• اولین جلسه گردهمی «طنزآمیز» برگزار شد

    اولین جلسه گردهمی «طنزآمیز» برگزار شد

    اولین نشست گردهمی طنز دیروز و امروز با عنوان «طنزآمیز»، روز دوشنبه، بیست‌وسه بهمن‌ماه رأس ساعت ۱۷ برگزار شد.

  • «مسکن در استطاعت؛ تأملی در سیاست‌های بازآفرینی شهری» بررسی شد

    «مسکن در استطاعت؛ تأملی در سیاست‌های بازآفرینی شهری» بررسی شد

    نشست چهلم از سلسله نشست‌های «مسأله شهر؛ گفتگوهای انتقادی مدیریت شهری و علوم انسانی در باب شهر» با موضوع «مسکن در استطاعت؛ تأملی در سیاست‌های بازآفرینی شهری» با حضور دکتر محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی ایران و دبیری سید فاضل سجادی، دوشنبه بیست‌وسوم بهمن‌ماه برگزار شد.

  • اشعار خاقانی شروانی اوج سخنوری در شعر فارسی است

    اشعار خاقانی شروانی اوج سخنوری در شعر فارسی است

    یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر ادبی، در بیست و دومین جلسه سلسله درس‌گفتارهای زیبائی‌شناسی زبان فارسی، که به تحلیل شعر و جایگاه خاقانی شروانی در شعر فارسی اختصاص داشت، خاقانی را اوج سخنوری در شعر فارسی عنوان کرد و گفت: جهت شعر و شاعری ما بعد از خاقانی عوض می‌شود و به سبک عراقی می‌رسیم و در شعر به سمت استعاره و رموز صوفیانه و عارفانه می‌رویم.

  • «تن‌نور» کتابی با طعم عشق و جنگ

    «تن‌نور» کتابی با طعم عشق و جنگ

    فاطمه شعبانی، خبرنگار - جدیدترین رمان «حسین قربانزاده خیاوی» با عنوان «تن‌نور» در انتشارات سوره مهر به چاپ رسید. رمان پیش از جنگ تحمیلی آغاز می‌شود، در ادامه با جنگ گره می‌خورد و پیش می‌رود. داستان درباره پسری اهل آذربایجان به نام «آراز» است. پدر آراز تکاور نیروی دریایی ارتش است که بعد از مرگ همسرش مجبور می‌شود پسرش را با خود به خرمشهر ببرد و او را به یکی از دوستانش بسپارد. گرمای خطه جنوب و از طرفی فقدان مادر پسر را آزار می‌دهد. «نجمه» دختر میزبان سعی دارد از نگاه آراز برف و کوهستان را بشناسد و او را با نخل و گرما آشتی دهد. این ارتباط باعث سازگاری آراز با محیط می‌شود، اما شروع جنگ تحمیلی اتفاقات را به شکل دیگری رقم می‌زند. گفت‌وگوی ما را با قربانزاده بخوانید.

  • جشنواره شعر فجر و حکایت یک «دل‌بستگی»

    جشنواره شعر فجر و حکایت یک «دل‌بستگی»

    سمیه دهقان‌زاده-خبرنگار؛ جشنواره بین‌المللی شعر فجر که شاید کمتر از فیلم و تئاتر فجر برای مردم نام آشنا باشد، از سال ۱۳۵۸ شرایط ظهور و بروزش فراهم شد که در آرامش و طمأنینه‌ای شاعرانه و هنرمندانه به تعالی و ارتقای شعر امروز بپردازد. علیرضا قزوه، درباره آغاز این رویداد فرهنگی- هنری اینطور می‌گوید: «شعر، سرمایه اولیه ما ایرانیان است و ما را در جهان با شعر و عرفان می‌شناسند.»

  • «امکان‌ها و زمینه‌های حقوقی برای رشد وی‌اودی‌ها» نقد و بررسی می‌شود

    «امکان‌ها و زمینه‌های حقوقی برای رشد وی‌اودی‌ها» نقد و بررسی می‌شود

    نهمین جستار از سلسله جستارهای «بازار رسانه» با موضوع «امکان‌ها و زمینه‌های حقوقی برای رشد وی‌اودی‌ها»به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، سه شنبه بیست‌وچهارم بهمن‌ماه در سالن شهید آوینی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی واقع در حوزه هنری برگزار می‌شود.

  • طنزخوانه دهم با موضوع «بانک و پول و ثروت» برگزار می‌شود

    طنزخوانه دهم با موضوع «بانک و پول و ثروت» برگزار می‌شود

    جلسه دهم گردهمی نثرخوانی طنز به نام «طنزخوانه» با موضوع «بانک و پول و ثروت» روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه ساعت ۱۶:۳۰ در حوزه هنری طبقه چهارم اتاق ۴۰۲ برگزار می‌شود.

  • «بلندای آسمان وطن» در باغ موزه دفاع‌مقدس رونمایی می‌شود

    «بلندای آسمان وطن» در باغ موزه دفاع‌مقدس رونمایی می‌شود

    کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز امیرسرتیپ «قاسم محمد امینی» به قلم «میرعمادالدین فیاضی» در باغ موزه دفاع‌ مقدس رونمایی می‌شود.

  • کاروان شب‌های شعر انقلاب به منزل پایانی رسید

    کاروان شب‌های شعر انقلاب به منزل پایانی رسید

    اختتامیه پنجمین دوره شب های شعر انقلاب، با حضور اهالی شعر و ادب و خانواده شهدا، عصر شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ در گلزار شهدای کرمان برگزار شد.

  • طنزآمیز؛ گردهمی طنز دیروز و امروز برگزار می‌شود

    طنزآمیز؛ گردهمی طنز دیروز و امروز برگزار می‌شود

    نخستین گردهمی طنز دیروز و امروز یا همان «طنزآمیز» روز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ در اتاق ۴۰۲، طبقه چهارم ساختمان حوزه هنری برگزار می‌شود

  • تقدیر از ۲ کتاب انتشارات سوره مهر در جایزه کتاب سال

    تقدیر از ۲ کتاب انتشارات سوره مهر در جایزه کتاب سال

    در آیین اختتامیه «چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و سی‌ویکمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» دو کتاب «دل‌بستگی» و «دانشنامه زندان سیاسی دوره پهلوی» انتشارات سوره مهر حوزه هنری برگزیده و مورد تقدیر واقع شد.

  • جهانی‌ شدن مسئله فلسطین با نشانه‌های تصویری و زبانی

    جهانی‌ شدن مسئله فلسطین با نشانه‌های تصویری و زبانی

    محمدصادق رشیدی، استاد دانشگاه و نشانه‌شناس، در نشست تحلیل ساز و کارهای بازنمایی طوفان‌الاقصی و گفتمان مقاومت در نظام‌های نشانه‌ای بصری از سری نشست‌های همایش شناخت و تحلیل نظام نشانگانی طوفان‌الاقصی، که به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری برگزارشد، با بررسی تصاویر دیوارنگاری شده یا گرافیتی که در جهان بازنمایی شده‌اند، اظهار کرد: تحلیل و قرائت نشانه‌شناسانه این تصاویر گرافیتی و همچنین نشانه‌های زبانی غزه، نشان دهنده این است که فلسطین پس از طوفان‌الاقصی فرامنطقه‌ای شده و تبدیل به مسئله‌ای کل جهان شده است.

  • بررسی سیاست‌های بازآفرینی شهری در چهلمین نشست «مسأله شهر»

    بررسی سیاست‌های بازآفرینی شهری در چهلمین نشست «مسأله شهر»

    نشست چهلم از سلسله نشست‌های «مسأله شهر» با موضوع «مسکن در استطاعت» بیست سوم بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

  • «گزارش‌پژوهشی گذری بر وضعیت کتاب کودک و نوجوان۱و ۲» رونمایی شد

    «گزارش‌پژوهشی گذری بر وضعیت کتاب کودک و نوجوان۱و ۲» رونمایی شد

    علیرضا ارباب-خبرنگار؛ در «قرارِ هفت» نشست پژوهشی‌ای با موضوع «سیاست‌گذاری ادبیات کودک و نوجوان، در دوگانه ترجمه و تألیف» توسط کاپ و با همکاری سازمان پژوهش به همراه رونمایی از «گزارش‌پژوهشی گذری بر وضعیت کتاب کودک و نوجوان۱و ۲» با حضور دکتر مریم جلالی، پژوهشگر و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر محمدحسین ظریفیان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی صالحی، کارشناس دفتر پاسداشت زبان فارسی، زهرا محسنی فرد پژوهشگر و کارشناس ادبیات کودک و دبیری مجید مجیدی مدیر کانون اندیشه‌پژوهی کودک و نوجوان به مناسبت بیست‌ویکمین دوره جشنواره کتاب رشد، چهارشنبه هجدهم بهمن‌ماه در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

  • محفل پنجاه‌وهفتم عصرنشینی هنر و اندیشه «دیدار» برگزار شد

    محفل پنجاه‌وهفتم عصرنشینی هنر و اندیشه «دیدار» برگزار شد

    علیرضا ارباب-خبرنگار؛ محفل پنجاه‌وهفتم عصرنشینی هنر و اندیشه «دیدار» با موضوع «عرضۀ هنر، تقاضای بازار» با نگاهی به دوره‌های حراج تهران به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، با حضور امیر عبدالحسینی؛ دبیر شانزدهمین جشنوارۀ تجسمی فجر، مسیحا ربیعی؛ مدرس طراحی در دانشگاه تهران و محمدرضا وحیدزاده؛ پژوهشگر هنر و دبیر نشست ۱۶ بهمن‌ماه درموسسه فرهنگی هنری صبا برگزار ‌شد. گزارش ما را دراین‌باره بخوانید.

  • «سیطره» در سماوا صوتی شد

    «سیطره» در سماوا صوتی شد

    نسخه صوتی کتاب «سیطره» به قلم کیانوش گلزار راغب روانه بازار شد.

  • سومین محفل «دوره شب‌های شعر انقلاب» در قم برگزار شد

    سومین محفل «دوره شب‌های شعر انقلاب» در قم برگزار شد

    سومین محفل از پنجمین دوره شب‌های شعر انقلاب، عصر دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ به میزبانی شهر قم برگزار شد.

  • نشست پژوهشی «سیاست‌گذاری ادبیات کودک و نوجوان، در دوگانه ترجمه و تألیف» برگزار می‌شود

    نشست پژوهشی «سیاست‌گذاری ادبیات کودک و نوجوان، در دوگانه ترجمه و تألیف» برگزار می‌شود

    نشست پژوهشی «‌سیاست‌گذاری ادبیات کودک و نوجوان، در دوگانه ترجمه و تألیف»‌، با حضور دکتر مریم جلالی و دکتر محمدحسین ظریفیان به همت کانون اندیشه‌پژوهی کودک و نوجوان (کاپ) و با همکاری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

  • دومین محفل پنجمین دوره شب‌های شعر انقلاب در خرم‌آباد برگزار شد

    دومین محفل پنجمین دوره شب‌های شعر انقلاب در خرم‌آباد برگزار شد

    دومین محفل شعر پنجمین دوره شب‌های شعر انقلاب، شامگاه شنبه ۱۴ بهمن‌ماه در حوزه هنری انقلاب اسلامی خرم‌آباد برگزار شد.

  • تقابل گفتمانی اتوپیای یهود و طوفان الاقصی

    تقابل گفتمانی اتوپیای یهود و طوفان الاقصی

    محمد نصراوی، پژوهشگر حوزه اتوپیا، در نشستی با موضوع «واکاوی نشانه شناسانه اتوپیای یهودی» از سری نشست‌های همایش شناخت و تحلیل طوفان الاقصی، که به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی در سالن ۴۰۲ حوزه هنری برگزار شد، ضمن بررسی آرمانشهر از نگاه یهودیان، زیارت اربعین را الهام‌بخش رویای انسان ایرانی برای رسیدن به صلح همه جانبه جهانی معرفی کرد.

  • طنزخوانه نهم با موضوع «فرزندآوری» برگزار می‌شود

    طنزخوانه نهم با موضوع «فرزندآوری» برگزار می‌شود

    دفتر طنز حوزه هنری جلسه نهم طنزخوانه با موضوع «فرزندآوری» را در حوزه هنری برگزار می کند.

  • شاگرد امام، سوژه کتاب «سلوکی در پروا»

    شاگرد امام، سوژه کتاب «سلوکی در پروا»

    علیرضا ارباب-خبرنگار؛ آیت‌الله هادی باریک‌بین، عالم مبارز، شاگرد و نماینده امام خمینی (ره)، عضو مجالس خبرگان قانون اساسی و رهبری و امام‌جمعه قزوین بود. زندگی فردی و اجتماعی این شاگرد خلف، در تاریخ انقلاب اسلامی حائز اهمیت است، چنان‌که مسعود آتشگران در کتاب «سلوکی در پروا» خود به روایت زندگی سپری‌شده مذهبی- سیاسی وی می‌پردازد. با فرارسیدن دهه فجر گفت‌وگویی با مسعود آتشگران نویسنده کتاب «سلوکی در پروا» داشته‌ایم. آن را بخوانید.

  • «دوره‌های حراج تهران» در محفل«دیدار» بررسی می‌ شود

    «دوره‌های حراج تهران» در محفل«دیدار» بررسی می‌ شود

    محفل پنجاه‌وهفتم عصرنشینی هنر و اندیشه «دیدار» با موضوع «عرضۀ هنر، تقاضای بازار» با نگاهی به دوره‌های حراج تهران به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، برگزار می‌شود.

  • ردپای بازی در الگوهای زبانی بررسی شد

    ردپای بازی در الگوهای زبانی بررسی شد

    دکتر سید یعقوب کریمی، پژوهشگر حوزه نظریه بازی‌ها، در نشست «نظریه بازی و مبانی گفتمان‌سازی در طوفان‌الاقصی»، که درقالب همایش شناخت و تحلیل نظام نشانگانی طوفان‌الاقصی در سالن ۴۰۲ حوزه هنری برگزار شد، به مبحث ردپای بازی در الگوهای زبانی و همچنین پرداخت به این الگوها بر اساس مفاهیم زبانی و ادبی و هنری موجود در این زمینه پرداخت.

  • درخشش حوزه هنری در جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی

    درخشش حوزه هنری در جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی

    سمیه دهقان زاده- خبرنگار، شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی در حالی به پایان رسید که توجه به حوزه‌های مطالعات دینی و اسلامی و فناوری‌های جدید در آن پررنگ‌تر بود و کتاب «میدان شهرت در ایران» از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با موضوع بررسی نقش سلبریتی‌ها در جامعه ایران، توانست جایزه اصلی بخش پژوهش‌های رسانه و ارتباطات را کسب کند.

  • 📷 همایش شناخت و تحلیل نظام نشانگانی طوفان الاقصی

    📷 همایش شناخت و تحلیل نظام نشانگانی طوفان الاقصی

    در همایش شناخت و تحلیل نظام نشانگانی طوفان الاقصی سخنرانان با بهره‌گیری از دانش‌های زبانی، ماجرای طوفان الاقصی و مسائل ادبی، فرهنگی، سیاسی و الهیاتی پیرامون آن را بررسی می‌کنند. به میدان فراخواندن دانشوران با رویکرد دانش‌های زبانی مانند نشانه‌شناسی، گفتمان‌شناسی، نقد ادبی، زبان‌شناسی سیاسی و... واکاوی رستخیز ناگهان طوفان اقصی و نشان‌دادن توانمندی‌های این دانش‌ها در فهم ریشه‌ها و حال و آینده وقایع مهم‌ترین هدف این همایش است.

  • خلاء تقابل گفتمانی در فیلم «سرهنگ ثریا»

    خلاء تقابل گفتمانی در فیلم «سرهنگ ثریا»

    نشست نمایش و نقد فیلم «سرهنگ ثریا» ساخته «لیلی عاج» به عنوان نخستین نشست از سلسله نشست‌های «فارسینما» به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزۀ هنری انقلاب اسلامی و به منظور نمایش و نقد گفتمان‌شناسانه و نشانه‌شناسانه فیلم‌های روز سینمای ایران، شنبه، ۷ بهمن ۱۴۰۲، با حضور دکتر محمدصادق رشیدی، نشانه‌شناس حوزه هنر و عضو هیئت علمی دانشگاه، دکتر تینا امین، گفتمان‌شناس و استاد دانشگاه، فرزانه فخریان، زبان‌شناس، مهدی صالحی به عنوان مجری کارشناس نشست و لیلی عاج نویسنده و کارگردان فیلم سرهنگ ثریا در تماشاخانه مهر حوزۀ هنری برگزار شد.

  • چاپ سوم «افسانه سهند و سندباد» منتشر شد

    چاپ سوم «افسانه سهند و سندباد» منتشر شد

    چاپ سوم کتاب «افسانه سهند و سندباد» اثر داریوش عابدی در نشر مهرک، بخش کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر منتشر شد.

  • نشست سی‌ونهم «مسأله شهر» برگزار شد

    نشست سی‌ونهم «مسأله شهر» برگزار شد

    نشست سی‌ونهم «مسأله شهر؛ گفتگوهای انتقادی مدیریت شهری و علوم انسانی در باب شهر» با موضوع «قانون علیه شهر؛ در خدمت و خیانت آراء کمیسیون ماده ۵ شهرداری» با حضور دکتر مهدی عزیزی، دبیر کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران و دکتر محمدمهدی کلانتری، پژوهشگر مرمت بافت و بناهای تاریخی، نهم بهمن‌ماه در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

  • رمان «تن‌نور» منتشر شد

    رمان «تن‌نور» منتشر شد

    جدیدترین رمان حسین قربانزاده خیاوی با عنوان «تن‌نور» در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید.