۱۴۰۲.۱۰.۱۰

ناهید منصوری- خبرنگار، «خواب آذر» از جمله کتاب‌هایی است که انتشارات سوره مهر منتشر کرده تا به شکل مکتوب به احساسات و بی‌قراری‌های مادران شهید بپردازد. این کتاب ماجرای زندگی بانویی ایرانی است که به گفته نویسنده «خواب آذر»، شوکت باشکوه ایران است؛ او از دل اتفاقات ریز و درشت از مادرانه‌هایی گفته که رنگ مقاومت به خود گرفته است. در آستانه میلاد حضرت زهرا (س) و به بهانه روز مادران شهید گفت‌وگویی با طیبه نجفی نویسنده «خواب آذر» داشته‌ایم که می‌خوانید.

نجفی درباره شکل‌گیری ‌ایده نگارش «خواب آذر» گفت: نوشتن خاطرات شوکت رحیمی هرسینی با دغدغه شخصی شروع شد. من عکسی از یک شهید روی یک سنگ قبر دیدم که توجهم را خیلی جلب کرد. همیشه در شب شام‌قریبان که به گلزار شهدا می‌رفتیم بدون اطلاع از زندگی و پیشینه این شهید بر مزارش می‌رفتیم و فاتحه‌ می‌خواندیم. چهارسالی از زیارت آخر هفته این شهید بود که  یک روز به صورت کاملا اتفاقی پدر شهید را دیدم. او در حال اشک ریختن بود و به محض دیدن ما، خود را عقب کشید؛ کنجکاوی کردم و پیش رفتم. شروع به صحبت کردیم و همین سرآغاز گفت‌وگوها شد.

این نویسنده ادامه داد: مهمترین سوالم این بود که با گذشت سالها از شهادت فرزندش چقدر بر عقیده خود استوار مانده است؟ سوال را مطرح کردم، جواب جالبی داد. «پسرم به خواستگاری رفته بود و با شروع عملیات به جبهه رفت و شهید شد. از شهید شدنش در راه خدا پشیمان نیستم و همین که امروز کسی چادر از سر دختران ما نمی‌کشد یعنی خون پسرم پایمال نشده است.»

نجفی اظهار کرد: به واسطه آشنایی با پدر شهید ، جرقه‌ای در ذهنم زده شد که با زندگی و خانواده شهید آشنا شوم و اطلاعاتی از گذشته وی بدست آورم. البته زمان شروع مصاحبه پدر شهید در قید حیات نبود و بیشتر گفتگوها حول صحبت با مادر وی ادامه پیدا کرد. مادر شهید رحیمی در هرسین به تنهایی زندگی می‌کرد و با آغوش باز پذیرای ما شد.

وی درباره عنوان این کتاب تشریح کرد: شهید فرزاد حسینی خواهری به نام آذر دارد و برادر وی هم در عملیات برون مرزی شرکت داشته و برای اینکه نامزدی شهید فرزاد بر هم نخورد عملیات نصر ۷ در سردشت را از وی پنهان می‌کند اما شهید به واسطه دوست خود از این عملیات اطلاع پیدا می‌کند و بدون خداحافظی عازم جبهه می‌شود. کمی بعدتر آذر خوابی می‌بیند و به مادر احتمال شهادت فرزاد یا فرهاد را می‌دهد. نیمه‌های شب دوستان شهید فرزاد رحیمی در حالی که قرآن شهید را در دست داشتند همانگونه که آذر در خواب دیده بود، خبر شهادت را اعلام می‌کنند.

نجفی درباره مهمترین ویژگی شوکت رحیمی هرسینی مادر شهید فرزاد رحیمی بیان کرد: مقاومت و ثابت قدم ماندن شاخصه‌ این مادر شهید است. او بر روی عقاید خود همچنان راسخ مانده و تکه کلامش «جنگ جنگ تا پیروزی» است.

خاطره جالبی که از مادر شهید شنیدم ماجرای خواستگاری و خرید النگو برای نامزد شهید فرزاد رحیمی بود.

وی در معرفی این کتاب گفت: «خواب آذر» کتابی است که در ۶ فصل خاطرات زندگی شهید را از دوره کودکی شوکت رحیمی هرسینی (مادر شهید) تا زمان شهادت فرزاد رحیمی و پیدا شدن پیکر خواهرزاده راوی (شوکت رحیمی) ادامه دارد. این کتاب علاوه بر خاطرات خانم رحیمی، آداب و رسوم مردم هرسین و قوم لک را تشریح می‌کند و ارجاعات خوب و متنوعی دارد و از غذاها و لباس‌های محلی گرفته تا فضای شهر در دوره قبل از انقلاب و دوره جنگ را برای خواننده شرح می‌دهد.

نویسنده کتاب «خواب آذر» افزود: همچنین از آنجا که پسر دیگر راوی هم در جنگ بوده، اطلاعات خوبی از عملیات‌های مختلف بخصوص عملیات کربلای ۵ که ۱۵ نفر از دوستان شهید رحیمی در آن به شهادت می‌رسند، در این کتاب آمده است. به عبارتی دیگر شهادت دانشجو معلمان شهرستان صحنه یکی از موضوعاتی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

وی تاکید کرد: «خواب آذر» مادرانه‌های خوبی دارد، احساسات و کلنجارهایی که مادر شهید برای گذشتن از فرزند خود داشته این کتاب را خواندنی کرده و اشاره به بی‌قراری‌های مادر شهید کتاب را از شکل کلیشه‌ای دور کرده است. در این کتاب مخاطب با یک شوکت باشکوه مواجه است که از ابتدا تا انتهای قصه کاملا منطقی و زنانه ماجراها را روایت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha