۱۴۰۲.۰۷.۰۸

بهزاد دانشگر، مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری گفت: هر سوژه‌ای که به نوعی به آرمان‌ها و باورهای انقلاب گره خورده و بیانگر دغدغه‌ها و آرمان‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است، قابل مطرح شدن در جشنواره داستان و شعر انقلاب است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) امیر حسین فردی، نویسنده، سردبیر و مدیر مسئول کیهان بچه‌ها، بنیانگذار جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور و از مؤسسان کتابخانه مسجد جواد الائمه در پنجم مهر۱۳۲۸ متولد شد. به مناسبت سالروز تولد وی گفت‌وگویی با بهزاد دانشگر، دبیر علمی جشنواره داستان و شعر انقلاب، جایزه‌ای مزین به نام امیرحسین فردی، ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید.
تأثیر امیر حسین فردی در ادبیات داستانی را بیان کنید؟
امیر حسین فردی از داستان‌نویسان خوب فضای انقلاب بود که برای روایت مسائل روزهای آغازین انقلاب اسلامی دغدغه داشت و علاوه بر داستان‌نویسی نقش مهم و محوری در بین داستان‌نویسان انقلاب و علاقه‌مندان به نوشتن در حوزه انقلاب و مسجد داشت. امیر حسین فردی به رزمندگان و مسجدی‌هایی که علاقه‌مند به نوشتن داستان بودند، کمک کرد و از داستان‌نویسان حمایت کرد که به موضوعاتی که دغدغه مردم و انقلاب بود، بپردازند. بعد از فوت وی دوستانش به فکر افتادند که جشنواره داستان انقلاب را با نام وی ایجاد کنند.
 
سیزدهمین جشنواره داستان انقلاب به چه مرحله‌ای رسیده و هدف‌گذاری آن چیست؟
حمایت، تشویق و ترغیب نویسندگان به نوشتن رمان‌های خوب و فاخر در مورد آرمان‌های انقلاب اسلامی هدف مهم جشنواره داستان انقلاب است. وقتی در مورد جشنواره داستان انقلاب حرف می‌زنیم به این معنا نیست که موضوع داستان و شعر به سال‌های ۵۶ و ۵۷ و یا دفاع مقدس و شهدا اختصاص داشته باشد. هر موضوع و سوژه‌ای که به نوعی به آرمان‌ها و باورهای انقلاب گره خورده و بیانگر دغدغه‌ها و آرمان‌های امام خمینی ومقام معظم رهبری است، قابل مطرح در جشنواره داستان و شعر انقلاب است. رمانی که قهرمانش مادر، نخبه دانشگاهی، دانش‌آموز یا نیروی جهادی است که عملکرد و زیستش تحت تأثیر انقلاب اسلامی است و با باورهای انقلابی نسبت دارد در جشنواره داستان انقلاب جای دارد. در حال حاضر جشنواره شعر و داستان انقلاب به میانه‌های راه رسیده است. فراخوان منتشر شده و شاعران و نویسندگان آثارشان را ارسال می‌کنند.
 
سیزدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب چه تفاوتی با دوره‌های قبل دارد؟

جایزه این دوره از جشنواره به نحو شگفت‌انگیزی، جهش داشته است. جایزه رمان بزرگسال، رمان نوجوان، مجموعه داستان و شعر به ترتیب به ۲۰۰، ۱۰۰، ۱۰۰ و ۵۰ میلیون رسیده است.
 
چه برنامه‌های جنبی در این دوره از جشنواره شعر و داستان انقلاب دنبال می‌کنید؟
در این دوره به چند استان سفر کردیم و در مورد اهداف جشنواره شعر و داستان انقلاب و دغدغه‌های خود با نویسندگان گفت‌وگو کردیم و تلاش کردیم که به سئوالات مطرح شده جواب دهیم تا نویسندگان و شاعران حضور جدی‌تر و موفق‌ تری در این دوره از جشنواره داشته باشند .این جلسات و نشست‌های گفت‌وگو با نویسندگان و شاعران ادامه دارد و برای اختتامیه جشنواره هم برنامه‌هایی در نظر گرفتیم که در روزهای نزدیک به برگزاری اعلام خواهیم کرد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha