۱۴۰۲.۱۱.۱۷

نشست پژوهشی «‌سیاست‌گذاری ادبیات کودک و نوجوان، در دوگانه ترجمه و تألیف»‌، با حضور دکتر مریم جلالی و دکتر محمدحسین ظریفیان به همت کانون اندیشه‌پژوهی کودک و نوجوان (کاپ) و با همکاری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، در «قرارِ هفت» نشست پژوهشی با موضوع «‌سیاست‌گذاری ادبیات کودک و نوجوان، در دوگانه ترجمه و تألیف» توسط کاپ و با همکاری سازمان پژوهش، با حضور دکتر مریم جلالی، پژوهشگر و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و دکتر محمدحسین ظریفیان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری مجید مجیدی، مدیر کانون اندیشه‌پژوهی کودک و نوجوان به مناسبت بیست‌ویکمین دوره جشنواره کتاب رشد، چهارشنبه ۱۸ بهمن‌ماه، ساعت ۱۴ الی ۱۶ در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار خواهد شد.

محورهای کلان این نشست به شرح زیر است:

عوامل اقتصادی در تمایل ناشران به سمت ترجمه آثار

تبعات و آثار فرهنگی و تربیتی تمایل ناشران به سمت ترجمه آثار

بررسی تطبیقی توازن ترجمه و تألیف در کشورهای دیگر

نیازسنجی و اقتضاسنجی مخاطبان هدف در دوگانه ترجمه و تألیف

بررسی مالکیت معنوی آثار ترجمه‌ای (الزام یا عدم الزام رعایت حق کپی‌رایت و…)

سیاست‌های تشویقی و اقدامات حمایتی جهت نویسنده‌پروری 

سیاست‌گذاری فرهنگی بین‌المللی جهت ترجمه معکوس و ارتباط با مخاطب جهانی آثار ایرانی

همچنین در قرارِ اهالی هنر، فرهنگ و تربیت، از دو شماره‌ «گزارش پژوهشی گذری بر وضعیت کتاب کودک و نوجوان» که توسط کانون اندیشه‌پژوهی کودک و نوجوان با رویکرد مسئله‌محوری طی یک سال گذشته تهیه‌ شده، رونمایی خواهد شد.

گزارش پژوهشی گذری بر وضعیت کتاب کودک و نوجوان ۱ شامل ۲۰ نشر پرطرفدار حوزه کودک و نوجوان است که طی  پیمایشی در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ معرفی ‌شده‌اند. در فصل یکم این گزارش پژوهشی، ذیل هر نشر گزاره‌های توصیفی و تحلیلی مرتبط با آن ذکر شده است. همچنین کتاب‌های پراقبال، افتخارات و نویسندگان مشهور خارجی نشرها نیز معرفی ‌شده است. فصل دوم نیز شامل یک بررسی آماری است که در دهه‌ ۹۰ در باب نشر کتاب‌های کودک و نوجوان انجام‌ شده است.

گزارش پژوهشی گذری بر وضعیت کتاب کودک و نوجوان ۲ نیز به ۴۰ کتاب پرطرفدار نوجوانان اختصاص ‌یافته است.

نشست پژوهشی «سیاست‌گذاری ادبیات کودک و نوجوان، در دوگانه ترجمه و تألیف» برگزار می‌شود

لازم به ذکر است؛ جشنواره کتاب رشد یکی از جشنواره‌های مهم کشور درزمینه کتاب و کتاب‌خوانی است و با توجه به اینکه مخاطبان این جشنواره علاوه بر مطالعه برای یادگیری مفاهیم جدید، به دنبال یادگیری دیگر آموزش‌ها برای زندگی آینده خود نیز هستند، می‌توان گفت این جشنواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است .هدف از برگزاری جشنواره کتاب رشد ۱۴۰۲، حفظ و تقویت محوریت آموزش‌وپرورش در پشتیبانی از کتاب‌ها و آثار تربیتی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha