ها، گزارشات و امکاناتی که تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی ما است و نشانگر پیروزی‌های ملت ما است و بیانگر ایران قوی و قدرتمند ما است را در اختیار نویسندگان، هنرمندان و عزیزانی قرار دهد که بتوانند سرداران راه جهاد تبیین باشند.

«سیطره» یکی از سرداران جهاد تبیین است

به آغوش ملت، مردم و سرزمین ایران قوی خود برگردید

وزیر اطلاعات گفت: به همه آنان که امروز زبونانه خود را در اختیار دشمنان این آب و خاک قرار داده‌اند، می‌گویم این ملت، این کیانی‌ها، این گلزارها و  شهدای بزرگی که مردم به این نظام تقدیم کردند هر روز بر خواری و ذلت شما  خواهند افزود و به عزیزان فریب‌خورده‌ای که فرزندان ملت هستند و در این راه اسیر رفتار خبیثانه و تروریستی آنها قرار گرفته‌اند می‌خواهم به آغوش ملت و به آغوش مردم و سرزمین ایران قوی خود برگردند و با آرامش و اطمینان و امنیت زندگی کنند.

در ادامه این جلسه با حضور سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، علی اکبر شیروانی مدیر انتشارات سوره مهر، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، زهره الهیان، نماینده مجلس شورای اسلامی و کیانوش گلزار راغب نویسنده کتاب «سیطره» از خانواده شهید سیدابراهیم تارا، شهیده ناهید فاتحی کرجو، شهید سید حسین میری فراهانی و شهید جواد قمی تجلیل شد. همچنین با رونمایی از کتاب «سیطره»  پوستر این اثر به امضای مسئولان حاضر در این مراسم رسید.

همچنین در بخش پایانی این مراسم نیز صدای نادر کیانی که در جلسه حضور نداشت برای حاضران پخش شد که بخشی از اتفاقات در گروهک کومله را تشریح می‌کرد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha