۱۴۰۲.۰۷.۱۰

هفتمین دو فصلنامه‌ اندیشه‌نامه پایداری به مدیر مسئولی دکتر« محمدرضا سنگری» و سردبیری دکتر « جواد کاموربخشایش» از سوی‌اندیشکده ادبیات پایداری منتشر شد. پرونده ویژه این شماره به موضوع ادبیات داستانی پایداری اختصاص یافته است و در بخش نخست این شماره به نویسندگان فعال در این حوزه اختصاص یافته و در بخش یادداشت‌ها و مقالات نیز مقاله‌هایی درباره این موضوع منتشر شده است. ادبیات داستانی عراق و افغانستان نیز از موضوعات جدیدی است که در این شماره از نشریه به آن پرداخته شده است. به بهانه انتشار این دوفصلنامه با دکتر جواد کامور بخشایش گفت وگو کردیم.

دستور رهبر

کامور بخشایش با بیان اینکه اندیشکده پایداری از سال ۱۴۰۰ به دستور رهبر معظم انقلاب، با هدف سیاست‌گذاری و جریان‌سازی در حوزه ادبیات دفاع مقدس و ادبیات انقلاب اسلامی و در کل ادبیات پایداری شکل گرفته است می‌گوید: هدف ما ایجاد تعامل بیشتر بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است. این جریان‌سازی به این سبب است که به ادبیات پایداری در این مقطع زمانی جهت بدهد. مجموعه‌ای از اساتید در این حوزه گرد هم آمدند تا در این زمینه تدابیر لازم‌اندیشیده شود.

وی ادامه می‌دهد: یکی از مسائلی که در این جلسات مطرح شد تولید نشریه‌ای با هدف جریان‌سازی و پرداختن به مباحث نظری ادبیات پایداری، بود. نشریه‌ای که در آن به مباحث نظری که به شناخت جریان‌ها، جریان‌سازی و سیاست‌گذاری کمک می‌کند، بپردازد. با این هدف‌اندیشه نامه ادبیات پایداری شکل گرفت. شمارگان اول قرار بود به صورت فصلنامه باشد اما احساس کردیم موضوعات خیلی جدی‌تر است که در ۳ ماه پوشش بدهیم و تبدیل به ۲ فصلنامه کردیم. این نشریه مخاطبان خود را پیدا کرده است و تا به حال ۷ شماره از آن منتشر شده است.

ادبیات داستانی

سردبیر دوفصلنامه ادبیات پایداری با اشاره به اینکه هر شماره این‌اندیشه نامه به یک پرونده ویژه اختصاص پیدا می‌کند، به پرونده ویژه شماره جدید این نشریه اشاره کرد و گفت: پرونده ویژه شماره جدید «ادبیات داستانی پایداری» است. در این شماره مسائل مربوط به حوزه داستان پایداری را مورد بررسی قرار دادیم. در این رابطه با اساتید مجرب حوزه پژوهشی و هم دانشگاهی گفت‌وگوی جدی انجام و نظراتشان در این شمارگان ضبط و ثبت شده است. در کنار آن مقالات مهمی را سفارش دادیم و مقالات بسیار خوبی در این حوزه نوشته شده است. علاوه براین در کنار سفارش و ثبت این مقاله‌ها که موضوع دقیق و روشنی در ادبیات داستانی دارد سعی کردیم به روند ادبیات عراق بپردازیم تا ببینیم جنگ تحمیلی چه بازتابی در ادبیات داستانی عراق داشته است. هم مقاله، هم نشست و هم گفت‌وگو در این بخش داشتیم و تا حدود زیادی سعی کردیم یک تصویر کلی از برآیند فعالیت‌های ادبی عراق در مورد جنگ ۸ ساله ارائه بدهیم.

کاموربخشایش می‌افزاید: بخش اعظم این کار مربوط می‌شود به کتاب‌شناسی آثار مربوط حوزه پژوهش درادبیات پایداری که در بخش انتهایی قرار می‌گیرد و خو اننده‌ها می‌توانند با آثار پژوهشی مربوط به این حوزه و آثار نوپدید راکه با معرفی مختصر همراه است، آشنا شوند. ‌اندیشکده ادبیات پایداری هرماه یک نشست علمی با هدف تولید مباحث نظری برگزار می‌کند و بخش زیادی از این‌اندیشه نامه به ارائه گزارش محتوای نشست‌هااندیشکده شامل می‌شود. در این فصلنامه سعی کردیم گزارشی از محتوای علمی نشست‌هایمان ارائه دهیم.

توزیع نشریه

وی در ادامه به نحوه توزیع این دوفصلنامه پرداخته و می‌گوید: اندیشه نامه پایداری با هدف تولید در فضای دیجیتال و مجازی راه افتاده اما با توجه به آنکه شرایط لازم هنوز فراهم نشده است، بنابراین سعی کردیم هم بخش فیزیکی و هم بخش مجازی را با هم جلو ببریم. ‌امیدارم با راه‌اندازی سایت ‌اندیشکده، شبکه ارتباطی‌مان را قوی‌تر کنیم و نشریه راحت‌تر در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. ماخودمان توزیع هدفمند داریم. نهادها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، مدیران گروه‌ها، پژوهشگران، اساتید مرتبط به این رشته و برخی دانشجویان این رشته را شناسایی کردیم و نشریه را برایشان ارسال می‌کنیم. اگر سایت راه‌اندازی شود که‌در مراحل پایانی خودش است به صورت عمومی توزیع خو اهیم کرد و در اختیار عموم قرار خواهند گرفت.

جامعه مخاطب

سردبیر دو فصلنامه‌اندیشکده پایداری درباره جامعه مخاطبان نیز می‌گوید: مخاطبان این‌اندیشکده اساتید دانشگاه هستند، اساتیدی که‌ در رشته ادبیات پایداری تدریس می‌کنند. دیگر مخاطبان، دانشجویان این رشته هستند. با توجه به اینکه در ۴۴ دانشگاه ایران رشته ادبیات پایداری داریم، این دسته از مخاطبان طیف وسیعی از دانشجویان را شامل می‌شود. همچنین نویسندگان و پژوهشگران کل کشور که در حوزه ادبیات پایداری فعالیت می‌کنند جامعه مخاطب ما هستند. این فصلنامه اثر مؤثری در ارائه داده و دادن اطلاعات مفید و به روز در حوزه مباحث نظری دارد. ‌اندیشکده پایداری یکی از اهدافش تولید منابع درسی برای ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها است. همین باعث شده ما تعامل جدی با دانشگاهای مختلف ایران داشته باشیم و از اساتید بزرگ این‌رشته درخواست کنیم که با موضوعات و سر فصل‌هایی که ما خودمان از فرایند بررسی سرفصل‌های دانشگاه‌های وزارت علوم استخراج کردیم شروع به نگارش متون دانشگاهی کنند. الحمدالله در این زمینه موفق بودیم و تا آخر سال چند اثر منتشر خواهد شد و به دانشجویان ادبیات پایداری کمک مؤثری خواهد کرد. ‌امید است که قدم مؤثر باشد در حوزه تولیدمباحث نظری، جهت دادن و سیاست‌گذاری کردن در ادبیات پایداری باشد.

شماره آینده

دکتر کامور بخشایش در پایان به شماره آینده این دو فصلنامه می‌پردازد و توضیح می‌دهد: در شماره آتی ما به اقتباس و ادبیات پایداری خواهیم پرداخت که به نظرم موضوع بسیار جدی است که باید به آن پرداخته شود. در حوزه ادبیات پایداری، آثار خوب زیادی تولید می‌شود اما این آثار خوب فرصت پیدا نمی‌کنند خودشان‌را معرفی کنند. در حقیقت این موضوعات در همان دل کتاب‌ها باقی می‌مانند؛ اینکه چه شکلی بتوان آثار خوب را به سریال، فیلم و تاتر تبدیل کرد دغدغه‌ای است که در شماره بعدی به آن خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha