۱۴۰۳.۰۲.۱۷

مراسم رونمایی از کتاب «رضای انقلاب» که با قلم «حجت‌الاسلام سعید فخرزاده» به خاطرات «حجت‌الاسلام‌ رضا مطلبی» امام جماعت مسجد ابوذر تهران پرداخته، با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام رضا مطلبی و نویسنده کتاب «رضای انقلاب» در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام سعید فخرزاده نویسنده کتاب «رضای انقلاب» در ابتدای این جلسه به چگونگی آشنایی‌اش با حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا مطلبی اشاره کرد.

وی اظهار کرد: من از قبل با حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مطلبی آشنا بودم. ما درباره ترور حضرت آقا تحقیقی داشتیم و آنجا با نقش وی در مسجد ابوذر آشنا شدم. من عضو ستاد دهه فجر هم بودم و همیشه راهپیمایی از مسجد ابوذر تا میدان آزادی به عنوان یکی از مسیرهای اصلی وجود داشت و من به واسطه این امر با ابعاد مختلف و نقش وی در منطقه و انقلاب آشنایی پیدا کردم.

نویسنده کتاب «رضای انقلاب» درباره روند مصاحبه‌هایش با حجت‌الاسلام مطلبی بیان کرد: در زمانیکه مصاحبه‎‌های زمان انقلاب پیاده شد و اسناد و مدارک جمع‌بندی شد و یکسری سوال طراحی کردم تا در زمان بازگویی خاطرات از حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مطلبی بپرسم. در زمان صحبت از خاطرات وی خلاصه‌وار از موضوعات رد می‌شد و صرفا چند خاطره بازگو می‌کرد و سخن را پایان می‌رساند بنابراین من با سوالاتم او را مجبور به پاسخ و ارائه جزئیات بیشتر می‌کردم. در طول مدت هم می‌گفت «صحبت‌های من خیلی پراکنده بود چطور می‌خواهید آنها را جمع کنید» اما نکته حائز اهمیت این بود که من در تدوین سعی کردم در گویش دست نبرم و نه تنها لحن حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مطلبی را تغییر ندهم بلکه آن را در خاطرات حفظ کنم.

نیازمند معرفی شخصیت‌هایی چون حجت‌الاسلام مطلبی به عنوان مفاخر کشور هستیم/ حجت‌الاسلام مطلبی الگوی به تمام معنای یک امام جماعت موفق است

فخرزاده افزود: آنچه در این کتاب با آن مواجه می‌شوید ۷ فصلی است که از زندگی حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مطلبی آمده است از زندگی وی شروع می‌شود تا ورودش به حوزه علمیه اصفهان، حوزه علمیه قم، مبارزات، نهضت ۱۵ خرداد و بعد منبرها و تبلیغاتش و بعد حضورش در مسجد ابوذر و فعالیت‌های سیاسی و مبارزات و دستگیری وی ادامه داد.

حجت‌الاسلام مطلبی الگوی به تمام معنای یک امام جماعت موفق

وی بیان کرد: در فصل مسجد به این موضوع پرداختم که اولین فعالیت «حجت‌الاسلام و المسلمین مطلبی» در مسجد راه‌اندازی کتابخانه و آخرین خاطره‌اش راه‌اندازی حوزه علمیه در مسجد است که نگاه فرهنگی و تبلیغی وی که عمرش را در راه ترویج فرهنگ انقلاب و دین گذاشته، نشان می‌دهد.

فخرزاده در ادامه به گستردگی خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مطلبی اشاره کرد و بر این نکته تاکید کرد که لازم است دیگر خاطرات وی در قالب دومین جلد کتاب منتشر شود.

نویسنده «رضای انقلاب» در پایان سخنانش تاکید کرد: همیشه ادعا داشتم که حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مطلبی الگوی به تمام معنای یک امام جماعت موفق است.

نقص در حوزه فرهنگی

در بخش احمد بابایی چند بیت شعر خواند و سپس حجت‌الاسلام و المسلمین موسی‌پور نماینده ولی‌فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با تشکر از حوزه هنری انقلاب اسلامی که در جمع‌آوری و تدوین و نگاشت خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مطلبی تلاش کرده گفت: این نوع نکوداشت‌ها و آیین‌ها علاوه بر الگوسازی و تاثیر پرورشی می‌تواند جریان‌ساز باشد.

وی با تاکید بر اینکه جریان‌های فرهنگی نوعا از یک حادثه و شخصیت شکل می‌گیرد بیان کرد: ما در تولید محتوا و منابع فرهنگی کارهای خوبی انجام داده‌ایم و نسبتا در جایگاه مطلوبی هستیم ولی نقص ما در فرآوری و ارائه تولیدات است. همانطور که در محصولات معدنی اگر فرآوری نداشته باشیم ارزش افزوده نخواهیم داشت در حوزه فرهنگی هم فرآوری و ارائه محصولات فرهنگی در شکل‌های گوناگون حلقه‌ای است که ما در آن نقص داریم.

نیازمند معرفی شخصیت‌هایی چون حجت‌الاسلام مطلبی به عنوان مفاخر کشور هستیم/ حجت‌الاسلام مطلبی الگوی به تمام معنای یک امام جماعت موفق است

حجت الاسلام و المسلمین موسی‌پور با تاکید بر عقب‌ماندگی در بحث بهره‌وری گفت: امیدوارم شخصیت‌های فرهنگی در ساحت‌های مختلف را بهتر بشناسانیم.

وی درباره حجت الاسلام و المسلمین مطلبی نیز اظهار کرد: او مصداق من در آیه ۳۲ سوره حج است که می‌فرماید « ذَٰلِکَ وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ». مطلبی در عمر طولانی و پربرکت مصداق من در «منْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ» است. شعائر الهی مجموعه آنچه خداوند امر کرده از مستحب تا واجب است و کسی که در بزرگداشت و تعظیم شعائر الهی بکوشد تقوای قلب دارد که برترین تقواها است.

صراحت، صداقت و شجاعت سه ویژگی بارز حجت‌الاسلام مطلبی

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ادامه داد: آشنایی‌ام با حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مطلبی به دهه ۷۰ بر می‌گردد که من با سازمان تبلیغات اسلامی در کرمان همکاری داشتم و حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا مطلبی مدیرکل نمایندگی‌های سازمان تبلیغات اسلامی بود. او به عنوان مسئول، تبعیت، پذیرش و کنش اداری داشت و چنان تسلیم بود که دیگران دیگران از او درس می‌گرفتند.

وی در پایان سخنانش صراحت، صداقت و شجاعت را سه ویژگی بارز حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا مطلبی معرفی کرد.

پس از پخش کلیپی از زندگی حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مطلبی، اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دیگر سخنران این مراسم روی صحنه تالار اندیشه حوزه هنری حاضر شد. وی درباره حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مطلبی گفت: مطلبی از پیشکسوتان انقلابی و از حواریون نهضت امام و از یاوران رهبر معظم انقلاب است و با ثبات قدم این مسیر را ادامه داده است.

اسماعیلی اظهار کرد: این توفیق بزرگی است که یک فرد در طول عمر با برکت این توفیق را بدست آورد و با بندگی خدا مسیر خدمت و تعالی را طی کند. امروز در منطقه جنوب شهر تهران کسی نیست که نام نکوی حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا مطلبی را بشنود و زبان به تعظیم، تمجید و تکریم وی باز نکند.

وی افزود: این یک نعمت بزرگ الهی است که خداوند در جامعه دینی ما و در جامعه‌ای که با محبت آل‌الله گره خورده علمای بزرگواری مثل حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا مطلبی را به عنوان امنا قرار داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امنا را فرد دلسوز، همراه، سنگ صبور مردم معرفی کرد که خدمت‌گزار دین خدا و حلال مشکلات مردم است.

جوانان در معرض انواع تهدیدها هستند

وی همچنین تصریح کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مطلبی از برجستگان روحانیت همراه نهضت بود و مهمترین ویژگی‌اش این بود که سلوک و زی‌طلبگی‌اش را رها نکرد و ما موظف هستیم چنین بزرگانی را سردست بگیریم و به جامعه معرفی کنیم.

اسماعیلی گفت: امروز جامعه جوان کشور در معرض انواع تهدیدها بویژه در حوزه جنگ نرم و جنگ روانی است و دشمن کمر بسته تا اعتماد مردم را به نهادهای دینی روحانیت مخدوش کند. کمترین ضعفی باشد یا نباشد در یک بمباران رسانه‌ای برای تخریب وجهه این نهاد خدمت‌گزار و جامعه دینی بکار می‌گیرد و بر ما واجب است تا از بزرگانی مثل حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا مطلبی تجلیل کنیم و چنین افرادی را در مقابل چشمان همه قرار دهیم و عمر با مجاهدت طولانی و با برکت وی را به تصویر بکشیم و امروز کتابش را منتشر کنیم و فردا کارهای هنری درباره او تولید کنیم.

نیازمند معرفی شخصیت‌هایی چون حجت‌الاسلام مطلبی به عنوان مفاخر کشور هستیم/ حجت‌الاسلام مطلبی الگوی به تمام معنای یک امام جماعت موفق است

وی ادامه داد: نسل جوان باید بفهمد که ما چه سرمایه‌های گرانقدری را در اختیار داریم  و این نهضت و انقلاب بزرگ با همت روحانیت انقلابی، خدوم و مجاهد بوجود آمده و در مسیر نورانی طی ۴۶ سال گذشته به حرکت ادامه داده است.

اسماعیلی تاکید کرد: حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا مطلبی نیاز به تمجید ندارد بلکه ما به معرفی چنین شخصیت‌هایی به عنوان مفاخر خود نیاز داریم و خوشحال هستیم که با چاپ کتاب «رضای انقلاب» اولین قدم در این مسیر به ثمر نشسته است.

وی همچنین یادآور شد: حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا مطلبی با چند موضوع به جامعه شناسانده می‌شود و مهمترین آن اتفاقی است که در ۶ تیرماه ۱۳۶۰ در مسجد ابوذر تهران رخ داد و در زمانی که مسجدی‌ها میزبان رهبر معظم انقلاب بودند علی رغم توطئه ترور خداوند وجود نازنین وی را برای پرچمداری نهضت از گزند مصون نگاه داشت. ما خدا را به واسطه نعمت ولایت و وجود مقام معظم رهبری شاکر هستیم. خدا را شکریم به واسطه بزرگان موثر در این جریان که از جمله آنها حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مطلبی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا مطلبی حوزه خدمات عمومی را در منطقه گسترش داده و حوزه علمیه و کتابخانه راه‌اندازی کرده است. همه آنچه ما از روحانی انقلابی، مجاهد، حاضر در صحنه و محل مراجعه مردم، محل اعتماد مردم خوانده و شنیده‌ایم در سلوک حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا مطلبی قابل مشاهده است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا مطلبی در دوره دفاع مقدس و نهضت امام (ره) و در خدمت‌گزاری وی در منطقه همیشه منشا خیر و برکت بوده است.

بیایید مسجدی شوید

پس از سخنان وزیر نوبت به بخش تکریم و تجلیل از حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا مطلبی  رسید. حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا مطلبی با حضور در پشت تریبون توصیه‌ای را مطرح کرد و به حاظران در تالار اندیشه حوزه هنری گفت: بیایید مسجدی شوید. گاهی با دوستان خود جلسه داشتیم و دیدم که در وقت نماز می‌گویند، حالا جلسه است، حالا غذا بخوریم، حالا میهمان داریم. تنها افتخار ما این است که شیعه علی (ع) هستیم، خوانده‌اید و می‌دانید اما چرا عمل نمی‌کنیم نمی‌دانم.

وی ادامه داد: به قول آیت‌الله مرعشی نجفی، چه بیلی به کمر ما خورده که مسجدها خالی است. اگر من مقصر هستم من را از این کرسی بردارید تا کسی بیاید که بتواند شما را اداره کند.

نیازمند معرفی شخصیت‌هایی چون حجت‌الاسلام مطلبی به عنوان مفاخر کشور هستیم/ حجت‌الاسلام مطلبی الگوی به تمام معنای یک امام جماعت موفق است

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مطلبی درباره حضورش در تهران بیان کرد: در قم خسته شده بودم و تصمیم گرفتم به تهران بیایم. دلیل انتخابم هم این بود که در مبارزات با افرادی آشنا بودم که در تهران بودند. ضمن اینکه مدت بیش از یکسال زندان بودم و با بزرگانی مثل آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله منتظری هم اتاق و هم‌بند بودم. من سه سال محکوم به زندان بودم و بعد از یکسال ونیم درهای زندان باز شد و ای کاش زندان تمام نمی‌شد. ای کاش مردم به روزهای اول انقلاب برگردند که مسجد جامع ابوذر جای خالی نداشت و حتی در خیابان هم مردم حضور داشتند. نمیدانم چرا اینقدر به دنیا چسبیده‌ایم. امیدوارم هرچه زودتر از این حالت خارج شویم و به جایگاه اصلی خودمان برگردیم و مساجد را با حضورمان پر کنیم.

در بخش پایانی این مراسم پس از رونمایی از کتاب «رضای انقلاب» پوستر این کتاب توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا مطلبی، حجت‌الاسلام سعید فخرزاده نویسنده «رضای انقلاب»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسی‌پور نماینده ولی‌فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، محسن مومنی‌شریف عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه هنری، رضا سیفی شهردار منطقه ۱۷، حجت‌الاسلام کمال خداداده رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور امضا شد. همچنین الواح اهدایی محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی و قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به حجت الاسلام‌والمسلمین مطلبی اهدا شد. لوح مسجد جامع ابوذر و شهردار منطقه ۱۷ نیز به حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید فخرزاده هدیه شد.

در پایان این مراسم کتاب «رضای انقلاب» با تخفیف ویژه به حاضران در تالار اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی ارائه شد.

نیازمند معرفی شخصیت‌هایی چون حجت‌الاسلام مطلبی به عنوان مفاخر کشور هستیم/ حجت‌الاسلام مطلبی الگوی به تمام معنای یک امام جماعت موفق است

نیازمند معرفی شخصیت‌هایی چون حجت‌الاسلام مطلبی به عنوان مفاخر کشور هستیم/ حجت‌الاسلام مطلبی الگوی به تمام معنای یک امام جماعت موفق است

نیازمند معرفی شخصیت‌هایی چون حجت‌الاسلام مطلبی به عنوان مفاخر کشور هستیم/ حجت‌الاسلام مطلبی الگوی به تمام معنای یک امام جماعت موفق است

نیازمند معرفی شخصیت‌هایی چون حجت‌الاسلام مطلبی به عنوان مفاخر کشور هستیم/ حجت‌الاسلام مطلبی الگوی به تمام معنای یک امام جماعت موفق است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha