۱۴۰۲.۰۲.۱۱

امیر رضا مافی مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری در آستانه دومین رویداد ملی استاپ موشن که قرار است از 13اردیبهشت در تهران با حضور تیم‌های منتخب برگزار شود، گفت: استاپ موشن از تکنیک‌های مهجور و مغفول انیمیشن در دو دهه اخیر ایران بود که به دلیل مشقت تولید انیمیشن با این تکنیک با اقبال ضعیفی روبرو بود.

وی ادامه داد: در جهان نیز تولید استاپ موشن بخصوص شیوه سه بعدی آن کمتر به کار گرفته می‌شد و از تولید آن به دلیل روند پر هزینه ای که داشت استقبالی نمی‌شد در نتیجه هنرمندان این عرصه تلاشی برای تولید استاپ موشن سینمایی با توجه به دشواری‌های گفته شده آن نمی‌کردند. به این ترتیب استاپ موشن به تولید آثاری محدود و کوتاه جشنواره‌ای ختم می‌شد.

مافی گفت: این در حالی است که طی یکی دو سال اخیر به واسطه تحولاتی که شکل گرفت و ابزارهایی که برای تولید استاپ موشن در اختیار عموم علاقه مندان قرار گرفت این عرصه حیات دوباره ای یافت. در ایران نیز نخستین اتفاق استاپ موشن در قالب جشنواره و سپس رویداد ملی برگزار شد که این روزها در دومین تجربه خود قرار دارد.

وی افزود: میزان استقبال نوجوانان سراسر کشور از استاپ موشن و این رویداد ملی نشان می‌دهد که این رشته ظرفیت مناسبی برای بروز خلاقیت این گروه سنی و خلق آثار هنری آنها است.

مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری ادامه داد: نوجوان امروز به واسطه دنیایی که در آن به سر می‌برد بجای ایجاد خلاقیت و خلق ایده و اثر، خود مخلوق دنیایی است که او را احاطه کرده و این دنیا به وسیله ابزارهای رسانه‌ای و نظریه‌های دیگر جوامع ساخته شده است. با این وضعیت رویداد ملی استاپ موشن فرصتی را برای ابراز خلاقیت نوجوانان ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: نوجوان امروز با حضور در رویداد ملی استاپ موشن علاوه بر ابراز حضور و وجود و خلاقیت خود، کار تیمی را تجربه می‌کند و یاد می‌گیرد چگونه با خرد جمعی و یاری رسانی یکدیگر تولید داشته باشد.

مافی در مورد چگونگی به نتیجه رسیدن این رویداد گفت: آینده رویداد ملی استاپ موشن بسیار روشن و نوید بخش اتفاق‌هایی تازه و سازنده در دنیای نوجوانان ایران است و امیدوارم شماره های بعدی آن نیز به خوبی برگزار شود. این رویداد موقعیتی را ایجاد کرد که اگر تحت تاثیر برخی وقایع سال گذشته قرار نمی‌گرفت می‌توانست بیشتر دیده شود و افراد و چهره‌های بیشتری را درگیر خود کند.

وی در ادامه با بیان اینکه ساخت و تولید استاپ موشن حرفه ای کار دشواری است، گفت: استاپ موشن در دنیای حرفه ای خود کاری سخت و پرهزینه است به این ترتیب بیشتر فیلمسازان برای ساخت اثر و ایده خود ترجیح می‌دهند از انیمیشن دو بعدی و حتی سه بعدی یا فیلم کوتاه استفاده کنند. اما در نوع خود استاپ موشن برای کودکان و نوجوانان که توانایی و امکانات لازم برای ساخت انیمیشن و فیلم کوتاه را ندارند فرصتی طلایی است تا با کمترین امکانات خلاقیت‌های خود را خرج کنند و نخستین جرقه‌های انیمیشن سازی آنها رقم بخورد.

مافی افزود: استاپ موشن بهترین روش برای تجربه اندوزی نوجوانان در تولید انیمیشن است که به لطافت روح این گروه سنی می‌انجامد.

وی ادامه داد: اگر موج آغاز شده استاپ موشن در کشور ادامه یابد و تیم‌های مستعد آن استخراج و درست هدایت شوند ما به زودی شاهد گروه‌هایی استاپ موشن سازی خواهیم بود که آثار حرفه ای در این زمینه تولید کنند. از آنجایی که استاپ موشن اقبالی بین‌الملی دارد این گروه ها کم کم به بازارهای بین‌الملی راه یافته و حرف‌هایی اثرگذار دارد.

مافی در پایان گفت: رویداد ملی استاپ موشن نوید بخش روزهای پرفروغ این رشته انیمیشن سازی است که به زودی نتایج آن خودنمایی خواهد کرد.

بر اساس این گزارش دومین رویداد ملی استاپ موشن به دبیری محسن مشرقی پس از برگزاری رویدادهای استانی از 13 تا 15 اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha