۱۴۰۳.۰۲.۱۹

تونس به عنوان معتبرترین و پیش‌روترین کشور آفریقایی-عربی در تئاتر چند سالی است که میزبان هنرهای نمایشی ایران آن هم از سوی حوزه هنری است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی طی سال‌های گذشته به واسطه حضور تولیدات نمایشی‌اش در کشورهای عربی غرب آسیا به ویژه سوریه و عراق فرصت حضور در جشنواره‌های متعدد تونس را یافته است. جشنواره‌هایی همچون کاف، جندوبه، کارتاژ، تئاتر صحرایی و این بار جشنواره مونودرامای تونس که میزبان نمایش «آلاء» بود.

هادی آجیلی رایزن فرهنگی ایران در تونس در مورد اجراهای تئاتر حوزه هنری در جشنواره‌های گوناگون تونس گفت: فرهنگ تونس قرابت بسیاری با فرهنگ ایرانی اسلامی دارد و از این رو تونسی‌ها با گشاده‌رویی تمام پذیرای آثار ایرانی به ویژه حوزه هنری هستند.

وی افزود: حمایت‌های خوبی که حوزه هنری از آثار تولیدی خود داشته است شرایطی را فراهم آورده تا آثار تولیدی آن در ابعاد و موضوعات گوناگون در جشنواره‌های متعدد تونس حضوری پر رنگ و موفق داشته باشند.

آجیلی در پایان در مورد جشنواره مونودرامای کارتاژ ادامه داد: این جشنواره بر خلاف دیگر رویدادهای تئاتری تونس عمر چندانی ندارد و امسال ششمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد. در این دوره سه نمایش از ایران حضور داشتند که یکی در بخش خیابانی، یکی در بخش رسمی و دیگری در بخش منتقدین شرکت داشت که حوزه هنری با نمایش «آلاء» به کارگردانی محمد کاظم تبار حضور داشت و توانست رتبه دوم بهترین نمایش این بخش را به دست آورد.

هنرهای نمایشی حوزه هنری در تونس هنرنمایی می‌کند

* آفرین به «آلاء»

ششمین جشنواره مونودرامای کارتاژ تونس به دبیری اکرام عزوز برگزار شد. عزوز که خود از هنرمندان و مدیران فرهنگی تئاتر تونس است در برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره هر بار که جایزه‌ای ویژه غزه یا مقاومت با محوریت فلسطین اهدا می‌شد یادی از مقاومت ایران برابر رژیم صهیونیستی و حمایت آن از مردم مظلوم فلسطین می‌کرد و برای اهدای آن جایزه از رایزن فرهنگی ایران دعوت می‌کرد تا در جایگاه حضور داشته باشد و او جایزه را به دستان هنرمند برنده این بخش تقدیم کند.
هنرهای نمایشی حوزه هنری در تونس هنرنمایی می‌کند

عزوز در حاشیه برگزاری اختتامیه این جشنواره به خبرنگار اعزامی روابط عمومی حوزه هنری با بیان اینکه «به اجرای خوب نمایش‌های ایرانی به ویژه نمایش «آلاء» در این جشنواره آفرین می‌گویم» گفت: فرهنگ مردمی تونس در بسیاری از موارد شباهت‌های بسیاری با فرهنگ عمومی مردمی در ایران دارد از این رو هنرمندان و عموم مردم ارتباط خوب و سازنده‌ای با نمایش‌های تولیدی ایران برقرار می‌کنند. به این ترتیب امید است تا طی سال‌های آتی و ادوار گوناگون جشنواره‌های تئاتری در تونس به ویژه مونودرامای کارتاژ میزبان گروه‌های بیشتری از ایران باشیم.

وی در مورد آثار ایرانی این دوره از جشنواره مونودرامای تونس گفت: ایرانی‌ها در تولید نمایش‌های خود از ظرافت‌های تکنیکی بسیاری بهره می‌برند که جذابیت‌های بصری بسیاری را فراهم می‌کند از این رو با اینکه نمایش‌های ایرانی به زبان فارسی اجرا می‌شوند و گاها بالانویس‌های ترجمه شده به عربی آنها خیلی توان ارتباط گیری سریع با مخاطب را ندارد اما محتوای مورد نظر نمایش را منتقل و مخاطب را از آن مطلع می‌کند.

عزوز در پایان با اشاره به حضور نمایش‌هایی تونسی در جشنواره‌های ایرانی از جمله چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ارتباط سازنده تئاتر ایران و تونس و تاثیرات جهانی آن ابراز امیداواری کرد.

* «آلاء» با تکنیک تازه و دیده‌ نشده‌ای در کارگردانی اجرا شد

حوزه هنری با نمایش «آلاء» در حالی در بخش نقاد (منتقدین) ششمین جشنواره مونودرام کارتاژ تونس شرکت کرد که ۹ نمایش دیگر از کشورهای مغرب، عمان، الجزائر، امارات، آمریکا، عراق، لیبی، رومانی و سوئد نیز در این بخش حضور داشتند و به رقابت پرداختند. هیئت داوری این بخش از جشنواره به ریاست خانم رولا الهباهبه از کشور اردن و عضویت خانم زینب زعبول از کشور مغرب نمایش اعزامی حوزه هنری را از میان آثار تولیدی این کشورها به عنوان دومین نمایش برتر انتخاب کردند.

رولا الهباهبه رئیس هیئت داوری بخش نقاد ششمین جشنواره تئاتر مونودرامای کارتاژ تونس نیز در حاشیه برگزاری مراسم اختتامیه این رویداد در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی در مورد نمایش‌های ایرانی که طی سال‌های گذشته در رویدادهای گوناگون دیده است گفت: نمایش‌های ایرانی ترکیب منسجمی از طراحی حرکت، نور، لباس، صوت، متن و بازیگری هستند. ایرانی‌ها توجه خوبی به جزئیات دارند و تمام تلاش خود را در اجرای لحظه به لحظه موثر جزئیات تشکیل دهنده یک تئاتر به کار می‌بندند تا روی صحنه همانند قطعات ساعتی دقیق فعالیت کنند.

وی در ادامه با اشاره به اجرای نمایش «آلاء» گفت: میزان‌سن‌های درست و کارآمد در این نمایش و طراحی حرکت آن با همراهی نورپردازی‌های بجا و منطقی کمک بسیاری کرد تا این نمایش علی‌رغم اجرا به زبان فارسی ما را برای انتخاب این اثر و قرار دادن آن میان برگزیدگان مجاب کند.

 الهباهبه افزود: اجرای نمایش «آلاء» با تکنیک تازه‌ای از کارگردانی مواجه بود که آن را از دیگر آثاری که تا کنون دیده‌ایم متمایز می‌کرد. همچنین واکنش‌های بازیگر آن در پرده‌های نمایش ما را از تغییر و تحولات زمانی و دگرگونی‌های سیر خطی آن با خبر می‌کرد. به این ترتیب از اهدای جایزه دوم بهترین نمایش این بخش به «آلاء» ناگزیر بودیم. این موفقیت را به گروه تولید کننده آن تبریک می‌گوییم.

گفتنی است نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظم‌تبار به نمایندگی از حوزه هنری انقلاب اسلامی در این جشنواره شرکت کرد و جایزه دوم بخش منتقدین را دریافت کرد.

هنرهای نمایشی حوزه هنری در تونس هنرنمایی می‌کند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha