۱۴۰۳.۰۲.۱۹

رمان نوجوان «تو خواب میکائیل هستی» نوشته تیمور آقامحمدی که به تازگی توسط انتشارات مهرک (واحد کودک و نوجوان سوره مهر) منتشر شده است، طی مراسمی سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت، در مرکز رشد حوزه هنری کودک و نوجوان رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، این رونمایی در آستانه بازگشایی سی‌و پنجمین نمایشگاه کتاب و با حضور دکتر فرزانه فخریان (مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور کودک و نوجوان)، بهزاد دانشگر (مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری)، تیمور آقامحمدی (نویسنده)  در مرکز رشد حوزه‌هنری کودک و نوجوان برگزار شد. استقبال خوب اهالی ادبیات کودک و نوجوان و مخاطب نوجوان و حضور نوجوانی با شکل و شمایل میکائیل در مراسم رونمایی کتاب از نکات قابل توجه این مراسم بود.

کتاب شریفی است

در ابتدای این مراسم بهزاد دانشگر (مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند کار برای کودک کاری سهل و الوصول است افزود: تیمور آقا محمدی پیش از این برای بزرگسالان قلم‌زده است. ما اینجا با نویسنده‌ای روبرو هستیم  که داستان کودک و نوجوان برایش یک تمرین نبوده است. آقا محمدی وقتی به سراغ نوشتن داستان کودک و نوجوان آمد که پیش از این تجربه موفق نوشتن برای مخاطب بزرگسال را در کارنامه خود دارد. در شرایطی که نوجوانان ما غرق در داستان‌های خارجی ترجمه شده است و جای خالی کتاب تالیفی برای این قشر مشهود است، قطعا این کتاب مثل داستان بزرگسال تیمور آقامحمدی مورد استقبال مخاطب قرار خواهد گرفت. من کتاب توخواب میکائیل هستی را دوست داشتم به نظرم کتاب شریفی است. عشق دوره نوجوانی نکته‌ای است کمتر نویسنده‌ای جرات کرده تا به حال به آن بپردازد. در حالیکه در واقع  عشق دوره نوجوانی وجود دارد. وقتی کتاب را می‌خواندم متوجه شدم که چقدر صریح و نجیب است درحالی‌که می‌توانست سخیف شود تا بیشتر مورد پسند نوجوان قرار گیرد. از سوی دیگر نگاه نوجوان قهرمان داستان در عین نقادانه بودن شریف است. او به همه چیز نقد دارد اما کسی را مسخره نمی‌کندچیزی که متاسفانه این روزها در نوجوان زیاد دیده می‌شود. گویا آقامحمدی این کتاب را برای دختر خودش نوشته‌ است. کتاب دغدغه رشد دارد. مطمئنا در هفته‌های بعد چیزهای بیشتری درباره این کتاب خواهیم خواند و خواهیم شنید. در همین ‌جا اعلام می‌کنم در سال ۱۴۰۳ رمان نوجوان یکی از جدی ترین برنامه‌های ما در دفتر ادبیات داستانی خواهد بود.

 نگاه میکائیل در عین نقادانه بودن شریف است/ گویا آقامحمدی این کتاب را برای دختر خودش نوشته‌ است

هدف ما ترویج کتاب است

در ادامه سجاد عباسی مدیر مرکز رشد حوزه هنری کودک و نوجوان که به نوعی هم میزبان و هم میهمان این مراسم بود با اشاره به اینکهما به واسطه ایده کتاب بازی در این مدت با تعداد زیادی مخاطب نوجوان روبرو شدیم اضافه کرد:  موضوع جدی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان  فراوانی ترجمه نسبت به تألیف است. چیزی در حدود ۷۰ به ۳۰ که آمار بسیار بالایی به حساب می‌آید. ایده کتاب بازی نشان داد در ترجمه به خاطر بوم و فضایی که داستان رخ می‌دهد ارتباط عمیق شکل نمی‌گیرد و کودک و نوجوان همذات پنداری نمی‌کند. ما در مرکز رشد یکی از کارهایمان در حوزه ترویج کتاب، کتاب بازی است. سعی کردیم با کمک بازیستا کتاب نویسنده‌های ایرانی را به طرق مختلف ترویج بدهیم. هدفمان این است به کمک سرگرمی کمک کنیم‌ذائقه نوجوان را از سمت کتابهای ترجمه شده به سوی کتابهای تالیفی برگردانیم.‌ امیدواریم بتوانیم دامنه مخاطب این کتاب را هم بیشتر کنیم.

نسخه بهتر خودم

تیمور آقامحمدی که پیش از این با رمان «رونی یک پیانو قورت داده» با نشر مهرک همکاری کرده بود در ابتدای ضمن تشکر از تشویق‌ها و توصیه‌های همسر و دخترش از  نشر مهرک به دلیل احترامی که به مولف می‌گذارد قدردانی کرد.

وی ادامه داد : نوشتن برای من سخت است و ذوق من خوانده‌شدن توسط مخاطب است. خوانده‌ شدن یک اثر بزرگترین موهبتی است که به نویسنده داده می‌شود. به قولی تنها چیزی که ما برای خودمان می نویسیم سیاهه خرید است.

 نگاه میکائیل در عین نقادانه بودن شریف است/ گویا آقامحمدی این کتاب را برای دختر خودش نوشته‌ است

نویسنده‌ای که به مخاطب فکر نمی‌کند ماهیت بزرگی را از دست می‌دهد. نوجوان من را وادار می‌کند نسخه بهتری از خودم باشم و چیزی که در شأن او است را در اختیارش بگذارم. این روزها مخاطب نوجوان از ما جلوتر افتاده است پیشی گرفتن مخاطب از نویسنده باعث می‌شود که خوانده نشویم. هیچ وقت فکر نمی‌کردم برای مخاطب نوجوان بنویسم‌. میکائیل زاییده یک اندیشه بود که چه چیزی  باعث می‌شود ما از رویاهایمان دست بکشیم؟ چرا شجاعت تغییر مسیر زندگی خودمان‌را نداریم؟ اگر رویاهای شخصی را از ما بگیرند با جهانی تاریک روبرو خواهیم شد. مسائل میکائیل مسائل جدی است. امیدوارم دوستان با خواندن این اثر ناامید نشوند.

همذات پنداری کردم

هستی فراهانی و مهدیه شعبانی دو مخاطب نوجوان کتاب بودند که در مراسم رونمایی صحبت‌های کوتاهی کردند. به عنوان مخاطبان این کتاب از اینکه درباره چالش‌های سن نوجوانی در این کتاب صحبت شده؛ کتاب مورد توجه‌شان واقع شده بود. به گفته هستی فراهانی بخش جذاب، موضوع اصلی کتاب بود. میکائیل با وجود پسر بودن برایم جذابیت داشت من با قهرمان همذات پنداری کردم. یکی از نکات ابتکاری این کتاب کیوبارکد دارد که هر موسیقی که در کتاب درباره اش صحبت شده را  می‌توان با اسکن بارکد آن  موسیقی را گوش داد.

بعد از مدتها کتاب نوجوان خواندم

دکتر  فرزانه فخریان (مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور کودک و نوجوان) که ویراستار کتاب تو خواب میکائیل هستی هم است، با جمله: من بعد از مدتها یک رمان نوجوان خواندم، صحبت‌هایش را شروع کرد. فخریان در ادامه گفت: این کتاب را  اولین بار برای ویرایش خواندم و باید بگویم که با لذت خواندم. من یک نوجوان در ۱۵ سالگی را با تمام خصوصیات دیدم. مدتهاست کتابی مثل میکائیل نداشتیم. در این کتاب نوجوان  درباره خودش و کارهایی که می‌تواند انجام دهد سوال دارد. درباره جنس مخالف سوال دارد.‌ اندازه سوالش اندازه یک پسر ۱۵ ساله است نه بیشتر. سوال مطرح می‌شود و پاسخش را پیدا می‌کند. لذت خواندن و استفاده از یک محصول فرهنگی در تکرار استفاده از آن محصول مشخص می‌شود مثل تکرار کارتون‌هایی که کودکان بارها می‌بینند. این کتاب را می‌شود بارها خواند. در این کتاب می‌توانستم خودم را جای قهرمان بگذارم. پیشرفت در فضای کاری آقای آقامحمدی مشخص است. من آدم سختگیری هستم اما وقتی از کاری تعریف می‌کنم یعنی این کار خیلی برجسته است. کتاب توخواب میکائیل هستی از کارهایی است که باید ترجمه شود. حتی پیشنهاد دادم که اقتباس شود. در این کتاب تمام شرایط نوجوان مطرح شده و همه چیز سر جای خودش است. بر ای اینکه بچه ۱۵ ساله را بشناسند.

 نگاه میکائیل در عین نقادانه بودن شریف است/ گویا آقامحمدی این کتاب را برای دختر خودش نوشته‌ است

چنین تالیفاتی انگشت شمار است. عشق نوجوانی در این کتاب تعریف شده است. کتاب درباره هویت است و این موضوع خیلی دقیق در آمده است . بچه‌ها قهرمان جامعه نیستند آنها قهرمان سن خودشان هستند.میکائیل می‌خواهد یک قدم به اندازه ۱۵ سالگی در جامعه بردارد. این کتاب را هر فردی در هر جای کشور با هر تربیتی می‌تواند بخواند.

گفتنی است کتاب «تو خواب میکائیل هستی» داستان زندگی پسری به‌نام میکائیل است که پانزده سال سن دارد و سخت‌ترین روز زندگی‌اش را تعریف می‌کند. این رمان به دغدغه‌ها و چالش‌های نوجوان امروز می‌پردازد. او عاشق دختری به نام آوا شده و می‌خواهد با کمک دوستش با او در کافه ملاقات کند و در این مسیر دچار چالش‌هایی می‌شود. از نکات جالب در این کتاب، فراوانی نام هنرمندان ایرانی و خارجی از جمله نقاشان، موسیقی‌دانان و نویسندگان است که با ظرافت در متن داستان گنجانده شده است. ضمن این که در ابتدای رمان کیو آر کدی برای شنیدن آثار آهنگسازانی که نامشان در کتاب برده شده، تعبیه شده است.

این کتاب در ۲۰ فصل، ۱۷۲ صفحه و شمارگان هزار و ۲۵۰ نسخه برای گروه سنی بالای ۱۳ سال از سوی نشر مهرک منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha