۱۴۰۲.۱۱.۲۵

یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر ادبی، در بیست و دومین جلسه سلسله درس‌گفتارهای زیبائی‌شناسی زبان فارسی، که به تحلیل شعر و جایگاه خاقانی شروانی در شعر فارسی اختصاص داشت، خاقانی را اوج سخنوری در شعر فارسی عنوان کرد و گفت: جهت شعر و شاعری ما بعد از خاقانی عوض می‌شود و به سبک عراقی می‌رسیم و در شعر به سمت استعاره و رموز صوفیانه و عارفانه می‌رویم.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، یوسفعلی‌میرشکاک، شاعر و پژوهشگر، درادامه این جلسه، که عصر سه‌شنبه‌های هر هفته به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارائه وی در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: عده‌ای خاقانی و ابوالعلاء گنجوی (پدر زن خاقانی) و اثیرالدین اخسیکتی و مجیربیلقانی را شاخه ترکستانی سبک خراسانی می‌دانند.

میرشکاک دربخش دیگری از این جلسه به قصیده‌ای که خاقانی در پاسخ به جمال‌الدین اصفهانی سروده اشاره کرد و گفت: این قصیده یکی از بهترین قصاید خاقانی است. خاقانی در این قصیده، خیلی مؤدبانه وارد شده با هنرمندی ویژه ای جمال‌الدین اصفهانی را وادار به عذخواهی کرده است. میرشکاک درادامه طبیعت خاقانی را مبتنی بر سخنوری دانست و گفت: خاقانی حتی در مرثیه فرزند خود وارد عرصه کلام فیگوراتیو می‌شود.

میرشکاک با اشاره به تأثیرات جدی خاقانی از سنائی غزنوی خاطر نشان کرد: خاقانی در منظومه «تحفه‌العراقین» به سنائی در مثنوی «حدیقةالحقیقه» اقتدا کرده است ولی در قصاید خود جاهایی به مصاف سنائی رفته؛ یعنی از قصاید حکیم سنائی استقبال کرده است.

میرشکاک در پایان این جلسه ابونصر فارابی را نخستین فیلسوف ما و کتاب موسیقی او را هم بهترین کتاب موسیقی ایران و جهان اسلام پنداشت و سپس به بحث اهمیت موسیقی در ارتباط با حکمت پرداخت و گفت: موسیقی، ذات حکمت بوده است و امکان ندارد کسی اهل حکمت باشد ولی اهل موسیقی نباشد. وی افزود: فلسفه درقدیم، مجموعه‌ای شامل طب و ریاضیات و نجوم و ... بوده است.

درس‌گفتارهای زیبائی شناسی زبان فارسی، سه‌شنبه‌های هرهفته ساعت ۱۷ به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارائه یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر، در سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبروی کوچه پورموسی برگزار می‌شود و عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران برای شرکت دراین جلسه می‌توانند درسالن سلمان هراتی حوزۀ هنری حضور یابند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha