به گزارش روابط عمومی حوزه هنری و به نقل از خبرگزاری تقریب، مسئله کشف حجاب در تاریخ پیش از انقلاب اسلامی ایران همواره یکی از موضوعات قابل بحث بوده و در نیمقرن اخیر به شیوههای مختلف در آثار هنری و ادبی مورد توجه قرار گرفته است. نمایش «صحرا مَرد» به نویسندگی و کارگردانی اصغر گروسی و شهروز ایری، با ارجاع به این موضوع تاریخی و بازنمایی زیستبوم مردم ترکمن، مقاومت و مظلومیت آنان را بر صحنه نمایش آورده است.
در دوره پهلوی اول، مأموران مرزی با ایجاد پایگاههایی در نزدیکی روستای ترکمننشین خایرخوجه، علاوه بر استفاده از منابع مردم، به اعمال زور و اجرای دستور کشف حجاب اقدام کردند. مستی فرمانده پایگاه و تلاش او برای تعرض به یکی از زنان روستا، خشم اهالی را برانگیخت و آنان را به تصمیم برای کوچ به سوی شوروی واداشت. مأتیخان، ریشسفید و متدبر روستا، با تدبیر نقشه کوچ را طراحی کرد، در حالی که پسر جوانش خواهان مقابله مستقیم بود.
این نمایش با بهرهگیری از موسیقی و آواهای سنتی ترکمنی، پوشش و لوازم اصیل صحرانشینان، فضایی واقعی و ملموس از زندگی روزمره ترکمنها در دهه ۱۳۱۰ خلق میکند. بازیگران نیز عمدتاً از هنرمندان بومی ترکمن هستند که لهجه و حرکات بدنی آنان به اصالت روایت میافزاید.
«صحرا مَرد» همچنین یادآور مهاجرت اجباری ترکمنها پس از عبور از رودخانه اترک به خاک شوروی است؛ مهاجرتی که بسیاری از آنان را از وطن جدا کرد و زخمی عمیق بر هویت جمعی ترکمنها گذاشت.
این اثر نمایشی اقتباسی از رمان «ماتیخان» اثر عبدالرحمن اونق است و با هدف بازنمایی مقاومت و ایستادگی برای ناموس، هویت و خاک، ریشهدار در زبان، پوشش و زیستبوم ترکمنها، روی صحنه رفته است.
نظر شما