-
«صحرا مَرد»؛ نمایشی از مقاومت ترکمنها در برابر ظلم و دستور کشف حجاب پهلوی
نمایش «صحرا مَرد» به کارگردانی شهروز ایری، با بازنمایی زیستبوم مردم ترکمن و مقاومت آنان در برابر ظلم مأموران مرزی دوره پهلوی اول و دستور کشف حجاب، هفته پیش در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه رفت. این اثر، روایتگر ایستادگی و مهاجرت اجباری ترکمنها برای حفظ ناموس، هویت و آرامش است.
-
سفرنامه از مؤثرترین ابزارها برای کم کردن سوءتفاهمهاست
کتاب «عطر فلفل» نوشته محمدعلی جعفری؛ خواننده را به سفری متفاوت و جسورانه به ایالت بلوچستان پاکستان میبرد. سفری که میان ترور، بمب و ناامنی به دنبال داستان زندگی، ایمان و عشق به اهل بیت(ع) است. جعفری در این اثر، همراه با زائران اربعین پاکستانی، از کویته تا مرز میرجاوه پیش میرود و روایت پرشور و دلنشینی از عزاداری حسینی، شجاعت مردم و همزیستی فرهنگی شیعه و سنی ارائه میدهد.
-
پسته در خدمت توسعه
محمدصالح سلطانی ـ نویسنده و خبرنگار، سیدمجتبی حسینی در کتاب «سرزمین پسته» با نگاهی تازه به حافظه خاموش رفسنجان، از دل خاطرات و تجربههای خانوادگی مردمان کویر، روایتی مستند و انسانی از مسیر تبدیل یک شهر کمآب به پایتخت پسته ایران میسازد.
-
مادران آسماننشین
۶ فیلم «اشک هور»، «بوسیدن روی ماه»، «سرو زیر آب»، «مهمان داریم»، «خانهای کنار ابرها» و «دلبری» هرکدام داستانی مستقل دارند، اما در یک نقطه به هم میرسند: تلاش برای پاسخ دادن به این پرسش که پس از شهادت یک فرزند، مادر چگونه با ادامه زندگی مواجه میشود و نقش مادری خود را در غیاب او چگونه بازتعریف میکند.
-
از بازخوانی بیهقی و حافظ تا حکمت و حکایت بازارشکرفروشان
اهمیت به فارسی، وظیفهای است که از دل تعهد به فرهنگ ملی برمیخیزد. در این میان، بازگشت به متون کهن – از بیهقی تا حافظ – نه تنها واژگان و ساختارهای غنی را احیا میکند، بلکه باعث تقویت حس تعلق و غرور زبانی در میان گویشوران میشود.
-
وقتی سینما مخاطب را از «تماشا» به «قضاوت» دعوت میکند
خردمندان در «ناتوردشت» داستان گم شدن دختری به نام یسنا را بهانه میکند تا تماشاگر را به دشت بیانتها و پر راز ذهن ببرد. فیلم در لایههای مختلف خود از یک جستوجوی ساده آغاز میشود، اما به تأملی درونی بر گناه، تاوان و حقیقت میرسد. شخصیت اصلی، احمد پیران، محیطبان بازنشستهای است که با گذشتهای سنگین روبهروست.
-
چرا حامد زمانی بدون نوبت آمد؟
نقش حامد زمانی، ترکیبی از موسیقی هویتی، اجتماعی، سیاسی و گاه اعتراضی بوده؛ نقشی که مخاطبان خاص و گستردهای برای او ساخته است. اگرچه او در مقاطعی با انتقاداتی روبهرو بوده، از جمله تکرار برخی موتیفها، حضور کمرنگتر در حوزه فرم یا توقفهای کاری؛ اما تأثیرگذاریاش در شکلدادن به یک جریان مشخص قابلانکار نیست.
-
شرفی خبوشان: وظیفۀ ادبیات تأثیرگذاری است، نه بازگویی تاریخ
محمدرضا شرفی خبوشان در نشست تاریخ شفاهی و داستان، تقویتکننده یا تضعیفگر ادبیات جنگ که دوشنبه ۱۰ آذرماه در کافه کتاب سمیه برگزار شد گفت: هر متن ادبی زاویۀ دید خودش را نسبت به جنگ ارائه میدهد و مخاطب هم با انتظار دیدن واقعیت تاریخی سراغ ادبیات نمیآید. وقتی تاریخ بهدرستی ثبت شده باشد، حتی اگر ادبیات تحریف شود یا تخیل به کار ببرد، آسیبی به حقیقت تاریخی وارد نمیشود؛ زیرا هرکدام کارکرد مستقل خود را دارند.
-
روایت پیشرفت فقط در کارخانهها نیست
محمدحسین یوسفی-خبرنگار، سید مجتبی حسینی، نویسنده کتاب «سرزمین پسته» در گفتوگو با ما از سختیهای رسیدن به شاهدان واقعی تاریخ، چالش روایت موضوعات پیچیده اقتصادی و صنعتی برای مخاطب عام و ضرورت بازنگری در فهم توسعه در ایران سخن میگوید.
-
قصه پر غصه دهه شصت
فاطمه سلیمانی ازندریانی- نویسنده و منتقد، قبل از اینکه ده شصتیها دست چپوراستشان را بشناسند و دهه هفتادیها و دهه هشتادیها و همینطور دهه نودیها پا به عرصۀ وجود بگذارند، متولدین دهههای مختلف با هم هیچ جنگ و نزاعی نداشتند؛ چون همهشان مثل هم بزرگ شده بودند. زندگی آدمها در دهه بیست و سی و چهل و پنجاه خیلی فرقی با هم نداشت. بورژواها همانهایی بودند که خانههای بزرگِ دوبلکس و خدمتکار داشتند و دخترهایشان از پلههای وسطِ عمارت، پایین میآمدند و به دیگران معرفی میشدند. این آدم پولدارها همیشه پولدار بودند. یک زمانی ارباب بودند و بعدش شدند سرمایهداران شهری. همیشه خدا هم عدهای بله قربانگو داشتند. قشر ضعیفِ زیر خط فقر هم که در همه دورانها تکلیفش مشخص است. میماند طبقه متوسط که گمان نکنم در گذر دههها در معرض رخداد ویژهای قرار گرفته باشند که وضعیتشان را با دهه قبل و بعدشان متفاوت کند. یا شاید هم فرق میکرده ولی هنوز بلد نبودند به خاطر یک دهه بالا و پایین جنگ راه بیندازند. همین حالا هم هنوز یاد نگرفتهاند. نهایتش این است که میگویند: «ما جلوی بزرگترها پایمان را دراز نمیکردیم و بچهها و جوانهای این دوره زمانه حرمت و احترام سرشان نمیشود» همین حالا هم در جنگ دههها، دهه پنجاهیها و دهه چهلیها و قبلیها هیچکدامشان حضور ندارند. اصلاً جنگ مظلومیت را همین دهه شصتیها راه انداختند. حق هم داشتند.
-
هدفم از نگارش کتاب کنار گذاشتن کلیشههای ذهنی بود
نویسنده کتاب «روزنامه پاکستان» گفت: اواخر دهه ۸۰ سفری به پاکستان داشتم که در این کتاب به خاطرات آن پرداختهام و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
-
«لگد» بیانیهای صوتی علیه جهان نامردان
قطعه تازه حامد زمانی با نام «لگد» که بههمت حوزه هنری و در بستر یوتیوب منتشر شده است، یک ترانه معمولی نیست. بلکه یک مواجهه مستقیم است؛ موسیقیای که از زخم آغاز میشود، با فریاد اوج میگیرد و در نهایت به عزتی ختم میشود که نه خریدنی است و نه قابل جعل.
-
«روی ماه دی» روایتی بیرتوش از رنجهای مادرانه
«روی ماه دی»؛ داستانی مستند از زندگی مرضیه خلیفه؛ مادر شهیدان گنجی است که به قلم سیده مریم گلچمن نوشته و از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است. کتاب، تلاش دارد روایتی عینی و بدون روتوش از زندگی زنی باشد که ستون خانه است؛ نمادی از زنان ایرانی است که همواره الهامبخش نسل آینده خود بودهاند. محمدحسین فیروزآبادی، فعال حوزه کتاب، در یادداشتی به معرفی این اثر پرداخته است که به این قرار است:
-
کارستانی برای زیستبوم فرهنگی کودک و نوجوان
عطیه طالبپور-خبرنگار، پردیس نوآوری کارستان بهارستان با ایده شکلگیری فضایی برای دور هم جمع شدن فعالان فرهنگی حوزه کودک و نوجوان ایجاد شد.
-
«هنر مقدس» «برای هانا» را روی صحنه میبرد
نمایش «برای هانا» به نویسندگی و کارگردانی مریم شعبانی و تهیهکنندگی امیرحسین شفیعی، جدیدترین و متفاوتترین اثر گروه تئاتر «هنر مقدس» است که به زودی در تالار اندیشه حوزه هنری به صحنه خواهد رفت.
-
جستوجوی امید در سینمای ایران
مســـتند «کاپرا کجاســـت؟» به کارگردانـــــی و تهیهکنندگی مهدی انصاری، محصولی از مرکز مستند سوره در سال ۱۴۰۱ تولید و رونمایی شد.
-
پیام کوروش زارعی در پی درگذشت هادی مرزبان
کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پی درگذشت هادی مرزبان، هنرمند پیشکسوت و از چهرههای ماندگار و اثرگذار تئاتر ایران، پیام تسلیتی منتشر کرد.
-
پسته، مهاجر قدیمی سرزمین ما؛ چرا سرزمین رفسنجان زادگاهش نبود
نویسنده «سرگذشت پسته» در این اثر روایت میکند که چطور شکست در ساخت یک مستند، او را به نوشتن کتابی سهساله رساند؛ کتابی که تلاش میکند بدون غرقشدن در جزئیات فنی، قصه پسته و چالشهای کشاورزی امروز را بیان کند.
-
«آنجا»، واکنشی ادبی به نظریه ایرانشهری، نه تأیید آن
امیرمحمد احمدی، خبرنگار، رمان «آنجا» نوشته تیمور آقامحمدی که از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده، با اینکه روایتی آیندهنگر است؛ اما در بطن خود با یکی از مهمترین گفتمانهای فکری ایران معاصر - نظریه ایرانشهری سیدجواد طباطبایی- وارد گفتوگویی جدی شده است. این گفتوگو نه از جنس تأیید، که به تعبیر سیدجواد میری، منتقد برجسته نظریه، از جنس یک «واکنش انتقادی» است. میری صریحاً تأکید کرده است که رمان «آنجا» هیچ نسبتی با قرائت باستانگرایانه ایرانشهری ندارد و دقیقاً از آن فاصله گرفته است. این نکته اهمیت زیادی دارد، زیرا خوانش انتقادی رمان، تنها تحلیل خواننده نیست؛ بلکه از دل نقد نظری یک صاحبنظر در این عرصه برمیآید.
-
زنی از حوالی نور، ایمان و کلمه
محمدحسین یوسفی-خبرنگار، ایواسیوک نویسنده و منتقد رومانیایی در سال ۱۳۵۴ در کتاب خود به ماجرای آشناییاش با صفارزاده و وضعیت ایران اشاره کرد و از وی در آن کتاب بهعنوان چهرهای انقلابی تجلیل کرد و همین امر موجب شد مورد عتاب ساواک قرار گیرد.
-
روایتی از ایثار زنانه در بستر انقلاب
مرضیه حدیدچی که با نام مستعار طاهره دباغ در عرصه مبارزه شناخته میشود، ۲۷ آبان ۱۳۹۵، آسمانی شد؛ بانویی که نوارهای سخنرانی امام خمینی را زیر چادر از مرزها گذراند، در زندان ساواک شلاق خورد و با فریاد «یا حسین» پاسخ داد و در مجلس اول، صدای زنان انقلابی ایران شد. مرضیه حدیدچی (دباغ)، ملقب به طاهره، تنها یک مبارز نبود. بلکه نماد پیوند مادری و جهاد بود. امروز، در نهمین سالگرد درگذشتش کتاب «خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ)» تدوین محسن کاظمی، انتشارات سوره مهر بیش از هر زمان دیگری خواندنی و ضروری است. این اثر که بر اساس مصاحبههای مستقیم با این بانوی ایثارگر نگاشته شده، فراتر از یک خاطرهنگاری شخصی، سندی زنده از نقش زنان در نهضت اسلامی و آینهای تمامنما از ایثار زنانه در بستر انقلاب است. انتشارات سوره مهر این کتاب را در سال ۱۳۸۸ منتشر کرد و تاکنون به چاپ بیستودوم رسیده است؛ استقبالی که نشان میدهد صدای طاهره دباغ، همچنان در دل نسلها طنینانداز است.
-
«لعبتکان»، سفری در شاهنامه با دید مدرن
صبا هراتی- منتقد ادبی، مهرداد صدقی در«لعبتکان» تلاش کرده تا ادبیات معاصر را با ریشههای ادبیات فاخر شاهنامه پیوند بزند.این تلفیق سبب میشود خواننده نه تنها سفری تخیلی را تجربه کند،بلکه با میراث ادبی ایران آشنا شود.
-
«بحران روایت بحران» با هدف پرورش روایتگر نوشته شده است
ما انسانها موارد را در حافظهمان نه با کلمه، نه با شکل، بلکه با داستان و روایت به ذهن میسپاریم، هرچقدر که یک داستان بهتر عنوان شده باشد، نه تنها حافظه ما آن موضوع را بهتر به خاطر میسپارد بلکه حتی میتواند باور ما را نسبت به یک موضوع تغییر دهد. امروزه جنگ اصلی بر سر باورهاست یا به صورت دقیقتر؛ جنگ بر سر این است که چه کسی یک باور را بهتر روایت میکند؛ باید پذیرفت که کشور ما در این زمینه بسیار ضعیف عملکرده است و نیاز است باورهای خود را با قلمی بهتر بیان کند.
-
اولویتم روایت دستاول است
سفرکردن در همه زمانها سخت بوده و چالشهای خودش را داشته؛ جانی و مالی، اما امروزه نیاز سفرکردن در ما با وجود فضای مجازی بیشتر احساس میشود و دوست داریم جاهایی را که در اینترنت میبینیم، از نزدیک هم ببینیم ولی بهدلیل مسائل اقتصادی و سبک و فضای زندگی خود و خانواده، این امکان چندان میسر نیست. چه میشود کرد؟ دنیا را به حال خود بگذاریم و به محله و شهر خود قانع باشیم؟سفرنامه یکی از راهحلهاست؛ فرصتی برای تجربهکردن و مواجهشدن با آنچه که ندیدیم و شاید نخواهیم دید. «عطر فلفل» هم یک سفرنامه است. البته به قول نویسنده آن، این کتاب یک خودبومنگاره است: خودبومنگارهای از سفر به ایالت بلوچستان پاکستان.
-
جهان بومی و معنوی مهدی زارع در «آقای دیوانه»
فاطمه بهرامی- خبرنگار، مهدی زارع با انتخاب واژگانی ساده و بومی، فضایی میسازد که هم به گوش آشناست و هم در لایههای زیرینش شعر میجوشد. نثر او از آن دست نثرهایی است که «حقیقت را در جزئیات» بازمیآفریند. در وصف طبیعت، در گفتوگوهای کوتاه و در لحظات کشمکش درونی شخصیتها، زارع چنان ظرافتی دارد که گاه مرز میان نثر و شعر از میان میرود.
-
«تانگوی یوز و شاهین» هشت بار نوشته شد تا به چاپ اول رسید
نویسنده کتاب «تانگوی یوز و شاهین» گفت: یک بار کتاب را نوشتم، بعد آن را برای تعدادی از دوستان فرستادم و نظرات عزیزان را گرفتم و این رویه هشت بار تکرار شد، کتاب آخر و نسخه نهایی که به انتشارات دادم درخت هشت کتاب بود.
-
بدون ادبیات، جهان دچار پوچانگاری میشود/ داستانهایی میان خاک و ایمان در «آقای دیوانه»
نویسنده مجموعه داستان «آقای دیوانه» با تاکید بر اینکه ادبیات برای بهتر شدن زندگی بشر به آفرینش رسیده است، افزود: بدون ادبیات و زیبااندیشی، جهان ما دچار نوعی منطقگرایی سیاه و رو به پوچانگاری میشود. این موهبت در هیچ قالب زمانی و مکانی نمیگنجد و در تمام برههها حتی امروز که همگان دچار فشار اقتصادی و روانیاند، نقشی پررنگ دارد.
-
برنامهریزی سینماهای حوزه هنری برای اجرای طرح بلیت شناور
هادی اسماعیلی مدیرعامل موسسه بهمن سبز از اجرای طرح «بلیت شناور» در سینماهای حوزه هنری خبر داد.
-
«ژن کلاسیکو» و تلاش برای رسیدن به رویاها
کارگردان نمایش «ژن کلاسیکو» درباره این اثر و حضور آن در جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان توضیح داد.
-
روایت بحران در ایران بسیار ضعیف است
مترجم کتاب «بحران روایت بحران» معتقد است که با وجود اینکه در ایران بحرانهای زیادی داشتهایم اما مسئله روایت درست بحران را هیچوقت جدی نگرفتهایم و ژانر مغفولی در ادبیات ایران است.