۱۴۰۲.۰۴.۱۹

زهرا بخشی، خبرنگار- ۱۸ تیرماه مصادف است با روز «ادبیات کودک و نوجوان»؛ به این مناسبت دهمین نشست «ساعت شعر» که با حضور جمعی از شاعران جوان و ادب‌دوستان در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، به ادبیات کودک و نوجوان اختصاص داشت.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری؛ در ابتدای این نشست محمود حبیبی کسبی، شاعر و رئیس گروه ادبیات عاشورایی حوزه هنری ضمن تبریک عید غدیر خم گفت: ۱۸ تیرماه مصادف است با روز «ادبیات کودک و نوجوان». ادبیاتی که به نوعی از بدنه ادبیات بزرگسال جدا شده و به یک رشته تخصصی در ادبیات تبدیل شده است. برخی از شاعران و داستان نویسانی که در عرصه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند به طور تخصصی بدان پرداخته‌اند.
ادبیات کودک و نوجوان دریچه‌ای است به زندگی
در ادامه این نشست، علی داودی، مدیر دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی اظهار داشت: عنوان ادبیات کودک و نوجوان به شکلی است که در مقایسه با ادبیات بزرگسال گویا ادبیات تلقی نمی‌شود. به بیان ساده‌تر ادبیات کودک و نوجوان در مقایسه با ادبیات بزرگسال گویا ادبیات غیر رسمی تلقی می‌شود. به طور مثال می‌توان ادبیات کودک و نوجوان را با فضای مجازی یا حقیقی مقایسه کرد. تصور ما بر این است که فضای مجازی، واقعی نیست در حالیکه واقعی‌تر از فضای واقعی عمل می‌کند. در رابطه با ادبیات کودک و نوجوان و ادبیات بزرگسال نیز همینگونه است.
وی افزود: به دیگر سخن می‌توان گفت ادبیات کودک و نوجوان بخش عمده و پیشینه‌اش ادبیات شفاهی بوده است. مادرانی که برای کودکان قصه می‌گویند که این قصه‌ها هم جنبه آموزشی دارد و جنبه سرگرمی. اساسا اولین مواجهه ما با جهان و شناخت پدیده‌ها به واسطه این ادبیات شکل گرفته است.
وی یادآور شد: می‌توان گفت در روزگار نو، ادبیات کودک و نوجوان رسمیت پیدا کرده است. به طور مثال کتاب استاد شفیعی کدکنی با عنوان «با چراغ آیینه» که یکی از مولفه‌های نو شدن جهان و یا ادبیات نو را حضور و گسترش ادبیات کودک و نوجوان می‌داند، که قبل از این به صورت ادبیات مکتب خانه‌ای بوده است. اینکه نویسنده‌ای داشته باشیم که شناخته شده باشد، جایزه‌ای داشته باشد، رقابت باشد و آثار در تیراژ بالا چاپ شود اینها از ویژگی‌های ادبیات کودک و نوجوان است.
مدیر دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی اظهار داشت: این نوع ادبیات به لحاظ فنی، تکنیکی و ادبی امتیازی دارد که می‌تواند به اهل ادب از این منظر که ادبیات به‌روزی است کمک کند به نسبت شاعرانی که با سبک کهن کار می‌کنند و الگوهایشان سعدی، خاقانی است.
داودی یادآور شد: یکی دیگر از ویژگی‌های ادبیات کودک و نوجوان مواجهه‌اش با جهان پیرامون است. می‌توان گفت ادبیات کودک و نوجوان تخیلی و ذهنی نیست بلکه دریچه‌ای است که به زندگی باز می‌شود. اگر ما بخواهیم پیشینه‌ای برای ادبیات کودک و نوجوان در تاریخ ادبیات خودمان پیدا کنیم می‌توانیم به کلیله و دمنه و مرزبان نامه و کتاب‌هایی از این دست اشاره کنیم.
انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha