به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی به نقل از روزنامه جوان، کارستان بهارستان، بستری برای شکلگیری زیستبوم فرهنگی کودک و نوجوان با حضور فعالان این عرصه است.
در دل تهران، جایی است که خلاقیت شکوفا میشود، همکاری معنا میگیرد و آینده فرهنگی نسل کودک و نوجوان ساخته میشود؛ اینجا «کارستان بهارستان» است، جایی که امید یک خانواده را تشکیل داده و کار فرهنگی برای کودک و نوجوان انجام میدهد؛ فضایی فراتر از یک کارگاه یا مرکز فرهنگی.
کارستان بهارستان با حمایت مؤسسه سوره امید، نقطه اتصال فعالان حوزه صنایع خلاق با تمرکز ویژه بر کودک و نوجوان است؛ جایی که افراد نهتنها کار میکنند، بلکه با هم رشد میکنند، یاد میگیرند، خلق میکنند و جهانهایی تازه میسازند.

کارستان بهارستان را همه به عنوان یک فضای کار اشتراکی میدانند که افراد و گروههای مختلف برای کار کردن به آن مراجعه میکنند. حال آنکه این مجموعه ویژگیهایی دارد که او را از سایر فضاهای کار اشتراکی متمایز کرده است. کارستان بهارستان محل استقرار بسیاری از گروههای تولیدکننده محتوا و محصولات فرهنگی برای نوجوانان است. از بازیهای رومیزی و دیجیتالی گرفته تا انیمیشن، برنامه تلویزیونی، موسیقی، سرود و کتاب.
مؤسسه سوره امید با سازماندهی کارستان بهارستان، رویکردهای جدی را برای ایجاد زیستبوم فرهنگی کودک و نوجوان دنبال میکنند. از جمله فعالیتهایی که در راستای این رویکرد انجام شده، این است که فعالیتهای پژوهشی حوزه کودک و نوجوان پی گرفته میشود و در نتیجه، محل تردد بسیاری از برجستهترین استادان و پژوهشگران این حوزه شده است.
پژوهشهایی که سعی میکنند فضای حاکم بر صنایع فرهنگی کودک و نوجوان را بشناسند و در شناساندن مسیر به فعالان این حوزه کمک کنند. همچنین تولیدکنندگان محتوا، با استقرار در این فضا، تعامل بیشتری با هم برقرار میکنند و با شناخت یکدیگر، نه تنها از تخصص دیگران برای تولید هرچه بهتر محتواهایشان استفاده میکنند، بلکه با هم کارویژههای مشترکی را تعریف میکنند که هم کیفیت کارشان را دوچندان میکند و هم با استقبال مخاطبانشان مواجه میشوند.

سوره امید نیز این استعدادها و تلاشهای گروههای فعال در حوزه صنایع فرهنگی کودک و نوجوان را شناسایی و در پیشبرد اهداف و برنامههای خود از ظرفیت این گروهها استفاده میکند. حضور کارستان بهارستان و سوره امید در نمایشگاه «ایران نوشت» که نتیجه همکاری مرکز صنایع فرهنگی امید با گروههای مستعد شناسایی شده برای بازارپردازی انیمیشنهای جدید ایران بود، گواه این ادعاست.
کارستان بهارستان در سال ۱۴۰۳ میزبان ۴۶ تیم و ۳۱۹ نفر بود و در این سال ۹۲ درصد از ظرفیت فاز اول این پردیس به بهرهبرداری رسید. همچنین ۲۲۸ جلسه کاری، آموزشی و شبکهسازی در این مجموعه برگزار شد. این مرکز با ۱۰۹ عنوان رویداد و کارگاه تخصصی شامل ۷۵ دورهمی و ۳۴ کارگاه آموزشی میزبان فعالان صنایعخلاق بود. به طوریکه میتوان گفت بیش از ۴ هزار نفر از علاقهمندان و فعالان صنایع خلاق کودک و نوجوان در برنامههای کارستان بهارستان در سال ۱۴۰۳ شرکت کردند.
کارستان جایی است که ایدهها از ذهن روی میز منتقل میشوند. فضایی که برای پیادهکردن ایدهها هر لحظه میتوان با گروههای دیگر به بحث و مشورت پرداخت. نویسنده با تصویرگر برای باورپذیرشدن شخصیت داستانش مشورت میکند و انیمیشنساز برای خلق یک روایت جذاب از نویسنده کمک میگیرد. سازنده بازیهای دیجیتالی از انیمیشنساز برای طراحی شخصیت کمک میگیرد و طراح بازی رومیزی به راحتی با تولیدکننده ارتباط دارد. از دل همین ارتباطها محصولاتی شکل میگیرند که شاید پیشتر کیفیتشان یا فدای نبودن این ارتباط میشد یا ایدهشان پشت درهای اتاق متخصصان حوزههای مختلف، به فراموشی سپرده میشد.
حالا پای حرف بیشتر گروههای مستقر در کارستان بهارستان که مینشینیم، از بودن در این زیستبوم کودک و نوجوان خوشحالند، چون هم از گیر و دار اجاره کردن مکان برای کارشان و بقیه گرفتاریهایش راحت شدهاند و انرژی این موضوع را برای کارشان صرف میکنند و هم میتوانند با سایر فعالان این زیستبوم ارتباطی سازنده برقرار کنند.
نظر شما