• آیین رونمایی از کتاب «خنده‌چی‌ها»  برگزار شد

    آیین رونمایی از کتاب «خنده‌چی‌ها» برگزار شد

    عباس حسین‌نژاد، مدیر دفتر طنز حوزه هنری در آیین رونمایی از کتاب «خنده‌چی‌ها» عصر دوشنبه ۱۷ آذرماه که در تالار فرهنگ کاشان برگزار شد گفت: کتاب «خنده‌چی‌ها» تنها یک مجموعه خاطره نیست؛ تلاشی است برای بازگرداندن رنگ واقعی زندگی رزمندگان. آن‌ها فقط نماد مقاومت نبودند، بلکه نماد نشاط، امید و شیرینی در دل آشوب هم بودند.

  • حامد زمانی برای «احمد» خواند

    حامد زمانی برای «احمد» خواند

    فیلم سینمایی «احمد» با صدای حامد زمانی از ۲۶ آذرماه اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز می‌کند.

  • وقتی سینما مخاطب را از «تماشا» به «قضاوت» دعوت می‌کند

    وقتی سینما مخاطب را از «تماشا» به «قضاوت» دعوت می‌کند

    خردمندان در «ناتوردشت» داستان گم شدن دختری به نام یسنا را بهانه می‌کند تا تماشاگر را به دشت بی‌انتها و پر راز ذهن ببرد. فیلم در لایه‌های مختلف خود از یک جست‌وجوی ساده آغاز می‌شود، اما به تأملی درونی بر گناه، تاوان و حقیقت می‌رسد. شخصیت اصلی، احمد پیران، محیط‌بان بازنشسته‌ای است که با گذشته‌ای سنگین روبه‌روست.

  • 📷 نمایش «صحرا مرد»

    📷 نمایش «صحرا مرد»

    نمایش «صحرا مرد» به نویسندگی مشترک شهروز ایری و اصغر گروسی و کارگردانی شهروز ایری، با همکاری حوزه هنری استان گلستان و باشگاه تئاتر سوره و هنرهای اجرایی، در تماشاخانه مهر روی صحنه است.

  • «نور آمد»؛ نقلی که از نصرت الهی بر اهل زمین می‌گوید

    «نور آمد»؛ نقلی که از نصرت الهی بر اهل زمین می‌گوید

    نقل «نور آمد» امروز ۱۷ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، محمد زرویی نصرآباد مدیر موسسه نام، محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره، محسن مومنی شریف و هنرمندانی چون مسعود جعفری جوزانی، مجتبی فرآورده و شهریار بحرانی در گالری حبیب الله صادقی افتتاح شد.

  • 📷 نقل «نور آمد»

    📷 نقل «نور آمد»

    نقل «نور آمد» امروز ۱۷ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، محمد زرویی نصرآباد مدیر موسسه نام، محمحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره، محسن مومنی شریف و هنرمندانی چون مسعود جعفری جوزانی، مجتبی فرآورده و شهریار بحرانی در گالری حبیب الله صادقی افتتاح شد.

  • حضور مرکز مستند سوره با ۷ اثر در جشنواره «سینماحقیقت»

    حضور مرکز مستند سوره با ۷ اثر در جشنواره «سینماحقیقت»

    مرکز مستند سوره با ۷ اثر در بخش‌های مختلف نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» حضور دارد.

  • باهنران؛ طرح عشق و تعهد می‌زنند

    باهنران؛ طرح عشق و تعهد می‌زنند

    گروه نقاشی دانشکده هنر دانشگاه بین‌المللی سوره با همکاری بسیج هنرمندان کشور رویدادی با نام «باهنران» را به مناسبت میلاد باسعادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها برگزار کرد.

  • معرفی دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠/ دبیرخانه دائمی شد

    معرفی دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠/ دبیرخانه دائمی شد

    همزمان با آغاز به کار دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰، محدثه پیرهادی به عنوان دبیر دوره پانزدهم این جشنواره معرفی شد.

  • چرا حامد زمانی بدون نوبت آمد؟

    چرا حامد زمانی بدون نوبت آمد؟

    نقش حامد زمانی، ترکیبی از موسیقی هویتی، اجتماعی، سیاسی و گاه اعتراضی بوده؛ نقشی که مخاطبان خاص و گسترده‌ای برای او ساخته است. اگرچه او در مقاطعی با انتقاداتی روبه‌رو بوده، از جمله تکرار برخی موتیف‌ها، حضور کم‌رنگ‌تر در حوزه فرم یا توقف‌های کاری؛ اما تأثیرگذاری‌اش در شکل‌دادن به یک جریان مشخص قابل‌انکار نیست.

  • شرفی خبوشان: وظیفۀ ادبیات تأثیرگذاری است، نه بازگویی تاریخ

    شرفی خبوشان: وظیفۀ ادبیات تأثیرگذاری است، نه بازگویی تاریخ

    محمدرضا شرفی خبوشان در نشست تاریخ شفاهی و داستان، تقویت‌کننده یا تضعیف‌گر ادبیات جنگ که دوشنبه ۱۰ آذرماه در کافه کتاب سمیه برگزار شد گفت: هر متن ادبی زاویۀ دید خودش را نسبت به جنگ ارائه می‌دهد و مخاطب هم با انتظار دیدن واقعیت تاریخی سراغ ادبیات نمی‌آید. وقتی تاریخ به‌درستی ثبت شده باشد، حتی اگر ادبیات تحریف شود یا تخیل به کار ببرد، آسیبی به حقیقت تاریخی وارد نمی‌شود؛ زیرا هرکدام کارکرد مستقل خود را دارند.

  • 📷 آیین اعطای سرو سیمین «پارسی‌جان»

    📷 آیین اعطای سرو سیمین «پارسی‌جان»

    آیین اعطای سرو سیمین «پارسی‌جان»، عصر به همت دفتر پاسداشت زبان و ادبیات فارسی و دانشگاه بین‌المللی سوره و همزمان با روز دانشجو روز دوشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۴ در گالری آیه دانشگاه سوره برگزار شد.

  • بخش مهمی از تاریخ، فرهنگ و ادبیات هند به زبان فارسی گره خورده است

    بخش مهمی از تاریخ، فرهنگ و ادبیات هند به زبان فارسی گره خورده است

    بلرام شکلا، شاعر و کاردار فرهنگی سفارت هند در ایران، در مراسم آیین اعطای سرو سیمین «پارسی‌جان» گفت: زبان فارسی در هند همچنان جاری است و بخش مهمی از تاریخ، فرهنگ و ادبیات ما به این زبان گره خورده است.

  • عروسک‌ها داستان کودکان جنگ ۱۲ روزه را زمزمه می کنند

    عروسک‌ها داستان کودکان جنگ ۱۲ روزه را زمزمه می کنند

    پرفورمنس «آخرین لالایی» با محوریت یادبود کودکان شهید جنگ ۱۲روزه  طی سه روز متوالی در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اجرا می‌شود. 

  • 📷 نمایش «نقطه، پایان»

    📷 نمایش «نقطه، پایان»

    نمایش «نقطه، پایان» به نویسندگی آرزو بهرامی و کارگردانی محمد قاسمی در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه است.

  • نقل «نور آمد»؛ رویدادی معرفتی برای گفت‌وگوی اهل علم و تعقل

    نقل «نور آمد»؛ رویدادی معرفتی برای گفت‌وگوی اهل علم و تعقل

    ناهید منصوری- خبرنگار، نقل «نور آمد» یک نمایشگاه نقاشی به مفهوم متعارف نیست؛ یک رویداد روحانی و معرفتی است. اهل علم، اهل تعقل و اهل مباحثه می‌آیند و درباره نگاه معرفتی مطرح‌شده در تابلوها گفت‌وگو می‌کنند. اینها سخنان عبدالحمید قدیریان درباره آثاری است که از فردا ۱۷ آذرماه در گالری زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی به نمایش گذاشته می‌شود. روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی در این باره گفت‌وگویی با این هنرمند نقاش داشته که می‌خوانید:

  • جبر بهتر از اختیار است؛ اگر عاقلان بدانند

    جبر بهتر از اختیار است؛ اگر عاقلان بدانند

    قدمعلی سرامی در ششمین جلسه از سلسله‌نشست‌های «حافظ‌خوانی» که با هدف توجه به میراث ادبی ایران و معرفی ظرفیت‌های زبان و ادب فارسی از سوی دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری برگزار شد، به شرح و بررسی غزل دهم دیوان حافظ پرداخت.

  • 📷 حافظ خوانی

    📷 حافظ خوانی

    سلسله‌نشست‌های «حافظ‌خوانی» به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با حضور قدمعلی سرامی، شاعر و استاد ادبیات فارسی، عصر شنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۴ در سالن سلمان هراتی برگزار شد.

  • نقل «نور آمد» به روایت نقاشی‌های عبدالحمید قدیریان

    نقل «نور آمد» به روایت نقاشی‌های عبدالحمید قدیریان

    نمایشگاه آثار نقاشی عبدالحمید قدیریان با عنوان نقل «نور آمد» و با موضوع نَقل تصویری نابودی رژیم صهیونیستی به روایت قرآن، در گالری حبیب‌اله صادقی حوزه هنری برگزار می‌شود.

  • متن‌خوانی و شرح کتاب «توسعه و مبانی تمدن غرب » سیدمرتضی آوینی با وحید یامین‌پور

    متن‌خوانی و شرح کتاب «توسعه و مبانی تمدن غرب » سیدمرتضی آوینی با وحید یامین‌پور

    فصل پنجم از درس‌گفتار نسیان؛ با متن‌خوانی و شرح کتاب «توسعه و مبانی تمدن غرب» سیدمرتضی آوینی از بیست‌وچهارم آذرماه روزهای دوشنبه برگزار می‌شود.

  • آیین اعطای سرو سیمین «پارسی جان» برگزار می‌شود

    آیین اعطای سرو سیمین «پارسی جان» برگزار می‌شود

    دفتر زبان فارسی و دانشگاه بین‌المللی سوره همزمان با روز دانشجو، آیین اعطای سرو سیمین «پارسی جان» را برگزار می‌کنند.

  • انسان‌زدایی؛ فرمول بقای پژاک

    انسان‌زدایی؛ فرمول بقای پژاک

    کتاب «قندیل» روایتی میدانی از کیانوش گلزار راغب است؛ شاهدی که ۱۴ ماه اسارت در کومله و سال‌ها پژوهش درباره گروه‌های مسلح کردی، او را به یکی از معدود روایتگران واقعی مناسبات پنهان این تشکیلات‌ها بدل کرده است. او در داستان بهار—دختری که هشت سال در ساختار پژاک اسیر بوده—نشان می‌دهد چگونه شعار «آزادی زن» در عمل به مهندسی ذهن، قطع رابطه عاطفی و تهی‌سازی کامل انسان از هویت تبدیل می‌شود؛ فرآیندی که فروپاشی روانی، خودکشی و خاموشی امید در آن نه استثناء، بلکه نتیجه طبیعی یک سیستم است.»

  • نمایش «برای هانا»؛ روایتی از مقاومت زنان در بستر جنگ

    نمایش «برای هانا»؛ روایتی از مقاومت زنان در بستر جنگ

    نمایش «برای هانا» با روایت‌هایی برگرفته از واقعیت و نگاهی سورئال به و مقاومت زنان در دل جنگ، روی صحنه می‌رود.

  • کتاب «نگهبان تاریکی» در نشست پنجم «در جست‌وجوی روایت ایرانی» نقد و بررسی می‌شود

    کتاب «نگهبان تاریکی» در نشست پنجم «در جست‌وجوی روایت ایرانی» نقد و بررسی می‌شود

    پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و دفتر ادبیات داستانی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، دوشنبه هفدهم آذرماه نشست ادبی مشترک برگزار می‌کنند.

  • روایت پیشرفت فقط در کارخانه‌ها نیست

    روایت پیشرفت فقط در کارخانه‌ها نیست

    محمدحسین یوسفی-خبرنگار، سید مجتبی حسینی، نویسنده کتاب «سرزمین پسته» در گفت‌وگو با ما از سختی‌های رسیدن به شاهدان واقعی تاریخ، چالش روایت موضوعات پیچیده اقتصادی و صنعتی برای مخاطب عام و ضرورت بازنگری در فهم توسعه در ایران سخن می‌گوید.

  • «صحرامرد» روایت هویت، همبستگی و مقاومت قوم ترکمن است

    «صحرامرد» روایت هویت، همبستگی و مقاومت قوم ترکمن است

    نمایش «صحرامرد» که قرار است با حمایت باشگاه تئاتر سوره و هنرهای اجرایی از ۱۷ آذرماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه رود، ترکیبی از بازیگران اقوام ترکمن، ترک، سیستانی، مازندرانی و گرگانی است که به وحدت و همبستگی اشاره دارد.

  • میرهاشم میری، هنرمندی که پدرانه و دلسوزانه راهگشای شاعران بود

    میرهاشم میری، هنرمندی که پدرانه و دلسوزانه راهگشای شاعران بود

    استاد میرهاشم میری، پژوهشگر، ادیب و شاعر برجسته همدانی که چندی پیش دارفانی را وداع گفت، از هنرمندانی بود که عاشقانه و با جدیت دست جوانان و نوقلمان را می‌گرفت و پدرانه و دلسوزانه راهگشای شاعران بود.

  • هفته سوم آذر و طنز در قاب سینما و شعر

    هفته سوم آذر و طنز در قاب سینما و شعر

    دفتر طنز حوزه هنری در سومین هفته آذرماه دو برنامه‌ تخصصی در حوزه‌های فیلمنامه‌نویسی و شعر طنز در سالن ۴۰۲ حوزه هنری برگزار می‌کند.

  • رئیس حوزه هنری در پیامی درگذشت شاعر همدانی را تسلیت گفت

    رئیس حوزه هنری در پیامی درگذشت شاعر همدانی را تسلیت گفت

    محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری در قالب پیامی درگذش میرهاشم میری، پژوهشگر پرتلاش و شاعر پیشکسوت همدانی، را تسلیت گفت.

  • قصه پر غصه دهه شصت

    قصه پر غصه دهه شصت

    فاطمه سلیمانی ازندریانی- نویسنده و منتقد، قبل از اینکه ده شصتی‌ها دست چپ‌وراستشان را بشناسند و دهه هفتادی‌ها و دهه هشتادی‌ها و همینطور دهه نودی‌ها پا به عرصۀ وجود بگذارند، متولدین دهه‌های مختلف با هم هیچ جنگ و نزاعی نداشتند؛ چون همه‌شان مثل هم بزرگ شده بودند. زندگی آدم‌ها در دهه بیست و سی و چهل و پنجاه خیلی فرقی با هم نداشت. بورژواها همان‌هایی بودند که خانه‌های بزرگِ دوبلکس و خدمتکار داشتند و دخترهایشان از پله‌های وسطِ عمارت، پایین می‌آمدند و به دیگران معرفی می‌شدند. این آدم پولدارها همیشه پولدار بودند. یک زمانی ارباب بودند و بعدش شدند سرمایه‌داران شهری. همیشه خدا هم عده‌ای بله قربانگو داشتند. قشر ضعیفِ زیر خط فقر هم که در همه دوران‌ها تکلیفش مشخص است. می‌ماند طبقه متوسط که گمان نکنم در گذر دهه‌ها در معرض رخداد ویژه‌ای قرار گرفته باشند که وضعیتشان را با دهه قبل و بعدشان متفاوت کند. یا شاید هم فرق می‌کرده ولی هنوز بلد نبودند به خاطر یک دهه بالا و پایین جنگ راه بیندازند. همین حالا هم هنوز یاد نگرفته‌اند. نهایتش این است که می‌گویند: «ما جلوی بزرگترها پایمان را دراز نمی‌کردیم و بچه‌ها و جوان‌های این دوره زمانه حرمت و احترام سرشان نمی‌شود» همین حالا هم در جنگ دهه‌ها، دهه پنجاهی‌ها و دهه چهلی‌ها و قبلی‌ها هیچ‌کدامشان حضور ندارند. اصلاً جنگ مظلومیت را همین دهه شصتی‌ها راه انداختند. حق هم داشتند.