۱۴۰۲.۰۴.۱۷

چهارمین جلسه از سری جدید برنامه «نور، صدا، دوربین، خنده» با نمایش و نقد دو فیلم کوتاه کمدی «ضدضربه» و «رنگارنگ» در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، سلسله جلسات «نور، صدا، دوربین، خنده» که به همت دفتر طنز حوزه هنری به برنامه چهارم رسیده، هر ماه فیلم‌های کمدی را نقد و بررسی می‌کند. این سلسله جلسات در نشست جدید به نمایش دو فیلم «رنگارنگ» به کارگردانی محمدرضا مرادی و «ضدضربه» به کارگردانی عادل تبریزی اختصاص داشت.

مهمانان ویژه این برنامه «یزدان فتوحی» نویسنده و کارگردان و بازیگر و «داود امیریان» فیلمنامه‌نویس و طنزپرداز بودند که در حضور کارگردانان هر دو فیلم به نقد و بررسی آثار نمایش داده شده پرداختند. اجرای این برنامه نیز برعهده «میثم کریمی» بود.

دو فیلمی که در این برنامه نمایش داده شد جزو فیلم‌های حاضر در بخش داستانی سی‌نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران بودند.

امیریان: فیلمسازان هوشمند از ادبیات غنی اقتباس درست می‌کنند/ فتوحی: کارگردان موفق بجای رونویسی سبک و سیاق خودش را به کار می‌گیرد

اقتباس کار دشواری در فیلم‌سازی است

داود امیریان در مورد فیلم رنگارنگ در این ویژه برنامه گفت: رنگارنگ فیلمی اقتباسی از قصه های هزار و یک شب و غول چراغ جادو است که از جذابیت خاصی برخوردار است. هرچند این فیلم اثری طنز نبود اما لحظات شیرینی را خلق کرد که لبخند را بر لبان بیننده نشاند.

امیریان با بیان اینکه اقتباس کار دشواری در فیلم‌سازی است چرا که برای این کار باید آشنازدایی انجام شود، گفت: این فیلم بیشتر ژانر فانتزی دارد و موفق عمل کرده است؛ به این ترتیب باید به آقای مرادی، کارگردان این اثر تبریک گفت.

وی افزود: مرادی و امثال او آنقدر با هوش هستند که می‌توانند از یک قصه غنی برای ساخت فیلم خود استفاده کنند. ما در قصه‌های غنی ادبیات خود آنچنان با منابع عظیمی مواجه هستیم که در صورت هوشمندی و توانمندی هنرمندان فیلمساز مثل مرادی می‌توانیم به آثاری جذاب و بی‌نظیر برسیم. به مرادی توصیه می‌کنم که این اقتباس را ادامه دهد و موفقیت‌های بیشتری را در این مسیر کسب کند.

امیریان در مورد فیلم «ضد ضربه» نیز گفت: این فیلم کمدی نبود اما رگه‌هایی طنز داشت که من را به یاد فیلم «کندو» انداخت. در فیلم ضد ضربه همانند فیلم «کندو» شخصیت اصلی داستان با قصه جذابی که داشت در تلاش بود تا با خودتخریبی حداقل یکبار مقابل حرف زور دیگران بایستد و اصلا پیروزی برایش اهمیت ندارد.

امیریان: فیلمسازان هوشمند از ادبیات غنی اقتباس درست می‌کنند/ فتوحی: کارگردان موفق بجای رونویسی سبک و سیاق خودش را به کار می‌گیرد

فیلم کوتاه در ایران از اهمیت بالایی برخوردار نیست

فتوحی نیز در این نشست در مورد فیلم رنگارنگ گفت: نکاتی را که در این نشست در مورد فیلم کوتاه رنگارنگ می‌گویم بیشتر نظرات شخصی و سلیقه‌ای بنده است تا نقد، به این ترتیب فیلمساز با برطرف کردن این نکات می‌تواند در آثار بعدی خود به کیفیت بهتری دست یابد.

فتوحی افزود: روند کند و آرام فیلم در معرفی ابتدایی قصه با اینکه از جذابیت‌هایی هم برخوردار بود اما مانع از تداوم و ارتباط گیری مخاطب با داستان شد. از طرفی زودباوری شخصیت اصلی قصه منطق نداشت؛ در نتیجه مخاطب نیز این باور را نمی‌پذیرد یا به خوبی با آن کنار نمی‌آید.

وی با بیان اینکه قصه این فیلم در زیرزمینی قدیمی روایت می‌شود و متاسفانه نمای باورپذیر قابل تجسمی از آن به خوبی انجام نشده است، گفت: به لحاظ محتوای داستانی، یکی از مهمترین نکات فیلم کوتاه رنگارنگ این بود که به مخاطب می‌فهماند هیچ چیز ارزشمندتر از واقعیت و حقیقت یک ماجرا نیست و همین نکته نیز جای تقدیر دارد؛ چرا که این امر مهم در فیلم به خوبی بروز و ظهور یافته بود.

فتوحی ادامه داد: متاسفانه در سینمای ایران، کارگردانان ما در جای مناسب و متناسب با توانمندی‌های خود عمل نمی‌کنند و دست به هرکاری می‌زنند در حالی که باید در ساخت فیلم متناسب با تخصصی که دارند عمل کنند.

فتوحی در مورد فیلم کوتاه «ضد ضربه» نیز گفت: ذهن عادل تبریزی در این فیلم کمدی فاتزی است که سبک و سیاق خود را دارد و از المان‌هایی استفاده کرده بود که برای ساخت فیلم در این ژانر لازم است. باید به این فیلم و  سازنده آن تبریک بگوییم چرا که بجای اینکه همانند برخی از فیلم‌سازان از روی دست دیگران رونویسی کند حرف خود را برای گفتن به میان می‌آورد و به تصویر می‌کشد.

وی افزود: فیلم کوتاه در ایران از اهمیت بالایی برخوردار نیست در حالی که بخش مهمی از سینمای ایران را به خود اختصاص می‌دهد و حتی در سینمای جهان فیلم کوتاه ایران بیشتر از فیلم بلند آن شناخته شده است.

امیریان: فیلمسازان هوشمند از ادبیات غنی اقتباس درست می‌کنند/ فتوحی: کارگردان موفق بجای رونویسی سبک و سیاق خودش را به کار می‌گیرد

زودباوری شخصیت اصلی داستان به منظور ممانعت از افت ریتم بود

مرادی، کارگردان فیلم «رنگارنگ» نیز در این نشست پس از شنیدن نظرات کارشناسان برنامه «نور، صدا، دوربین، خنده» گفت: همانگونه که آقای فتوحی عنوان کرد، نکات گفته شده تنها نظرات سلیقه ای ایشان است اما بر اساس این نظرات باید بگویم که با توجه به سابقه ساخت هفت فیلمی که تا کنون داشته‌ام، تصمیم گرفتم همه نکات گفته شده ایشان را آنگونه که هم اکنون در فیلم دیده می‌شود به نمایش بگذارم؛ چرا که تجربه و بازخوردهایی که از مخاطبان آثارم گرفته‌ام را در ساخت رنگارنگ به کار گرفتم.

وی با بیان اینکه در ساخت فیلم کوتاه به ژانر فانتزی علاقه‌مند است، گفت: زودباوری شخصیت اصلی داستان به منظور ممانعت از افت ریتم و روند فیلم انجام شد. همچنین قصه فیلم هم که ماجرای معمول قهرمانی پدر یک خانواده برای فرزندانش در یک سن مشخصی است از دغدغه‌های شخصی من است. فرزندان ذکور یک خانواده در دوران کودکی و نوجوانی، پدران قهرمانی دارند که رفته رفته قهرمانی آنها برایشان پایان می‌یابد؛ این در حالی است که در سنین بالاتر بار دیگر به قهرمانی پدرشان افتخار می‌کنند و آن را برای خودشان یادآوری می‌کنند که در بسیاری از موارد احیای مجدد قهرمانی پدر در ذهن آن فرد در حالی است که دیگر دیر شده و پدر در قید حیات نیست.

امیریان: فیلمسازان هوشمند از ادبیات غنی اقتباس درست می‌کنند/ فتوحی: کارگردان موفق بجای رونویسی سبک و سیاق خودش را به کار می‌گیرد

«ضد ضربه» کمدی تلخی دارد

تبریزی، کارگردان فیلم کوتاه «ضد ضربه» نیز در این نشست گفت: همواره در تلاش بودم تا از جز به کل برسم و ایده و تفکر خودم را داشته باشم. ضدضربه هم چنین فیلمی است که کمدی تلخی را به نمایش می‌گذارد.

وی افزود: سال‌های پیش فیلمنامه‌ای نوشتم که به هرکس نشان دادم با ساخت آن مخالفت کرد تا اینکه یک خانم خیر در مشهد مقدس مبلغ دو میلیون تومان کمک کرد و به نوعی سفارش ساخت کار را داد؛ چرا که معتقد بود فیلمنامه خوبی دارد. همین فیلم که همه مخالف ساختش بودند، در جشنواره فیلم کوتاه موفق شد و در ادامه با بازخوردهای مثبتی روبرو شد و آنجا بود که متوجه شدم باید به ذهن و ایده خود اعتماد کنم.

گفتنی است این نشست با گپ و گفت میان تماشاگران با کارشناسان برنامه و کارگردانان فیلم‌های به نمایش درآمده پایان یافت. 

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha