۱۴۰۳.۰۲.۰۸

همایش «قدس از چشمان آقای نادر» با یاد زنده‌یاد نادر طالب‌زاده ۹اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، همایش «قدس از چشمان آقای نادر» به مناسبت دومین سالگرد عروج استاد نادر طالب‌زاده یکشنبه، ۹ اردیبهشت ساعت ۱۵ در سالن سوره حوزه‌ هنری  برگزار خواهد شد.

در این همایش چهره‌هایی همچون آیت الله قائم مقامی، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمود مهتدی دیپلمات سابق، مجید شاه حسینی رئیس فرهنگستان هنر، حمیدرضا مقدم فر مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه، سعیدرضا عاملی رئیس اندیشکده مطالعات جهان، امیرحسین ثابتی نماینده منتخب مجلس، شهریار بحرانی کارگردان سینما، علیرضا قزوه شاعر رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود صدا و سیما، رضا برجی مستندساز حوزه جنگ، رضا منتظمی مدیرعامل افق نو و دیپلمات سابق، محمدصادق شهبازی قائم مقام دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، محسن مقصودی فعال رسانه ‌ای و مستندساز و حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور خواهند داشت.

همایش «قدس از چشمان آقای نادر»؛ یادبود نادر طالب‌زاده

نادر طالب زاده در سال 1332 در تهران متولد شده است. او مدرک تحصیلی کارشناسی ادبیات انگلیسی از دانشگاه راندولف میکن و کارشناسی ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه کلمبیا دریافت کرده است. طالب زاده در سال 1348 به آمریکا رفت و از 16 تا 26 سالگی در آمریکا زندگی می کرد، و سرانجام در شهریور ماه سال 1357 در اواخر تحصیلات دوره کارشناسی ارشد به ایران بازگشت.او فعالیت خود را در صدا و سیمای جمهوری اسلامی از سال 1359 و با ساخت فیلم های مستند آغاز کرد. از جمله دیگر برنامه ها و مستندهایی که وی برای تلویزیون ساخت می‌توان به «خنجر و شقایق»، «بیداری خاموش»، «راز»، «عصر»، «ساعت 25» و سریال «بشارت منجی» اشاره کرد.

طالب زاده در روزهای پایانی منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان مترجم و راهنمای برخی رسانه ها و خبرگزاری ها شروع به فعالیت کرد، و 10 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که روزنامه تهران تایمز را تاسیس کرد. دو هفته پیش از شروع جنگ تحمیلی در تابستان 1359 مستند خوزستان را تولید کرده و در اواخر همان سال ساخت مستندی به نام واقعیت از ماجرای گروگانگیری را آغاز کرد. در سال 1360 به عنوان خبرنگار صدا و سیما راهی جبهه های دفاع مقدس شد، و در آنجا مستند شوش، شهر شهیدان گمنام را تولید کرده و به تهران بازگشت، او پس از آن تا پایان جنگ به عنوان فیلمساز در مرکز تولید فیلم در تهران مشغول فعالیت شد. پس از پایان جنگ مدیر مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی شد و سپس به مرور به عنوان منتقد سیاست های رسانه آمریکا در تلویزیون مطرح شد.

از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد. وی در جنگ بوسنی شرکت داشته‌است. او همچنین پس از پایان جنگ تحمیلی سابقه همکاری با شهید مرتضی آوینی را نیز داشته است.

نادر طالب زاده تهیه کننده، کارگردان، مستندساز و مجری تلویزیون بوده، او همچنین دبیر کنفرانس بین المللی افق نو، دبیر جشنواره فیلم عمار و از افراد موثر در تاسیس شبکه افق سیما و نیز عضو هیئت اندیشه ورز این شبکه بود. وی در تاریخ 9 اردیبهشت ماه سال 1401 بعد از طی دوره سخت و طولانی بیماری دار فانی را وداع گفت، پیکر او پس در نزدیکی مزار شهید آوینی در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha