۱۴۰۳.۰۲.۱۰

همایش «قدس از چشمان آقای نادر» به مناسبت سالگرد عروج نادر طالب‌زاده با حضور حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حسن رحیم‌پور ازغندی، مجید شاه حسینی رئیس فرهنگستان هنر، حمیدرضا مقدم فر مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه و سعیدرضا عاملی رئیس اندیشکده مطالعات جهان در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، همایش «قدس از چشمان آقای نادر» با پخش تیزر آغاز شد و حسن رحیم‌پور ازغندی به ویژگی‌های شاخص مرحوم نادر طالب‌زاده اشاره کرد.

وی در این مراسم یادبود به صفات ایمانی، انسانی و ذهنی نادر طالب‌زاده اشاره کرد و گفت: وی به لحاظ تکنیکی و توان رسانه‌ای انسانی هنرمند و چندبعدی بود. طالب‌زاده کسی است که نسل جوان به او نیازمند است. او یک نابغه در عرصه انسانی و هنر بود. به تنهایی یک تیپ بود که من نظیرش را دیگر نمی‌بینم مگر اینکه امیدی داشته باشیم که شاگردان وی خلا استاد خود را پرکنند.

رحیم پور ازغندی ادامه داد: طالب زاده از جمله آدم‌هایی است که به تنهایی کاری که بر عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت خارجه وصدا و سیما بود را انجام داد. از دهه ۷۰ وی را می‌شناسم و اولین ارتباط نزدیک و موثر ما به زمان جنگ بوسنی باز می‌گردد که به بالکان سفر داشتیم و من در همان سفر چند هفته از نزدیک خلاقیت و ایمان به حرف‌هایی که می‌زد و شجاعت و عباتی که در این زمانه بی‌مانند بود، را دیدم.

وی در ادامه به قدرت شخصیت نادر طالب‌زاده اشاره کرد و افزود: هرکس نمی‌تواند انقلاب شخصیتی در خود ایجاد کند و فاعل در ایجاد تغییرات باشد. اینکه او از چه محیط و جایگاهی به چه فضا و جایگاهی آمد اهمیت دارد.

رحیم پور ازغندی در ادامه از ورود طالب‌زاده به جبهه و بعد فعالیتش در دوره بعد از جنگ و اهانت‌هایی که به وی از سوی افراد مذهبی و لامذهب میشد سخن گفت و در سپس تاکید کرد که طالب‌زاده بخاطر رفتارها و سختی‌ها نه می‌ترسید و نه افسرده می‌شد.

نادر طالب‌زاده یک سلحشور غرب‌شناس بود

وی در خصوص زندگی نادر طالب‌زاده یادآور شد: طالب‌زاده کسی است که در محیط انقلابی، مذهبی و معنوی بزرگ نشده و از ۱۵ سالگی تا زمانی که به کشور بازگشت یک آمریکایی بود. او در قلب نیویورک بزرگ شد، در دانشگاه کلمبیا به دانشگاه رفت و تحصیل کرد و در آمریکا همه چیز برایش مهیا بود و این همان چیزی است که خیلی‌ها آرزویش را دارند. او می‌گفت اولین بار با دیدن عکس امام خمینی (ره) قلبم تکان خورد و از اول مجذوب تصویر امام شده است و بعد حرفهایش را دنبال کرده و زیر بمباران سنگین صهیونیست و با نگاه شکاکانه به عنوان یک خبرنگار آمریکایی به ایران آمد. او نگاه آخرالزمانی به همه مسائل داشت و می‌گفت همه پدیده‌هایی که به نظرتان طبیعی است، غیرطبیعی هستند و مسیر تاریخ از زمانی که امام‌خمینی (ره) انقلاب را آغاز کرده، دچار تغییر شده است. می‌گفت تفاوت انقلاب جمهوری اسلامی با دیگر انقلاب‌های جهان در این است که هیچکدام از انقلاب‌های جهانی مردمی نبوده‌اند. او به تمام صحنه‌ها نگاه معنوی داشت و اخلاص و بی‌توقعی‌اش و قدرتش در تحول شخصیتی و ورود به جبهه به عنوان لودرچی بسیار قابل توجه است.

وی اظهار کرد: در کلمبیا به قدری مورد اعتماد بود که از سوی رسانه‌ها بارها پیشنهاد همکاری به او داده ‌شد. طالب زاده در عرصه‌های بازیگری، کارگردانی و تهیه‌کنندگی فعالیت کرد و خبرنگار جنگی بود. شاید او اولین کسی است که هرجا جنگ و درگیری بود و مسئله اسلام و مسلمین مطرح بود خطر را به جان می‌خرید و آنجا می‌رفت تا اثری مستقل تهیه کند.

ازغندی در سخنانش تاکید کرد که ما بعد از نادر طالب‌زاده در رسانه‌هایمان فهمیدیم یکسری افراد در غرب حضور دارند که همفکر ما و از سلبریتی‌های باشرف هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تاکید بر ضرورت حمایت از افق نو به شرایط خانوادگی نادر طالب‌زاده اشاره کرد و افزود: هرچه از خانواده طالب‌زاده بد گفته شود بیشتر به نفع او صحبت شده است. او خیلی از حرفهایی که درباره خانواده‌اش می‌گویند را تکذیب می‌کرد و می‌گفت مادرش دختر یکی از علما و مراجع است، همسرش را می‌گفتند که یهودی است و او می‌گفت که دروغ است. طالب‌زاده هرگز از پا در نمی‌آمد و خسته نمی‌شد. در آغاز دانشجوی پزشکی بود و بعد به سراغ ادبیات رفت و در ادامه رشته سینما خواند. می‌گفت «احساس میکنم این مسیر ضروری‌ترین مسیر است» و برای این تغییر در رویه تحصیلی هدف حرفه‌ای و شخصی داشت.

وی ادامه داد: طالب‌زاده می‌گفت «وقتی دیدم غربی‌ها از اینکه صدای امام به جهان برسد، ترس دارند سراغ ایشان رفتم و دیدم که او از سنخ انبیاست»او برای نیویورک تایمز و به عنوان خبرنگار آمد و وقتی امام را دید گفت که به آمریکا باز نمی‌گردد چراکه گمشده خود را پیدا کرده است.

رحیم‌پور ازغندی سپس به شجاعت نادر طالب‌زاده و نقش وی در جشنواره فیلم عمار اشاره کرد و سپس به ارتباطات و جایگاه وی در آمریکا پرداخت. 

در بخش بعدی آیین یادبود نادر طالب زاده، مجید شاه حسینی رئیس فرهنگستان هنر، حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه و سعیدرضا عاملی رئیس اندیشکده مطالعات جهان به سخنرانی پرداختند.

منطق جهان را خوب می‌فهمید

سعیدرضا عاملی رئیس اندیشکده مطالعات جهان اظهار کرد: طالب زاده به تنهایی یک نهاد بزرگ رسانه‌ای بود، قدرتی داشت که به تنهایی با تکنیک، نگاه و جهان‌بینی همراه با دوربینش می‌توانست یک برج رسانه‌ای ایجاد کند. ۲۷ سال پیش به لندن آمد و می‌گفت که می‌خواهم با نخبگان رسانه‌ای انگلیس مصاحبه کنم. او دنبال آدم‌های خسته از فرهنگ غرب و گفتمان غربی‌ بود. از خستگی‌اش از دنیای مادی‌گرا، دنیای تکرار پوچ و دنیای بی‌هویتی می‌گفت. او در شرایطی ظهور و بروز کرد که دوره غلبه جهانی شدن در حال بروز در جهان بود.

وی یادآور شد: ظهور جهانی شدن با ادیان بزرگ بوده ولی در عصر فضای مجازی و ظهور صنعت ارتباطات با وضعیت پیچیده‌ای مواجه شده‌ایم که ۸۵ درصد محتوای فضای مجازی تصویر است و در جهان تصویر خیلی‌ها گم شده‌اند چون گمگشتگی در جهان تصویر بوجود آمده که افراد خود را نمی‌توانند پیدا کنند. به نظر من نادر طالب زاده یک نوع جهانی شدن معکوس داشت، جهانی شدنی بر خلاف جهانی شدن غرب و جهانی شدن امریکایی و تفکرات هالیوودی.

نادر طالب‌زاده یک سلحشور غرب‌شناس بود

رئیس اندیشکده مطالعات جهان عامل پروسه بازگشت طالب‌زاده به ایران و فعالیتش در ایران را پروسه معکوس جهانی شدن تعبیر کرد و گفت: برخلاف جهانی شدن تفکرات هالیوودی و غرب که در سطح جهان با فرهنگ غرب بوجود آمد، طالب‌زاده بر خلاف این موج به دنبال حقیقت بود و به کاری که میکرد ایمان و باور داشت. در روزگاری که توسعه انتخاب‌، باعث عدم توانایی انتخاب شده، او خدا و توحید را انتخاب کرد. او منطق جهان جدید را خوب می‌فهمید و غرب را با تمام بنیان‌هایش درک کرده بود. او در غرب زندگی کرده بود و در این زندگی تامل کرده بود.

جهان را زیبا می‌دید

وی ادامه داد: سال ۱۳۸۰ در دانشگاه تهران می‌خواستیم غرب‌شناسی را با مفهوم حرفه‌ای در فضای جدیدی تعریف کنیم تا نتیجه آن تعامل واقعی با دنیای غرب باشد و مسیر معکوس را با طریق علمی دنبال کنیم بنابراین ۲۴ رشته آماده کردیم و خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم که پرچمدار جهانی شدن معکوس و حکیم انقلاب هستند. من به رهبری عرض کردم که ما ۵ آمریکا داریم یکی نظام حاکمیت آمریکا، دیگری تجارت و اقتصاد آمریکا، سومین آمریکای فرهنگ مخالفت (فرهنگ کمپین‌های اجتماعی)، مردم آمریکا، آمریکای هنر و سینما. مقام معظم رهبری ملاحظاتی نسبت به ۵ آمریکا داشتند و تعبیر کردند و فرمودند وقتی در یک لجنزار هستی اگر طبیعت، زیبا هم باشد طبیعت زیبا تحت شعاع این لجنزار قرار می‌گیرد و آمریکا در یک لجنزار متولد شده است. ما میخواستیم این لایه‌ها را رد قالب رشته‌های آکادمیک باز کنیم و بشناسانیم که نتیجه‌اش راه‌اندازی ۱۸ رشته دانشگاهی شد.

رئیس اندیشکده مطالعات جهان نادر طالب‌زاده را سلحشور و سردار غرب‌شناس معرفی کرد و بر این نکته تاکید کرد که دانشگاه برای موفقیت باید تفکر انتقادی داشته باشد.

وی فرهنگ و تمدن را دارای یک جریان و بنیان ذهنی و عینی دانست و بیان کرد: در تمدن عینی عناصر محسوس است ولی مهمتر از آن ذهن انسان است که وقتی بنیان توحید در آن قوی شود شرک از آن رخت می‌بندد و گرفتاری این است که توحید در اذهان عمیق نیست. رهبر بر هویت مقاومت تاکید دارند و فرهنگ قرآنی، فرهنگ مقاومت است و مقام معظم رهبری در این باره فرمودند «علوم انسانی که از توحید بر می‌خیزد یک امتداد خیر ایجاد می‌کند وعلوم انسانی که از شرک بر می‌خیزد امتدادش دنیاگرایی است که در نظام قدرت امریکایی وجود دارد و در آن قدرت، هدف و امری است که هرکس به آن دست پیدا کند صاحب حق می‌شود. در تکثر انتخاب‌ها توحید و ولایت باید جلوی چشم قرار گیرد تا انتخاب شود.

مجید شاه حسینی رئیس فرهنگستان هنر در بخش دیگر این جلسه اعلام کرد: در نادر طالب‌زاده ذره‌ای فردیت و منیت و نفسانیت ندیدم. او خود را متصل به برنامه عظیم الهی در جهان می‌دید و می‌دانست کجای تاریخ ایستاده است و قرار است کجا رود. جنسی از شهود، درونش بود که او را به مفهوم ایمانی و روح توحیدی وصل می‌کرد. طراوت روحش لبریز از انگیزه معنوی بود که حتی در بدن ظاهرا خسته‌اش هم می‌درخشید. اتصالش به خداوند باعث می‌شد جهان را زیبا ببیند.

طالب‌زاده از تکثرگرایی به وحدت رسیده بود

وی ادامه داد: طالب‌زاده هنر را در زیباترین مصادیق می‌فهمید و توصیف می‌کرد و جنس زیبایی‌شناسی او الهی بود. طالب‌زاده انسان هنرمند، سالک، متصل واقع‌گرا بود و همه زیبایی‌هایی هم که می‌دید بخاطر همین جایگاهش بود. در عرصه هنر، هرچه برای دیگران آرزو است برای او خاطره بود. او از ارتفاعات دل کند تا به وصال نورانیت انقلاب اسلامی ایران رسید.

رئیس فرهنگستان هنر گفت: طالب‌زاده در جشنواره عمار فیلمسازی درس می‌داد و به افراد توضیح می‌داد که چه خبر است. او انسانی چشم و دل سیر در عرصه هنر بود و با علم به همه مکاتب هنری، آنچه که غرب به آن پست مدرن آرت می‌گوید را با همه جزئیات و به درستی می‌دانست اما حرف از هنر توحیدی می‌زد، یعنی از تکثرگرایی به وحدت رسیده بود. شوقی در حین تدریس داشت که شگفت‌انگیز بود و من معتقدم از نادر طالب‌زاده به عنوان معلم هنر باید کتاب‌ها نوشت. ضمن اینکه جنس سلوک در مدل آموزشی‌اش بود و تا واپسین روزهایی که در حوزه هنری از او دعوت کردیم تا در کلاس‌های آموزشی حضور داشته باشد با اینکه با عصا به جلسه آمد اما همچنان همان نشاط و زنده دلی را داشت و این برایم عبرت‌آمیز بود و گویا معلمی به‌ذات بود. در برنامه «راز» هم معلمی را در او می‌دیدم که با تواضع و صبوری فراوان در قبال شاگران مطالب مهمی به آنها می‌آموخت.

طالب زاده بصیرت داشت

وی در ادامه به صبوری مرحوم نادر طالب‌زاده در بحث آموزش اشاره کرد و افزود: از نظر نگاه به هنر دینی و شهودی و.... به صراحت دفاع می‌کرد. در کارهای بزرگ هر چیز را که از او دریغ می‌کردند روحیه‌اش بانشاط‌تر می‌شد و حس عجیبی در روزهای آخر داشت. ما در مواجهه با نادر طالب‌زاده زیست یک شهید را از سال ۱۳۶۰ تا ۱۴۰۰ دیدیم و من معتقدم او در میان شهدا است. حیاتش مثل شهید بود. این همه حسن نیست، بی‌توقعی و نگاه عرشی و آسمانی نسبت به کسانی که به وی بدی می‌کردند شگفت‌انگیز بود. نفوذ کلام داشت  و تاثیر کلامش بر کسانی که در کلاسش حضور مینشستند برای من درس شد. او حجت را بر همه ما تمام کرد  که نه حق توقع کردن داریم و  نه حق دلشکستگی و خستگی.

نادر طالب‌زاده یک سلحشور غرب‌شناس بود

در بخش دیگری از این جلسه حمیدرضا مقدم فر مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه بر این نکته تاکید کرد که ما در جمهوری اسلامی امثال طالب زاده‌ها را به عنوان چهره فرهنگی که چنین منش‌هایی دارند کم نداریم ولی برخی خصویات نادر طالب زاده از او یک سردار فرهنگی ساخت. ما باید روی این نکات تامل کنیم که نقطه اصی کجاست و چه چیزی در طالب زاده درخشیده که او را طالب زاده کرده است.

چرا طالب‌زاده، سردار جبهه فرهنگی انقلاب لقب گرفت؟

وی ادامه داد:  از زمانیکه با طالب زاده آشنا شدم احساسم این بود که چند نکته او را بین کسانی که در آمریکا زندگی کرده‌اند و درس خوانده‌اند برتر از دیگران می‌کند. یکی از نکات این بود که نوعی زرنگی در نگاهش بود که میتوان آن را بصیرت تعبیر کرد. او بصیرت نسبت به امور داشت و در زمانی که جبهه فرهنگی انقلاب شکل نگرفته بود همواره پیشرو بود. اینکه به او لقب سردار جبهه فرهنگی انقلاب بیراه نیست. یکی از ویژگی‌ سرداری‌اش این بود که دشمن شناس بود و فرهنگ دشمن را می‌شناخت و می‌دانست چطور باید با آنها مواجه شد. ارتباطات خوبی داشت که می‌توانست اندیشمندان و نخبگان را به ایران بیاورد.

مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه تاکید کرد: در سال ۱۳۹۳ مقام معظم رهبری نامه‌ای به جوانان اروپا و آمریکا دادند و در سال ۱۳۹۴ نامه دیگری  به عموم جوانان غربی دادند که نتیجه آن نامه خیزش امروز جوانان آمریکایی در طرفداری از فلسطین و غزه است. نادر طالب‌زاده یکی از کسانی بود که درآن زمان، باور داشت که نامه نوشتن مقام معظم رهبری حکمت دارد. طالب‌زاده در این باره گفت زمان این نامه همین زمان بود. او میگفت فهمیدم حضرت آقا چه کرده و بعد با نخبگان ارتباط برقرار کرد. طالب‌زاده غرب با بصیرت به جبهه فرهنگی انقلاب کمک کرد و به بچه‌های حزب اللهی جسارت و شجاعت داد.

وی در پایان گفت: در مواجهه با فرهنگ مهاجم غرب همه حرکت انفعالی داشتند ولی طالب زاده به افراد شجاعت می‌داد و حرف برای گفتن داشت و میدانست که سراغ چه کسی رود که فضا را تغییر دهد. ابتکار راه‌اندازی جشنواره عمار مختص طالب‌زاده بود و همین فعالیت‌ها او را سردار جبهه فرهنگی انقلاب کرد.

در پایان این همایش بازدیدکنندگان از فضای بیرونی تالار سوره که به خلق آثار هنری و تصاویری از نادر طالب‌زاده اختصاص داده شده بود، بازدید کردند. 

نادر طالب‌زاده یک سلحشور غرب‌شناس بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha