۱۴۰۳.۰۲.۲۴

مسابقه طراحی معماری محدود طراحی صحن و یادمان شهید گمنام عنوان رویدادی از وزارت امور اقتصادی و دارایی است که به  مرکز معماری اسلامی سپرده شده تا با موضوع شهدای جنگ تحمیلی و دفاع مقدس یادمانی از شهدا طراحی و ساخته شود.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، مرکز معماری اسلامی در این رویداد تلاش دارد تا با طراحی، ترویج و ساخت یادمان به  تعامل پذیری دست پیدا کند، دیدگاه‌های جامعه را معرفی کرده و نقشی کلیدی در یادآوری خاطرات داشته باشد.

جلسه داوری آثار ارسال شده در صبح روز چهارشنبه، پنج اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ به دبیری اکبر شیرمحمدزاده و در محل مرکز معماری اسلامی با حضور داوران، دکتر آزاده شاهچراغی، دکترحمیدرضا انصاری، دکتر مهدی خاکزند، اعضای برگزارکنندگان و نماینده کارفرما برگزار شد و با معیارهایی چون توجه به عرصه و حریم منطقه تاریخی و ایجاد یک میان‌افزا در بناهای تاریخی، توجه به (یگانه بودن، خلوص، اصالت، ماندگاری)، خلاقیت و نوآوری در طرح، توجه به جزئیات و تکنولوزی جدید، توجه به منظر و میزان پیوند با فضای شهری پیرامون در راستای ارتقای تعاملات اجتماعی، پاسخگویی صحیح و خلاقانه به مساله و نیازهای پروژه (ضوابط، مسائل فنی، ابعاد، اندازه و …)، توجه به جنبه‌های زیباشناسانه و فرم، سمبلیک بودن و عدم تداعی موضوعات غیرمرتبط  و میزان تحقق‌پذیری طرح، آثار مورد ارزیابی قرار گرفت.

مصطفی مومنی‌راد مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری یکی از اهداف مرکز معماری اسلامی را ترویج و ساخت یادمان، با هدف تعامل‌پذیری دانست وگفت: معماری یادمانی گرچه همواره دارای کاربری است، اما هدف غایی آن، نمایش و نمایاندن آرمان‌ها و دیدگاه‌های یک جامعه است.وی اظهار کرد: یادمان‌ها به عنوان عناصری بصری وعینی کمک می‌کند که بخش‌هایی از ذهنیت جمعی افراد بازخوانی شده و خاطرات مرور شود. بدین ترتیب، یادمان‌ها نقشی کلیدی دریادآوری خاطرات برای یک جامعه دارد و یادآوری خاطرات به اتحاد وهمبستگی اجتماعی منجرمی‌شود که یکی ازارزش‌های بنیادین در هر جامعه‌ای است.

همچنین آزاده شاهچراغی یکی از داوران درخصوص این مسابقه بیان کرد: ارادت ملی ما به شهدای جنگ تحمیلی و دفاع مقدس دلیل قاطعی برای طراحی و ساخت یادمان شهدا بوده است. طبق آمار مستند تاکنون بیش از ۷۰۰۰ یادمان شهید در کشور ساخته شده است اما از نظر متخصصان و معماران تعداد معدودی از این یادمان‌ها توانسته اثری ماندگار ذهن ببیننده گذارد یا با شاخصه‌ای ادراکی در خاطر وی ثبت شود. وی همچنین اقدام وزارت محترم اقتصاد و دارائی دعمومی کردن عرصه پیرامون مقبره شهید گمنام و به مسابقه گذاشتن طراحی صحن یادمان را اقدامی ستودنی دانست و افزود: ایجاد این امکان برای شهروندان که به راحتی برای دیداروزیارت شهید گمنام پا به صحن بگذارند بسیاریکتا است چراکه وزارت اقتصاد و دارایی، صحن را همچون بخشی از فضای پویای شهر به روی شهروندان گشوده است.

شاهچراغی ادامه داد: طرح‌های دریافتی به خوبی پاسخگوی پیچیدگی‌های عملکردی-حرکتی-امنیتی-فرهنگی-معنایی و موارد متعدد خواسته شده در شرح مسابقه بوده‌اند… و در هریک از آثار تلاش شده تا با برداشتی نوین از یادمان و توجه به فرصت ایجاد شده برای طراحی یک صحن دعوت کننده به حضور شهروندان پاسخی تخصصی و هنرمندانه ارائه شود. در این میان سه طرح برتر و به ویژه رتبه نخست به اهداف پروژه نزدیک‌تر بوده است.

برای این طراحی یادمان به اثر برگزیده اول یکصد و بیست میلیون تومان، اثر برگزیده دوم نود میلیون تومان و اثر برگزیده سوم شصت میلیون تومان به برگزیدگان اعطا خواهد شد و در نهایت طرح منتخب هیئت داوران در حیاط شمالی وزارت اقتصاد و دارایی ساخته خواهد شد.

نتایج نهایی مسابقه طراحی معماری محدود طراحی صحن و یادمان شهید گمنام بدین شرح اعلام می‌شود:

• طرح برگزیده نخست: دفتر معماری هشت مسئول طراحی: شهاب احمدی – ایمان هدایتی همکاران طراحی: علی احمدی، نیلوفر محمدزاده، مهسا دُرچه‌ای، فرناز آگاهی، مونا اسدی

• طرح برگزیده دوم: دفتر معماری آینه مسئول طراحی: عاطفه کرباسی همکاران طراحی: علی سلطانی، عرفانه عبدی، سپیده شریعتمداری، مهسا نوایی‌زاده، هانیه عظیمی

• طرح برگزیده سوم: مسئول طراحی: شیوا آراسته همکاران طراحی: محسن عقابی

آثار شایسته تقدیر (به ترتیب حروف الفبا): • دفتر معماری آرشیتکت باقری مسئول طراحی: محمدتقی باقری همکاران طراحی: محمدعلی آذریان، محمدجواد موحد، محمد پزشکیان، مریم امینی، ساره پورقربان، علی زمانی

• دفتر معماری شروان محیط مسئول طراحی: هومن تحویلدار اکبری همکاران طراحی: مجید جهان مهر

• دفتر معماری ایده همساز مسئول طراحی: رئوف قاسمی همکاران طراحی: ساناز بیوک آقازاده، سجاد عبادی، شیرین زارعی، سارا مردانه

طرح نخست

طرح برگزیده دوم

طرح برگزیده سوم

آثار شایسته تقدیر (به ترتیب حروف الفبا)

دفتر معماری آرشیتکت باقری

دفتر معماری شروان محیط

دفتر معماری ایده همساز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha