۱۴۰۲.۰۹.۰۵

ناهید منصوری- خبرنگار، دفتر طنز حوزه هنری مدتی است رویداد آموزشی طنز خود را با عنوان «قلمه» آغاز کرده که با هدف استعدادیابی، آموزش و راهبری در تمامی استان‌ها برگزار می‌شود. این دفتر نخستین گام آموزش را در استان یزد با حضور داود امیریان که سابقه و پیشینه خوبی در حوزه نویسندگی طنز دارد، برداشته و تصمیم دارد هر ماه در دو تا سه استان دوره‌ها، کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی طنز خود را برپا کند.

نوید ولی‌زاده مدیر آموزش دفتر طنز حوزه هنری در این باره می‌گوید: متأسفانه محتوایی که امروز در فضای مجازی به عنوان محتوای طنز به مخاطب معرفی می‌شود، محتوای مطلوبی نیست در حالی که بر اساس سیاست و نگاه دفتر طنز، طنزی مطلوب است که بتوان آن را در جمع خانواده مطرح و تماشا کرد. برهمین اساس ما با برگزاری کارگاه‌ها و کشف استعدادها می‌خواهیم طنز را در ذهن جامعه بازتعریف کنیم، طنزنویسی و طنزپردازی را اصلاح کنیم و به علاقه‌مندان نشان دهیم که طنز خوب فارسی چیست؟

وی ادامه داد: ما قصد داریم با کشف استعدادها و قلمه و اتصال آنها به استادان برجسته حوزه طنز، زمینه رشد و تربیت طنزنویسان را در حوزه‌های مختلف اعم از استندآپ کمدی، شعر، داستان، نثر مطبوعاتی و کاریکاتور را بوجود آوریم.

ولی‌زاده درباره فرآیند آموزشی دفتر طنز بیان کرد: اولین بخش از رویداد آموزشی طنز قلمه ویژه استان یزد با برگزاری کارگاه شعر، داستان‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی انجام شد که منتهی به پیشنهاد فیلمنامه طنز و نگارش کتاب طنز شد. به درخواست حوزه هنری استان یزد و علاقه‌مندان به داستان‌نویسی سفر دوم رویداد آموزشی قلمه به یزد دراین استان درآبان ماه ۱۴۰۲ برگزار شد و در کنار آموزش‌ها، با تمایل علاقه‌مندان به حوزه طنز، نخستین محفل استندآپ کمدی یزدی‌ها با حضور استادان دفتر طنز حوزه هنری راه‌اندازی شد.

وی افزود: در این جلسه نیلوفر ناظری، کارگاه آموزش استندآپ کمدی را با نام «بالاخره بامزه می‌نویسم» برگزار کرد و اجرای استندآپ کمدی طنزپردازان یزدی با حضور استادان امیریان و فراهانی مورد ارزیابی و نقد قرار گرفت.

مدیر آموزش دفتر طنز خاطرنشان کرد: دفتر طنز حوزه هنری در استان یزد همچنین «کارگاه زیست طنزپردازی» را برگزار کرد که در آن محسن فراهانی ۲۵ نکته از تجربه زیسته طنزپردازی را که حاصل حضور در کنار استادان بزرگ طنز ایران بود به حاضران عرضه کرد و داود امیریان با «کارگاه چگونه شخصیت طنز بسازیم» میزبان علاقه‌مندان به داستان‌نویسی طنز بود.

در حاشیه رویداد آموزشی طنز قلمه ویژه استان یزد نمایشگاه کاریکاتور ضداستکباری «فلسطین تنها نیست» برگزار شد این رویداد با نقد و بررسی فیلم کوتاه «نوشابه مشکی» به پایان رسید.

همچنین در این سفر، نشست مشترک مدیر دفتر طنز حوزه هنری با مدیران سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد برگزار شد و از علاقه شهرداری یزد به داشتن پیوست طنز در برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی خود خبر داد و آمادگی خود را برای برنامه‌ریزی‌های مشترک اعلام کرد.

وی با تأکید بر اینکه دفتر طنز پیش از ورود به هر استان ۴ جلسه آنلاین آشنایی با مفهوم طنز و سپس کلاس‌های حضوری را برگزار می‌کند اظهار کرد: روش شرکت در کارگاه‌ها از طریق فراخوان و ثبت نام در سایت قلمه به نشانی www.ghalame.ir است.

لازم به ذکر است علاوه بر سفرهای استانی رویداد آموزشی طنز قلمه؛ تمامی علاقه‌مندان با ثبت نام در سایت قلمه و ساخت پروفایل آموزشی می‌توانند آثار خود را آنجا بارگذاری کنند و با تأیید سردبیر، آثارشان روی سایت قلمه منتشر خواهد شد. آثار ارسالی پس از داوری توسط اساتید امتیازهایی را کسب می‌کنند که سطح هنرجو را تعیین می‌کند و با برگزاری دوره‌های آموزشی با هر نوع استعدادی امکان حضور در فضای آموزشی دفتر طنز را خواهند داشت.

ولی‌زاده تاکید کرد: دفتر طنز حوزه هنری به صورت ماهانه در استان‌ها رویداد آموزشی طنز قلمه را برگزار می‌کند و افراد می‌توانند پس از انتشار فراخوان با مراجعه به سایت ghalame.ir علاقه‌مندی خود به یادگیری را ثبت ‌کنند تا بر اساس درخواست‌ها و بررسی تیم اجرایی دفتر طنز مدرس آموزشی به استان‌ها اعزام کند.

وی با بیان اینکه در دوره جدید سفرهای استانی، کارگاه‌ها از دو روز به سه روز افزایش پیدا خواهد کرد افزود: آموزش‌ها به چند روز و چند کارگاه آموزشی منتهی نخواهد شد و دفتر طنز به صورت مستمر بسته‌های آموزشی و کلاس‌های آنلاین به علاقه‌مندان طنز و افراد مستعد در حوزه طنزنویسی و طنزپردازی ارائه خواهد کرد. همچنین در هر سفر قلمه به حاضرین کتاب، بسته آموزشی و تخفیف‌های ویژه دوره‌های آنلاین آموزش‌های مکتب مهر ارائه می‌شود.

مدیر آموزش دفتر طنز ادامه داد: اتفاق خوب این رویداد کلاس‌های آنلاین دفتر طنز حوزه هنری است که در هر ماه یک روز به یک استان اختصاص خواهد داشت و علاقه‌مندان به طنز تا زمانی که فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کنند ارتباط برقرار کنند، همراهی خواهیم کرد.

وی در سخنانش همچنین به خدماتی که پس از سطح‌بندی به علاقه‌مندان اختصاص داده می‌شود اشاره کرد و افزود: افراد پس از تأیید از سوی دفتر طنز وارد باشگاه قلمه می‌شوند و به ارگان‌ها، رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون معرفی خواهند شد.

ولی‌زاده درباره استعداد علاقه‌مندان به طنز در استان‌های کشور تشریح کرد: در سفر اول به استان یزد ۶۴ نفر شرکت‌کننده در کارگاه داشتیم و در سفر دوم ۳۰ نفر در این کلاس حضور داشتند و ما با بازخوردهای جالبی از سوی آنها مواجه شدیم. هنرجویان از ایجاد فضای طنز در استان‌ خود استقبال زیادی کردند و این رویداد را عامل مهمی برای شناخت طنز فاخر می‌دانستند. ما سعی داریم به هر سختی پتانسیل‌های موجود در نقاط مختلف کشور را تقویت و به رشد برسانیم.

وی درباره اساتید رویداد آموزشی طنز قلمه بیان کرد: داود امیریان نویسنده آثار پرفروش ویژه کودک و نوجوان، رضا ساکی، محسن فراهانی، نیلوفر ناظری، اسماعیل امینی، امید مهدی‌نژاد و ناصر فیض از جمله اساتید این کارگاه‌ها خواهند بود که بر اساس ظرفیت و نیاز استان‌ها به شهرهای مختلف اعزام می‌شوند.

مدیر آموزش دفتر طنز حوزه هنری با بیان اینکه سفرها به استان‌های کشور ادامه‌دار خواهد بود گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده دفتر طنز حوزه هنری ماه‌های آتی در استان کرمان و شهر زاهدان رویداد آموزشی طنز قلمه را برگزار خواهد کرد و قبل از پایان سال شهرهای کرمان و مشهد را در برنامه خواهیم داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha